Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansettelse : Lønn på provisjonsbasis?

hohohoo

Medlem
Er man organisert, det vil si både arbeidsgiver og arbeidstaker er man vel bundet til det som er definert som fastsatt minstelønn.

Provisjon er vel ganske vanlig i resturantbransjen, og kalles tips. I Norge er jo tips (10%?) kalkulert inn i regningen, så er det frivillig å betale mer.
 
Det er de allmengjorte ja.
Men så kommer fagorganiserte i tillegg vil jeg tro. Og det kan jo fort være skummelt nok det.
Men som min gamle sjef sa, og fagorganisere seg er oppsigelsesgrunn i mange små firmaer :p

Tror det er vanskelig og finne noe fasit på det du spør om her, da du har 2 faktorer. Lovlighet og "etisk riktighet".
Er lett og si at det er fullstendig lovlig, MEN alikevel kan jo en arbeidstaker gå til sivilt søksmål hvis de føler at de har blitt brukt av en arbeidsgiver, og da kan dette spørsmålet veie tungt. Plutselig kan jo myndighetene få et markeringsbehov også. Spesiellt når det nærmer seg valg.

Jeg ville gjort det slik:
Skriv en kontrakt med lav grunnlønn og god provisjon\bonusordning.
Lag en klausul for utbetaling av provisjon\bonus (f.eks 13 salg som du sa), med konsekvens hvis minstemål ikke nåes. Da mister man jobben rett og slett.

Vet om flere firmaer som har det slik. Man trenger jo ikke nazi-håndheve den klausulen hvis det f.eks er en stille mnd, men da er man sikret hvis man ikke ser NOEN forbedring hos en selger.
 

picxx

Well-Known Member
Gode poeng og forslag du kommer med der Daniel, takk for dem.
ang. lovlighet og etisk riktighet var det ikke tanken min å underminere noen av disse, men heller få folk til å prestere av egen fri vilje, for deretter høste gull utav sin prestasjon, og hvor de som ikke gidder noe bare blir kastet på dør igjen, noe du jo også poengterte i den eksempelklausulen din.
Tankekorset mitt blir jo egentlig om det i det hele tatt er en mulighet til å få folk til å tenke slik lenger i norge, for gidder man ikke mere kan man jo rett og slett bare gå til staten og syte litt, så får man jo sydd puter under både armer og ræv (beklager utbruddet....mener ikke å pense dette inn på noe politisk).

Uansett, likte det eksemplet du kom med, og det er jo faktisk en god måte å gjøre det på. Likevel kanskje litt vanskelig å vite hva man skal implentere i den klausulen om man snakker om tradisjonelle yrker ... men det er jo mitt problem.
 
Bare hyggelig :)

Man må ha noen gullerøtter å streve etter. Har selv vært selger i mange år, og har aldri hatt problemer med å jobbe på lav grunnlønn og høy provisjon så lenge det er produkter man har tro på og man ser et behov i markedet for. Har man ikke tro på et produkt, og tør satse på at "dette er knall for alle", så er det vanskelig og få en kunde til å tro på det også.

I andre yrker skal jeg ikke uttale meg for mye, men ser man litt på kulturen som er i andre land så vil jeg ikke tro det er noe problem.. Penger smaker bedre når man vet man har jobbet hardt for de.
 

Kassimaja

Geocacher
I utgangspunktet er det ikke noe i Norge som heter minstelønn, men du måselvfølgelig da se bort fra de områdene som er nevnt over. Jeghar vært ansatt i en kommune med den storslåtte lønn på 25 kr. pr. time. Fullt lovlig så lenge begge parter var enlig i avtalen.
 
@picxx - Skjønner hvor du vil hen med provisjonsjobbkonseptet, men det er et par ting du bør tenke på etter min mening...
For det første er du ute etter en motivert, flink ansatt. (Eller flere)
Den typen folk henger jo ikke akkurat på trær, og kommer sannsynligvis til å stille noen krav. Så selv om "potensialet" for å tjene gode penger er der, betyr det ikke nødvendigvis at personen som søker hos deg vet hvor god du er til å drive business generelt. Om det i det hele tatt vil gå i overskudd om personen virkelig presterer.
Dermed utelukker du fort mange gode kandidater om du IKKE har noen minstelønn.

