Kjapp og trygg hosting for Wordpress

300.000 kroner

Christian

Medlem
Har ikke så peiling på aksjer, kan du forklare det regnestykket?

Du sa at du de 300 000 kostet deg 2500 pr mnd. Derfor det regnestykket. Jeg personlig ville ikke kjørt 300' på aksjer.

For det første kan jeg ikke noe om aksjer. Du sier selv du heller ikke kan så mye om aksjer. Det er litt som Ola Mæle og de sier, "aksjer har jeg ikke peiling på, derfor setter jeg det bort til andre som kan det". Fond med profesjonelle meglere er nok ofte det tryggeste.

Nå er det mange som har skutt sparepengene sine inn på børs og har gjort gode penger på dette. Det er jo alltid inspirerende. Men sannheten er hovedindeksen har steget voldsomt den siste tiden, og man måtte egentlig ha gjort veldig dumme trekk for ikke å klare å tjene penger på børs i det siste. Sånn er ikke markedet i dag. Indexen er unaturlig høy og man må sannsynligvis slå markedet for å greie å tjene greie penger.

Du har tjent 300 000 på salg av en leilighet. Flott! Men husk at du (sett at markedet fortsatt er likt) må betale 300 000 mer for en tilsvarende leilighet som den du kjøpte tidligere. Kanskje det kan være greit å ha de pengene tilgjengelige i stedet for å ha de på børsen (og kanskje tape de).

Apropo tape de. For meg ville et tap på 300 000 være mye penger. Mange sier at du aldri skal satse mer på aksjer enn du har råd til å tape. Jeg ville heller ha satt de pengene på en trygg plass og heller beholdt nattesøvnen. Taper du de pengene vil du nok ligge og forbarme deg.
For meg ville det vært viktigere å ha 300 000, ha god samvittighet enn å ha (muligen) 350 000 på børsen og vite at mye av pengene plutselig kan ryke.

Renten begynner å bli høy nå. Du kan nok få ganske grei rente der. Jeg ville satt pengene i bank, kjøpt noen bøker om aksjer for å lære, meldt meg på DN sitt aksjespill for å lære og sett an når kunnskapen blir større hva du skal gjøre med pengene.
 

Gomlers

Member
Du kunne jo ringt opp Shoemoney-fyren, og blitt med på prosjektet han tenker på:

Gi bort gratis bensin, mot at de som fyller bensin bare kan fylle 1 tank i uka, pluss at pumpa går skikkelig sakte, så det tar lang tid å fylle en tank...

Måten han tjener inn den gratis bensinen på, er ved å plassere noen paint-ball markører rundt omkring bensinstasjonen, koblet sammen med noen webkameraer. Dermed kan folk sitte hjemme å skyte paintball på folk som vil ha gratis bensin. Det skulle selvfølgelig kostet noen kroner for hvert skudd..

Si ifra om du kontakter'n, jeg vil være prøveskyter...
 

Chris M

Medlem
Du bør være ærlig mot deg selv å innse at du ikke har spesielt gode forutsetninger for å investere verken i kinesiske fond eller aksjer. Som småinvestor vil du aldri få den informasjonen som er nødvendig. Min anbefaling er at du kjøper deg inn i prosjekt der du selv kan være delaktig å ha en styrende hånd. På denne måten er du din egen lykkes smed og kan ta grep om ting ikke går som ventet. I tillegg har du full oversikt over hva som skjer. Spørsmålet er da hvor stor erfaring du har med webprosjekter. Om du vurderer din kunnskap god nok på dette området til at du vil investere 300k. Om du ikke finner noe som virker interessant nok vil jeg anbefale banken. Jeg har gått i cash på alt som kan realiseres av aksjer og fond på bakgrunn av min vurdering av situasjonen.
 

Tonny Kluften

Administrator
Takk for tipset. Nei, jeg gidder ikke å begynne med aksjer for fullt, det blir en fulltidsjobb og jeg er ikke interessert i aksjer. Og det er sikkert det lureste å ha pengene i banken akkurat nå, det skjer veldig mye rart i den økonomiske verden for tida.
Men det er bare det at det er så jæskla usexy å ha penga i banken he he. Ikke har jeg noen webidè som er god nok til å bruke 300.000 eller mere på heller. Ja ja.
 

Chris M

Medlem
Det å sitte med penger når dårlige tider slår inn er jo kanskje ikke det dummeste man gjør. Er jo da man kan gjøre de gode kjøpene og utnytte at andre har tapt penger. Problemet er at man aldri vet når ting skjer...så kan ofte bli lenge å vente med penger på bok.
 

