Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale skatt og MVA av tjenester og produkter solgt på nettet?

spikre

peterhamre.no
Ut fra det jeg har erfart, skal du betale mva om det går over fra "hobby" til "virksomhet". Siden dette er en forholdsvis flytende grense, og man juridisk sett må ha en faktisk grense, er denne satt til 50 000 kr.

Begge eksemplene ovenfor høres ut som hobbyvirksomhet, og det er så greit at man betaler om man kommer over 50k-grensa.

Når det gjelder skatt, så er det litt annerledes. I praksis skal man skatte fra alle inntekter, men jeg tror nok de ser gjennom fingrene på det som kan sees på som hobbyvirksomhet. Eksempel på hobbyvirksomhet som er allmennt akseptert som skattefritt er hobbystrikking, en bikube som man selger noen kilo honning av i året eller en kasse epler til naboen. Det skulle sikkert vært skattet av, men det blir sett på som hobbyvirksomhet.
Så fort det blir sett på som næringsvirksomhet (og definitivt om det innebærer 50 000 kr i året) så skal det skattes. Grensene er litt uklare, skatteetaten skriver det slik:
Skatteetaten - Skatteregler for netthandel

Så er det også en forskjell mellom varehandel med fysiske varer og tjenester. Enkeltmannsselskap som har mer enn fem ansatte eller selger innkjøpte varer må registrere seg i foretaksregisteret.

Foruten den siste linja er stort sett alt feil her.
 

Keanu

Geek
Foruten den siste linja er stort sett alt feil her.

Ok, jeg er #13 og du er House.

Forskjellen mellom hobbyvirksomhet og næringsvirksomhet er flytende når omsetningen er under 50 000 kroner, og skatteetatens subjektive mening er viktig stemme i denne avgjørelsen. Hvorfor er alt dette feil? Det kan være nyttig for TS som du utdyper det litt mer.
 

spikre

peterhamre.no
Fordi grensen på 50.000,- overhode ikke har noen sammenheng med om du er næringsdrivende, eller ha en hobby.
Kjøper du inn 10 gensere fra Kina for 1000,- og selger dem for 8000,- er du pliktig å registrere et selskap, i hvert fall hvis du har planer om, å gjøre det igjen. Det er egnet for overskudd. Det er ingen hobby.
En hobby skal man ikke tjene penger på.

50.000-grensa har ingen sammenheng med næringsdrivende, eller ikke!
 

Scandic1

Medlem
Ja men spikre er ikke denne grensa definert? Det er nettopp dette svaret jeg er ute etter ... du svarer på threaden men ikke gir ikke noe svar heller ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja men spikre er ikke denne grensa definert? Det er nettopp dette svaret jeg er ute etter ... du svarer på threaden men ikke gir ikke noe svar heller ;)

Det finnes ingen absolutt grense, men det blir næring i det sekund du driver med noe over tid som kan gi inntekt. Et enkelt eksempel:

Hobby: Du strikker sokker og gir sokkene bort i julegaver. Naboen din spør om å få kjøpe et par til et par hundrelapper, noe du går med på. Dette er å regne som hobby som ikke er skattepliktig, og du kan ikke skrive av utgiftene.

Næring: Du strikker sokker og selger disse på finn. Utgiftene til garn kan du skrive av, og alle inntekter er skattepliktige. Når du en omsetning på 50.000 i løpet av en 12 mnds periode er du pliktig til å ta inn moms for staten.

Trådstarter: slik du beskriver din virksomhet er du næringsdrivende og alle inntekter er skattepliktige. Du bør starte et selskap for å få det inn i ordnede rammer. Gjør du ikke dette bør du revurdere aktiviteten.
 

spikre

peterhamre.no
Det finnes ingen absolutt grense, men det blir næring i det sekund du driver med noe over tid som kan gi inntekt.
- Stemmer.

Et enkelt eksempel:

Hobby: Du strikker sokker og gir sokkene bort i julegaver. Naboen din spør om å få kjøpe et par til et par hundrelapper, noe du går med på. Dette er å regne som hobby som ikke er skattepliktig, og du kan ikke skrive av utgiftene.
- For at dette skal være 100% etter boka, skal faktisk disse 200,- skrives i selvangivelsene, og skattes av - men du trenger ikke registrere deg som næringsdrivende.

Prinsippet er:
- All inntekt skal skattes av
- Alt salg av varer og tjenester skal skattes av, og om det er egnet for betydelig overskudd (udefinert), må du registrer deg som næringsdrivende.
 

peterandrej

pensjonert moderator
- For at dette skal være 100% etter boka, skal faktisk disse 200,- skrives i selvangivelsene, og skattes av - men du trenger ikke registrere deg som næringsdrivende.

det er jeg uenig i. Hobbyinntekt skal ikke inn i selvangivelsen, og skal ikke skattes av - siden det, vel, ikke regnes som inntekt. Her er det selvfølgelig begrensninger; inntekter fra hobby som er himla høye må kunne ansees som inntekt, men et salg av et par ullsokker kommer ikke inn under denne kategorien. Likevel: det er skatteetaten som avgjør skatteplikten i dette, så hundre prosent riktig fremgangsmåte ville derfor vært å legge ved et brev til selvangivelsen der du redegjorde for sokkesalget, og så fikk skatteetaten gjøre de endringer de fant fornuftige.