Det er også i hovedsak et par ting som motiverer den typen folk:
*Bonus (Provisjon og andre goder)
*Ansvar
*Medvirkning

Så om du har en ok minstelønn, jobber litt med rekruttering for å finne gode kandidater, viser at de i stor grad har muligheten til å påvirke bedriften og i tillegg har gode bonusordninger er du et godt skritt på vei =)

Jeg for min del kunne godt tenkt meg en jobb som det(Med betingelser som det),men da må jeg jo vite at bedriften går bra,og at bonusen er oppnåelig slik at jeg faktisk tjener gode penger når jeg gjør det bra. Ser du hvor jeg vil hen?
 

looper

Medlem
Er nok vanliglist å bruke garanti lønn, den ligger gjerne på 12000-18000,- kr i ett 100% engasjement forutsatt størrelse på provisjonen/bonusordningen.Men husk kjører du lav fast lønn så kan det ofte medføre flere problemer enn goder :)
 

Nutz

Med lem
Hva med å kalle de "medeiere"?
Og sette et krav i "medeier-kontrakten" at alle må delta i daglig drift for å få utbetalt ubytte?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Morsomt at du tenker i disse baner Picxx - noe jeg selv også har gjort i mange år. Og, min store drøm er å bygge en organisasjon hvor samtlige ansatte er avlønnet etter prestasjonsprinsippet.
For i en vellykket organisasjon er alle like viktige. Alt fra vaskedama til direktøren. Feiles det ett sted i organisasjonen, så vil det ha en dominoeffekt indirekte eller direkte på de andre i organisasjonen.

Det er ingenting i veien for å gi resultatbasert lønn, men noen bransjer er nok mer beskyttet av tariffer enn andre.

Videre må man ha et godt fundamentert svar på hvorfor man har valgt å legge opp til denne typen avlønning, og klare å selge det inn til potensielle arbeidstakere. I Norge er vi alt for bortskjemt når det gjelder å bli servert fete lønningsposer uten å måtte prestere.

Å gi en fastlønn/garantilønn i bunn er selvfølgelig en løsning, men igjen så blir det også en hvilepute for ansatte som har en dårlig måned.
Da har jeg mer tro på at man gir de en økonomisk rådgiver som kan lære dem å disponere sitt private budsjett på en riktig måte.

Å komme med noen summer på hva en eventuelt fastlønn/garantilønn skulle være blir vanskelig da vi ikke vet noe om bransje eller nivå på de ansatte.

Som Nutz nevner her er også utbyttemodellen mulig, hvor aksjene kan være på "utlån" så lenge de jobber i bedriften. Slutter de så må de leveres tilbake. Egentlig en ganske smart modell, men som også krever at man har god oversikt og tungen rett i munnen.
Men, den ligger et stykke utenfor det du spør etter....

Det som er viktig er lage en avlønningsmodell som gjør at både bedriften og de ansatte går i pluss. Noen bransjer er veldig sesongbaserte, og andre kan ha høye svingninger pga varenes priser.

Å avlønne etter overskudd er ikke å anbefale som en ren provisjonsavlønning, da det garantert kommer til å gi diskusjoner på disposisjon av pengene, innkjøp etc. En diskusjon man ikke ønsker å ha som leder.

Det er vanskelig å komme med en konkret avlønningsmodell uten å vite mer spesifikt det er. Men, jeg ønsker deg lykke til med modellen uansett hvilken du havner på.
 

hohohoo

Medlem
Men er provisjon den beste motivasjonsfaktoren? Yter folk mer om de kan tjene mer? Noen gjør nok det, men det må ligge noe mer i bunnen. For mange er trygghet viktigere en x-antall tusen på kontoen. Kan barnehagen og husleien betales hver måned?

