Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Avslutning av AS - avslutningsregnskap

cec1973

Medlem
Jeg har meldt avslutning av AS'et mitt til BRG. Regnskapsfører har gjor tferdig regnskapet for 2013 og så gjenstår avslutningsregnskapet... Regner med at regnskapsfører skal ha betalt for dette og, så jeg lurer på om jeg skal gjøre det selv, men er litt usikker på hva som skal med der og hvordan det skal settes opp. Er det noen som har idee, ev. et eksempel?

Hva gjør man med varelageret? AS'et har gått med underskudd og jeg har personlig lånt penger til AS'et mer enn tilsvarende varelageret. Kan jeg overta varelageret selv, ev. putte deler av det inn i enmannsforetaket mitt?

Noe annet jeg må tenke på?

På forhånd takk. :)
 
A

aabbcc

Guest
Dette bør vel regnskapsfører ta som en del av 2013-regnskapet? Ville iallefall hørt med han og spurt om eventuel pris.

Eier du hele selskapet og ikke har noen annen gjeld enn til deg selv, så bør det være relativt grei skuring.

aabbcc
 

cec1973

Medlem
Dette bør vel regnskapsfører ta som en del av 2013-regnskapet? Ville iallefall hørt med han og spurt om eventuel pris.

Eier du hele selskapet og ikke har noen annen gjeld enn til deg selv, så bør det være relativt grei skuring.

aabbcc

Tusen takk for svar1

Ja, jeg har hørt om pris... regner med det ikke er billig...:) Så om jeg kan gjøre det selv, så gjør jeg det, bare jeg hadde funnet ut hvordan...:)
 

Steve Cash

Medlem
Hvis regnskapsføreren allerede har ført regnskapet for 2013 ferdig, mener også jeg det er mest hensiktsmessig å la denne foreta avviklingen, i alle fall hvis du ikke har noen erfaring innen regnskap. Er regnskapet først ført kan det ikke ta så mange timene å sette opp avviklingsregnskapet. Men det er fullt mulig å lese seg fram til hvordan en gjør det selv. Noen av brukerne her har sider der prosessen beskrives, en eller flere av dem melder seg kanskje i tråden med tips, inntil videre kan du starte å lese her:
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Opphor/Hvordan-avvikler-vi-et-selskap/
LOV 1997-06-13 nr 44: Lov om aksjeselskaper (aksjeloven).
https://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift/Guider/Sletting_opph%C3%B8r_avvikling_av_virksomhet.pdf

Det første du må gjøre er å avholde en generalforsamling og velge et avviklingsstyre. Og det gjør du gjerne på egenhånd, i alle fall hvis du er eneste aksjonær, så skulle ikke det medføre noe regnskapshonorar. Hvis du googler fraser som "oppløse aksjeselskap" og lignende finner du antakeligvis noen maler du kan bruke.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg leste ikke startinnlegget nøye nok går kveld, nå ser jeg at du allerede har sendt melding til Brønnøysund. Dermed skal jo prosessen være godt i gang.

Varelageret skal i utgangspunktet selges til markedsverdi, men hva den er ved samlet salg er du vel ganske fri til å bestemme selv, innenfor rimelighetens grenser. Når det gjelder regnskapet må det sendes sluttregnskap både til regnskapsregisteret og skattekontoret, og det skal beregnes gevinst eller tap ved oppløsningen. Dette er ikke helt trivielt, men heller ikke voldsomt arbeidskrevende for den som kan det. Hvis du fortsatt kommuniserer med regnskapsføreren din mener jeg fortsatt at det er naturlig at denne gjør jobben samt svarer på praktiske spørsmål rundt oppløsningen.
 
Sist redigert:

cec1973

Medlem
Tusen takk for svar!

Bare en liten oppdatering... Regnskapsfører tar avslutningsregnskapet siden han har tatt resten av regnskapet ja. Han mente det ikke ble noe særlig ekstra.

Ellers så kan jeg fortelle at avslutningsregnskapet må revideres selv om man har valgt vekk revisjon. Dette koster meg den nette summen av 3000,- og jeg tror det er billig, siden jeg har fått "familierabatt". Har dog ikke giddet å sjekke med andre.

Phu, jeg angrer som en hun på at jeg valgte AS... Har brukt så vanvittig mye penger på regnskapsfører fordi jeg ikke har turd å føre regnskapet selv, selv om jeg førte regnskapet for enmannsforetaket mitt i 6 år før det. Nå går jeg over til ENK igjen og skal føre regnskapet selv. Mitt råd til andre er: Ikke start AS om du ikke tjener grisemye penger og/eller ikke har noe risiko. Man lærer så lenge man lever... :)
 
Takk for at du delte dine erfaringer med oss :)

Får jeg lov å spørre i hvilken næring du jobber i? Jeg tenker på dette du nevner med risiko i arbeidet. Slik min krisemaksimerende hjerne tenker så er det risiko i enhver ting. En skredder kan glemme en nål i en kjole slik at kunden stikker seg så dypt i nyren at hun får nyresvikt og dør. Eller verre, overlever og saksøker deg fra gård og grunn :eek:

Dette er jo selvfølgelig bare meg.

Etter å ha tatt en titt på regnskapet, hva tilsvarte regnskapsføreren i % av din omsetning?
 

cec1973

Medlem
Jeg skjønner hva du mener, men dette er man forsikret mot! Altså, da jeg drev med negler og hudpleie og import av skjønnhetsprodukter hadde jeg ansvarsforsikring som skulle dekke om jeg ble saksøkt av kunder. Hehe, i løpet av de 15 årene jeg drev ble jeg aldri saksøkt hverken av kunder eller ansatte, heldigvis... :)

Firmaet jeg drev/driver nå er design og produksjon (jeg lager alt selv) av eksklusive hårsmykker. Jeg importerer nesten alt materiell, som ferskvannsperler, silke, hårstrikk og klemmer osv... Dvs. at jeg må betale alt enten når jeg kjøper det i utlandet eller ved bankoverføring før jeg får varene. Dvs. jeg har ingen kreditorerer.

Fordi jeg egentlig er ufør (akkja, jeg blir fortsatt flau og gremmes av det... men jeg har en kronisk, sjelden bindevevssykdom som gjør at kroppen min ikke fungerer) driver jeg i det små. I utgangspunktet var ikke dette planen og det var derfor jeg startet AS. Dessverre er jeg bare blitt sykere og sykere de siste årene og for noen uker siden erklærte NAV meg 80% ufør så lenge jeg har egen bedrift. Om jeg ikke har egen bedrift er jeg 100% ufør. Dette er altså grunnen til at jeg vil ut av AS'et, fordi jeg vet at jeg aldri kommer til å klare å bygge meg opp slik som planen var.



Takk for at du delte dine erfaringer med oss :)

Får jeg lov å spørre i hvilken næring du jobber i? Jeg tenker på dette du nevner med risiko i arbeidet. Slik min krisemaksimerende hjerne tenker så er det risiko i enhver ting. En skredder kan glemme en nål i en kjole slik at kunden stikker seg så dypt i nyren at hun får nyresvikt og dør. Eller verre, overlever og saksøker deg fra gård og grunn :eek:

Dette er jo selvfølgelig bare meg.

Etter å ha tatt en titt på regnskapet, hva tilsvarte regnskapsføreren i % av din omsetning?
 
Topp