Kjapp og trygg hosting for Wordpress

6100 frakt og 6940 porto

Rismoen

Medlem
Når jeg f.eks kjøper frimerker bokfører jeg dette på 6940 porto

Når jeg sender faktura der kunden må betale for frakt bokfører jeg dette på 6100 frakt, transportkostnad og forsikring ved vareforsendelse.

Blir dette riktig?
 

Steve Cash

Medlem
Kjøp av frimerker på 6940 er riktig.

Din kostnad for frakt ved salg kan du føre på 6100, men hvis mener salgslinja for frakt på fakturaen til kunden kan du ikke bokføre den på 6100, ettersom det er en kostnadskonto. Du fører inntekt på frakt fra kunden sammen med salget.
 

Rismoen

Medlem
100c68a586.png


Slik har jeg gjort det:

Debet: kundefordringer
Kredit: 6100 frakt, transportkostnad og forsikring ved vareforsendelse.

Betaler fakturaen:

Debet: Bankinnskudd
Kredit: Kundefordringer

______________________________________________

Hva med denne? Skal jeg bare føre alt på salgsinntekt?

ed9e0d7de1.png
 

Steve Cash

Medlem
Hvis den øverste er din faktura til en kunde som går en høvel gratis mot å betale frakten, så er konteringen feil. Du skal ikke føre inntekt som fradrag på en kostnadskonto, dette er en inntekt for deg.

Den nederste er åpenbart en salgsfaktura, og der fører du alt sammen som varesalg. Om du vil dele opp selve varesalget og frakten på to kontoer for å se hvor mye du selger bare varer for, så er det ikke noe i veien for det.
 

Rismoen

Medlem
Hvis den øverste er din faktura til en kunde som går en høvel gratis mot å betale frakten, så er konteringen feil. Du skal ikke føre inntekt som fradrag på en kostnadskonto, dette er en inntekt for deg.

Når du sier det slik, så gir det mening. Forslag til hvilken konto jeg kan bruke da?
 

Steve Cash

Medlem
Det er salg, så du kan bruke den vanlige varesalgskontoen, normalt er dette 3000. Men hvis du vil holde styr hvor mye du har i rent varesalg og utfakturert frakt så kan du opprette en underkonto, f.eks. 3001 hvis ikke den er i bruk til noe annet. Men dette er ikke noe krav, det er rett og slett bare for analyse av regnskapet.
 

Rismoen

Medlem
Det er salg, så du kan bruke den vanlige varesalgskontoen, normalt er dette 3000. Men hvis du vil holde styr hvor mye du har i rent varesalg og utfakturert frakt så kan du opprette en underkonto, f.eks. 3001 hvis ikke den er i bruk til noe annet. Men dette er ikke noe krav, det er rett og slett bare for analyse av regnskapet.

Tusen takk for hjelpen :)
 
Topp