For det første må de som er ansatt der været stolte av plassen din jobber på, de må ha tro på at målene som man jobber mot kan nåes, ikke minst må man ha noen mål.

Når det gjelder salg, så må selgere være nettopp stolt og h*n må være sulten. Så kan man ikke si til noen at man MÅ selge så mye hver måned, MÅ ha X-antall telefoner, Z-antall møter. Det er noe vedkommende må ville. Så spørsmålet er, hva er det som gjør at h*n vil nå sine mål. Og det spørsmålet bør vedkommende få.
 

picxx

Well-Known Member
Og det spørsmålet bør vedkommende få.

Det er vel ingen andre enn NAV som har fullmakt til å tvinge folk inn i en jobb de ikke vil ha i Norge anno 2010, så selvsagt står folk fritt til å velge om de ønsker en jobb eller ikke.
Det var heller ikke hensikten med spørsmålet.
La meg heller omformulere litt ... Hvis du hadde hatt sjansen til å jobbe en plass hvor snittutbetalingene lå på 50-60.000 i mnd. og hvor det kun jobbet folk som virkelig stod på for å oppnå best mulig resultat, ville du traktet etter den jobben, eller hadde du heller gått for en trygg og laidback jobb hos nabofirmaet som betalte minstelønn i samme yrke på 15.000 i mnd?

Hensikten bak det hele er jo nettopp å få motiverte medarbeidere, og evt. luke ut evt. "daukjøtt". Det er vanskelig å få til med annen modell enn provisjonsavlønning.
 

Pål M

New Member
Det kan være problematisk å ha en slik klausul, da den i visse tilfeller kan være i strid med loven. Det er ikke sikkert at terskelen for oppsigelse i kontrakten er like høy som i loven, hvilket kan medføre at du risikerer å bli dømt for usaklig oppsigelse og dermed også erstatningsansvar.

Jeg ville heller fått tydeligere frem i stillingsbeskrivelsen hva som forventes av arbeidstaker, f. eks. "det forventes at arbeidstaker selger minst X stk. produkter eller produkter til en totalverdi på Y per måned."

Ved en eventuell tvist om oppsigelse vil du da kunne vise til at det stod ganske klart i stillingsbeskrivelsen hva som ble forventet av arbeidstaker og deretter vist til de alminnelige kravene til saklighet ved oppsigelse. Dersom du påberoper deg en slik oppsigelsesklausul, kan det fort bli advokatmat og da vil det - uavhengig av utfall - kunne bli en lang og slitsom rettsprosess.
 

picxx

Well-Known Member
Det kan være problematisk å ha en slik klausul, da den i visse tilfeller kan være i strid med loven. Det er ikke sikkert at terskelen for oppsigelse i kontrakten er like høy som i loven, hvilket kan medføre at du risikerer å bli dømt for usaklig oppsigelse og dermed også erstatningsansvar.

Jeg ville heller fått tydeligere frem i stillingsbeskrivelsen hva som forventes av arbeidstaker, f. eks. "det forventes at arbeidstaker selger minst X stk. produkter eller produkter til en totalverdi på Y per måned."

Ved en eventuell tvist om oppsigelse vil du da kunne vise til at det stod ganske klart i stillingsbeskrivelsen hva som ble forventet av arbeidstaker og deretter vist til de alminnelige kravene til saklighet ved oppsigelse. Dersom du påberoper deg en slik oppsigelsesklausul, kan det fort bli advokatmat og da vil det - uavhengig av utfall - kunne bli en lang og slitsom rettsprosess.