Gomlers

Member
Jeg jobber, tro det eller ei, som finansrådgiver, og jeg er forsåvidt enig med hva Chris M sier. Ikke risk kapitalen din på noe du er usikker på. Som småinvestor har du vel egentlig mulighet til å få gode råd og grei veiledning, men ikke en gang verdens beste forvalter vil kunne hjelpe deg til gull og grønne skoger, om markedet slår feil. Og 300.000,- er nok dessverre bare en småinvestering. Hadde det vært snakk om 30.000.000,- er det enklerer. Mye enklere å diversifisere, og større sjangs for å gå ut med en gevinst som er OK. (5% på 300.000 er bare 15.000, mens 5% på 30.000.000 er 1.500.000,-)

Du har noe som heter fastrenteinnskudd hvor du riktignok "binder" kapitalen din for x antall måneder, men så er du også garantert en rente på f.eks. 5.55% noe som stort sett er ganske bra. (Fungerer jo dårlig med lånte penger, ettersom lånerenta nå sjelden ligger under 5.75%, ved 60% belåning, med eksempelvis 2.000.000 i engasjement.) Men uansett er fastrenteinnskudd et mye bedre alternativ enn vanlig bankkonto som kanskje ville gitt deg 4-4.5%. En avkastning her er det uansett ikke snakk om hvis du inkluderer inflasjon +- 2.5% og formueskatt ca. 1.1% . Profitt på kanskje 1%, noe som tilsier 3000,- i året, eller 250,- i måneden ;)

Hvis du uansett SKAL - og har bestemt deg for å investere i finansprodukter, så er mitt råd å enten kikke på produkter innen frakt, råvarer eller miljø. Det er ganske "bankers" produkter, men du må se for deg en horisont på 5-10 år minimum, og i tillegg ikke forvente deg en avkastning på mer enn 15-30% om du benytter deg av en fonds-løsning.

Det var ikke meninga å "Komme her og komme her..." men skjønte du var såpass seriøs med tanke på investeringen din, at jeg kanskje hadde noe å komme med. Men dine penger er og blir heldigvis ditt valg :D

Men nå er jobben ferdig for denne uka, så God Helg alle sammen :)
 

Gomlers

Member
Det å sitte med penger når dårlige tider slår inn er jo kanskje ikke det dummeste man gjør. Er jo da man kan gjøre de gode kjøpene og utnytte at andre har tapt penger. Problemet er at man aldri vet når ting skjer...så kan ofte bli lenge å vente med penger på bok.

Men husk på at markedet ALLTID vil gå opp igjen. Selv om det selvsagt kan gå noe tid. Men den som slår til når aksjekursen faller vil nødvendigvis også få med seg flere andeler, noe som vil være fryktelig hyggelig når indeksene stiger igjen.

De som har is i magen, peiling på markedet og har penger å tape, men som uansett sitter som de rikeste investorene, det er de som kjøper når alle andre selger seg ut ;)

(Ikke at det er en oppfordring da)
 

sKrud

Meget sliten student
Må bare slenge meg på her.. Det er greit at markedet er usikkert nå.. Men det er i disse tidene kan virkelig kan tjene penger...

Når det er sagt er det også i disse tider man kan tape penger..

Men for min egen del har jeg aldri hatt så mye i aksjer som jeg har akkurat nå...
( å dette var heller ikke en oppfordring.. Selv om at du kunne ha tjent deg et par kroner om du hadde kjøpt funcom slik som jeg sa..:p )

-morten
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Slenger meg på her jeg å.

Har du vurdert eiendom? Du kommer selvfølgelig ikke langt her i Norge med 300k, men om du slår deg sammen med en liten gjeng som har 300k hver og dere satser på utlandet kan det være litt større muligheter. Kroatia kommer til å bli hot snart.
 

Daniel

q(O_o)p
Har selv god erfaring med daytrading, krever ikke alt for mye tid fra din side heller.

Velkommen til Aksjeforumet.no er vel en grei start, mye flinke folk der, men aldri stol blindt på noen. Les hva de som har satt seg inn det har å si, sjekk opp kilder og supplementer med opplysninger fra andre sider og du får en grei anelse om hvor landet ligger.

Ellers er det som Kenneth sier mye penger å hente i eiendom i Øst-Europa, kanskje ikke like mye som for litt siden, men veksten er fortsatt eksplosiv. Jobbet i Acta for et år tilbake, avkastningen de leverte på sine porteføljer var jo helt sinnsyk.

Uansett, vær forsiktig, ikke sats penger du ikke har råd til å tape og lykke til :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Da ble penga satt i aksjer. Det ble noe mere enn 300000 huff, vel, vel. Ønsk meg lykke til :) Prøver uansett å handle med aksjer i de store norske selskapene for å sjekke om jeg liker det. Kan bli for nervepirrende for meg.

Bare så synd at jeg kjøpte aksjer for 500000 i Terra Securities i går:mad::mad: ... NOT!!! :D
 
Sist redigert:
Topp