Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ønsker råd om lenkebygging for ny side

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Eller, du kan la denne artikkelen stå på siden du allerede har. Noe som vil være lurere seo messig, fremfor å bygge flere nettsider for også lenke til dine egne igjen. Google merker at nettsidene har samme eier, så prøver du deg for hardt med dette kan det fort gå i feil retning..
 

basicus

SEO Eggspert
Her er hva jeg vil råde deg til å gjøre.

Tenk over hvilke sider du besitter som det kan skrives noen artikler om siden hennes.

Aktuelle kandidater kan være bloggene dine samt artikkeldatabasen til Gomlers her på forumet.

Vinkle artiklene slik at det er naturlig å linke inn til sidene hennes med de nøyaktige søkefrasene dere vil ranke på. Jeg ville ha skrevet artikler som forteller om din vei til å lære om SEO hvor du bruker siden hennes som ditt læregrunnlag. Dette vil da gi en perfekt begrunnelse for hvorfor du driver og snakker om jordmoderi i en artikkel du publiserer på IT-bloggen, din egen blogg og ellers andre blogger du jobber med.

Publisér så disse artiklene flest mulig plasser. Hver artikkel burde kunne inneholde i hvertfall 3 - 4 fraser om ikke fler.

Pass på å ikke bare jobbe med "jordmorxx bergenxx", men få også med kommunene rundt og ikke minst navnet på fylket. Dette ville jeg ha lagt inn i en bunntekst på forsiden for å være søkbar på flere kombinasjoner.

Send en mail til alle nettsider som jobber innenfor samme bransje hvor dere ganske enkelt ber pent om en lenke. Om de forlanger en lenke tilbake tilbyr du å lenke til de fra bloggen din, og ikke fra siden hennes. Dermed unngår dere for mange recip-linker som veier lite i søkemotorene.

Det neste dere bør gjøre er å begynne å kommentere i blogger som snakker om det samme som hun driver med - eller beslektede temaer. Husk å kommentere med navnet "Kjersti - Jordmor i Bergen" og lenke til hovedsiden.

IKKE annonser i Gulesider, Nettkatalogen, Kvasir eller noen av disse. For øyeblikket jobber vi med tre kunder som også annonser i Gulesider. Jeg kan telle klikkene de leverer på en hånd ukentlig (ja, de har store, dyre pakker). Uansett hvordan man vrir og vender på det så er norske katalog overpriset inn i himmelen.

Bruk heller pengene på AdWords, MSN og Yahoo annonser. Men ikke prøv å kapre de høyeste betalte plassene. Ta heller sikte på de nederste på førstesiden i resultatene. Disse plassene er billige. Et annet tips angående betalte plasseringer: Ta med tlf. nummeret i annonsene. Folk ringer gjerne, og dere sparer dere for et klikk.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Kjøpe oppføring i GSI for lenkebygging? LOL

Det er imidlertid et par enkle ting du kan gjøre for å komme øverst på Google:

Det ene er at man lager nettsider med en logisk struktur, beskrivende lenkenavn, gode meta-tags og så videre. Lag et nettsted som er godt for brukeren, og det vil også være godt for Google. Dersom nettstedet i tillegg har HTML-kode som validerer etter en W3C-standard, er du godt på vei.

I tillegg tilbyr Google selv et greit og helt gratis verktøy der man kan registrere nettstedet sitt, og legge inn et nettstedskart i xml-format. Bruker man disse verktøyene, tar det faktisk bare dager før nettsider, selv til helt nyregistrerte domener, dukker opp på google. Jeg har prøvd det selv.
 

basicus

SEO Eggspert
Kjøpe oppføring i GSI for lenkebygging? LOL

Det er imidlertid et par enkle ting du kan gjøre for å komme øverst på Google:

Det ene er at man lager nettsider med en logisk struktur, beskrivende lenkenavn, gode meta-tags og så videre. Lag et nettsted som er godt for brukeren, og det vil også være godt for Google. Dersom nettstedet i tillegg har HTML-kode som validerer etter en W3C-standard, er du godt på vei.

I tillegg tilbyr Google selv et greit og helt gratis verktøy der man kan registrere nettstedet sitt, og legge inn et nettstedskart i xml-format. Bruker man disse verktøyene, tar det faktisk bare dager før nettsider, selv til helt nyregistrerte domener, dukker opp på google. Jeg har prøvd det selv.
Hehe. Var ikke det litt under beltestedet da? ;)
 
Det er imidlertid et par enkle ting du kan gjøre for å komme øverst på Google:

Det ene er at man lager nettsider med en logisk struktur, beskrivende lenkenavn, gode meta-tags og så videre. Lag et nettsted som er godt for brukeren, og det vil også være godt for Google. Dersom nettstedet i tillegg har HTML-kode som validerer etter en W3C-standard, er du godt på vei.

I tillegg tilbyr Google selv et greit og helt gratis verktøy der man kan registrere nettstedet sitt, og legge inn et nettstedskart i xml-format. Bruker man disse verktøyene, tar det faktisk bare dager før nettsider, selv til helt nyregistrerte domener, dukker opp på google. Jeg har prøvd det selv.

Det var så treffende og presist at jeg knapt kunne ha sagt det bedre selv.

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 
Her er hva jeg vil råde deg til å gjøre.

Tenk over hvilke sider du besitter som det kan skrives noen artikler om siden hennes.