I mange tilfeller vil jo ikke dette være mulig om man f.eks. ansetter en forskalingssnekker.
XXX antall hammerslag i minuttet er vel neppe noe som er juridisk forsvarlig :D

Hadde man derimot avlønnet arbeidslaget med forskalingssnekkere etter deres effektivitet på prosjektet hadde man fått en mere rettferdig (dog ikke helt rettferdig her heller, da noen kunne flytt på de mest effektive) avlønningsmodell. Ved en slik fordeling ville også resten av laget (som i dette eks.) være mere påpasselig på at alle har ytt sitt, uten at man trengte en bygningsformann som stod som en hauk over dem og skynte på dem for hver gang røykepausen dro ut, eller matpausen ble på 1 1/2 time istedet for 1/2 time.
I tillegg hadde laget vært såpass effektive at de var ferdige med 2 prosjekter på samme tid som byggelaget til konkurrenten knapt hadde startet på det første, fordi de var fastlønnet og hadde veldig godt med tid (=dobbel betaling på samme tid og mere effektive, noe som i neste omgang igjen hadde betydd flere kontrakter for firmaet, som igjen hadde betydd sikre arbeidsplasser for snekrerne....altså, en god sirkel).
 

Msites Ltd

Livsnyter
Men er provisjon den beste motivasjonsfaktoren? Yter folk mer om de kan tjene mer? Noen gjør nok det, men det må ligge noe mer i bunnen. For mange er trygghet viktigere en x-antall tusen på kontoen. Kan barnehagen og husleien betales hver måned?

Hva er trygghet? De fleste norske arbeidstakere tror at pengene faller ned fra himmelen og inn en bedrifts kasse kan det noen ganger virke som.
Om du er ansatt på en fast lønn eller om du får provisjon er det fremdeles slik at du må levere produktivitet i en eller annen form.

I samme slengen vil jeg selvfølgelig også si at det er ekstremt mange bedriftsledere som er for dårlige til å motivere ansatte til å gjøre litt ekstra.

Det er klart det ikke alltid er rene kroner som skal til for å motivere, men andre incentiver som sydenreiser eller andre type gaver som de ansatte kanskje ikke ville kjøpt ellers, eller som i alle fall er litt utenfor hverdagslige ting.

Som selger har jeg vunnet utrolig mange vinflasker, og de unge selgerne blir ofte motivert av dette - mens, jeg som har vært med en stund og samtidig ikke er den største vindrikkeren ikke blir motivert av slike ting lenger. Så vi er alle forskjellige.
 

Pål M

New Member
I mange tilfeller vil jo ikke dette være mulig om man f.eks. ansetter en forskalingssnekker.
XXX antall hammerslag i minuttet er vel neppe noe som er juridisk forsvarlig :D

Så klart :) Det er ikke alle typer bransjer en slik ordning vil la seg gjennomføre i, men jeg ville bare belyse noen av problemstillingene ved forslaget til Daniel.

Hadde man derimot avlønnet arbeidslaget med forskalingssnekkere etter deres effektivitet på prosjektet hadde man fått en mere rettferdig (dog ikke helt rettferdig her heller, da noen kunne flytt på de mest effektive) avlønningsmodell. Ved en slik fordeling ville også resten av laget (som i dette eks.) være mere påpasselig på at alle har ytt sitt, uten at man trengte en bygningsformann som stod som en hauk over dem og skynte på dem for hver gang røykepausen dro ut, eller matpausen ble på 1 1/2 time istedet for 1/2 time.

Her ville jo arbeidsgiver kunne tatt grep overfor "surferne". En slik arbeidsmoral vil vel gjerne kunne sies å være omfattet av "arbeidstakers forhold" etter aml. § 15-7 nr 1, og da kan oppsigelse være en mulighet. Dette vil da ikke måtte reguleres i kontrakt, da arbeidstaker skal stå til disposisjon for arbeidsgiver og utføre de oppgaver arbeidsgiver pålegger ham, såfremt oppgavene inngår i stillingen. En forskalingssnekker som nyter godt av at andre gjør jobben hans står gjerne ikke så sterkt dersom det viser seg at prosjektet kan gjøres like effektivt med én mann mindre (les: null "surfere") ;)

Dersom du faktisk har ansatt masse forskalingssnekkere og én av dem er lat, bør du også lese de øvrige reglene om oppsigelse :D
 
Topp