Aktuelle kandidater kan være bloggene dine samt artikkeldatabasen til Gomlers her på forumet.

Vinkle artiklene slik at det er naturlig å linke inn til sidene hennes med de nøyaktige søkefrasene dere vil ranke på. Jeg ville ha skrevet artikler som forteller om din vei til å lære om SEO hvor du bruker siden hennes som ditt læregrunnlag. Dette vil da gi en perfekt begrunnelse for hvorfor du driver og snakker om jordmoderi i en artikkel du publiserer på IT-bloggen, din egen blogg og ellers andre blogger du jobber med.

Veldig godt råd som jeg faktisk har tenkt å følge ganske umiddelbart.

Det neste dere bør gjøre er å begynne å kommentere i blogger som snakker om det samme som hun driver med - eller beslektede temaer. Husk å kommentere med navnet "Kjersti - Jordmor i Bergen" og lenke til hovedsiden.

Dette er også et godt råd som vi har begynt å jobbe med. Diskusjonsfora på relevante sider kan også være aktuelt, eller enda bedre, hun kan brukes som en fagressurs på sider som frekventeres av gravide (=målgruppen).

IKKE annonser i Gulesider, Nettkatalogen, Kvasir eller noen av disse. For øyeblikket jobber vi med tre kunder som også annonser i Gulesider. Jeg kan telle klikkene de leverer på en hånd ukentlig (ja, de har store, dyre pakker). Uansett hvordan man vrir og vender på det så er norske katalog overpriset inn i himmelen.

Enig. Jeg betaler 13.000 for den rimeligste oppføringen i Kvasir for firmaet jeg jobber i, og trafikken derfra er neglisjerbar. Når det skal sies, får vi faktisk noen treff på jordmorsiden fra gratisoppføringen i Kvasir, så man skal ikke helt avskrive katalogene.

Bruk heller pengene på AdWords, MSN og Yahoo annonser. Men ikke prøv å kapre de høyeste betalte plassene. Ta heller sikte på de nederste på førstesiden i resultatene. Disse plassene er billige. Et annet tips angående betalte plasseringer: Ta med tlf. nummeret i annonsene. Folk ringer gjerne, og dere sparer dere for et klikk.

Sender du faktura? :) Dette var mange gode råd for ingenting. Vi kjører en blanding av budget optimizer og limit på klikkpris i adwords, og det funker bra. Så styrer vi unna de søkeordene som er uanstendig dyre. Erfaringsmessig får vi flest klikk på de annonsene som er mest konkrete, f eks "fødselsforberedende kurs i Bergen".

Takk takk!

med vennlig hilsen

Ole Irgens
--> bloggen min har du her
 

Tonny Kluften

Administrator
Sender du faktura? :) Dette var mange gode råd for ingenting. Vi kjører en blanding av budget optimizer og limit på klikkpris i adwords, og det funker bra. Så styrer vi unna de søkeordene som er uanstendig dyre. Erfaringsmessig får vi flest klikk på de annonsene som er mest konkrete, f eks "fødselsforberedende kurs i Bergen".

Og en slik lenke du har brukt her har nofollow tag så du vil ikke få noe link juice. Det er vanlig med nofollow på blogger.

Klart du får masse bra gratis råd nå, alle vi må jo bevise hvor flinke de er nå som du har fått så mye pepper:D
 

basicus

SEO Eggspert
Folkens. Det ER lett å dokumentere akkurat dette med nofollow.

1. Sett opp en enkeltstående side på et domene som ikke er cachet i Google.
2. Pek en nofollow lenke til siden med et ikke-eksisterende søkeord.
3. Søk i Google med jevne mellomrom for å se om siden har blitt cachet.
4. Følg med på PR'en til domenet.
4. Dokumentasjon er et faktum.

Jeg setter opp et eksperiment på dette i løpet av dagen på Labs, så slipper dere rote med det ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sånn. Da har jeg satt opp eksperimentet. Så er det bare å følge med fremover. Vær greie og ikke link inn til selve sitet hvor eksperimenetet gjøres, da dette ville endre resultatet og vi må starte på nytt.

Det som hadde vært enda mer spennende nå hadde vært å fått en lenke inn i wikipedia eller enn annen stor side med autoritet og sjekket om det ville hatt noe effekt. Problemet med det er selvfølgelig sjansen for at siden blir lenket fra et annet sted.
 

picxx

Well-Known Member
Vær greie og ikke link inn til selve sitet hvor eksperimenetet gjøres, da dette ville endre resultatet og vi må starte på nytt.

Bør vel også opplyse folk om at de ikke bør søke etter selve domenenavnet i google.
 

basicus

SEO Eggspert
Det som hadde vært enda mer spennende nå hadde vært å fått en lenke inn i wikipedia eller enn annen stor side med autoritet og sjekket om det ville hatt noe effekt. Problemet med det er selvfølgelig sjansen for at siden blir lenket fra et annet sted.
Det hadde selvsagt vært spennende, men da ikke før vi har fått fastslått det jeg tester først. Altså om hvorvidt en enkeltstående nofollow-lenke kan få domenet indeksert og gir PR.

Labs har forholdsvis bra med inngående lenker, så helt uten autoritet er det ikke. Devenia.com har også bra med lenkeautoritet - og linker videre til Labs.
 
Topp