Anyway, trådstarter, slik jeg forstår ham, driver åpenbart næringsvirksomhet og er derfor pliktig til å gjøre som næringsdrivende. Altså innberette overskudd og betale skatt av det, i tillegg til å føre løpende regnskap for virksomheten. Gjør han ikke det driver han på siden av loven og kan ilegges både straff og straffeskatt.
 

Scandic1

Medlem
Trådstarter ... det må være meg det! Folkens jeg har IKKE startet noe som helst. Lurte bare på dette systemet og hvordan ting henger sammen i forhold til skatt og lovverket.

En annen ting nå... hva er finn.nos rolle i det hele? Er de også pliktige til å sjekke at du eller jeg som tilbyr "sokker" regelmessig og ikke et par ganger i året via deres portal har faktisk i det minste etablert ENK ?
 

spikre

peterhamre.no
Finn.no er ingen plikter. Det er kun en annonseplass.
De krever der i mot at du har en organissasjonsnummer for å få en bedriftsavtale med dem. Du kan selge som "storselger" (du velger dette under "sett inn annonse". Da annonserer du som privatperson, men som om du selger mye).

Du bør registrere et lite ENK. Det koster et par tusenlapper, og du har alt ditt på det tørre. Dessuten kan du trekke fra utgiftene relatert til driften. Husk at alt samlaget med overskudd du gjør uten å registrere deg i selvangivelse/næringsoppgave, er det samme som å stjele fra oss andre. Det er uting.
 

tutta

New Member
Jeg ser tråden er blitt noen måneder gammel, men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kloke herrer (eller kvinner) her kan svare på :)

Mitt scenarioe: Jeg rydder i skap og skuffer, kjeller og loft, garasjer og kott, og sitter igjen med en mengde gamle ting, ubrukte og nye ting, som jeg ønsker å selge. Dette være seg bøker, elektroniske artikler, klær osv. Jeg legger ut disse tingene for salg på finn.no. Noen ting selges raskt unna, andre tar lang tid, kanskje måneder før de blir solgt. Før jeg har solgt 70 % av tingene har det faktisk gått 1 år, og jeg har har kjøpt annonseplass for de samme varene opptil flere ganger når annonsene utgikk på dato. Faktisk så har jeg oppdatert så mange ganger og hatt så mange annonser, at finn har kategorisert meg som "uregistrert forhandler". Jeg har ikke kjøpt inn ting for videresalg, kun solgt ting jeg har funnet i eget hjem. Salgssummen tilsammen kan dreie seg om titusener. Men jeg har i grunn aldri tjent på dette, da tingene jeg solgte hadde langt høyere pris som nyinnkjøpt, og jeg har i teorien gått med underskudd. Er jeg selvstendig næringsdrivende? Skal dette føres på selvangivelsen? Må jeg skatte av dette?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg ser tråden er blitt noen måneder gammel, men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kloke herrer (eller kvinner) her kan svare på :)

Mitt scenarioe: Jeg rydder i skap og skuffer, kjeller og loft, garasjer og kott, og sitter igjen med en mengde gamle ting, ubrukte og nye ting, som jeg ønsker å selge. Dette være seg bøker, elektroniske artikler, klær osv. Jeg legger ut disse tingene for salg på finn.no. Noen ting selges raskt unna, andre tar lang tid, kanskje måneder før de blir solgt. Før jeg har solgt 70 % av tingene har det faktisk gått 1 år, og jeg har har kjøpt annonseplass for de samme varene opptil flere ganger når annonsene utgikk på dato. Faktisk så har jeg oppdatert så mange ganger og hatt så mange annonser, at finn har kategorisert meg som "uregistrert forhandler". Jeg har ikke kjøpt inn ting for videresalg, kun solgt ting jeg har funnet i eget hjem. Salgssummen tilsammen kan dreie seg om titusener. Men jeg har i grunn aldri tjent på dette, da tingene jeg solgte hadde langt høyere pris som nyinnkjøpt, og jeg har i teorien gått med underskudd. Er jeg selvstendig næringsdrivende? Skal dette føres på selvangivelsen? Må jeg skatte av dette?

Nei, du driver ikke næring. Du rydder, som er noe HELT annet :)
 

tutta

New Member
Takk for svar! Ble så i tvil om dette skulle opplyses om til skattemyndighetene, men nå kan jeg slappe av :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for svar! Ble så i tvil om dette skulle opplyses om til skattemyndighetene, men nå kan jeg slappe av :p

Det kan du. Hvis du lurer på når den aktiviteten du driver blir næringsvirksomhet kan du ringe Bedin.no for litt veiledning. Det er statens telefon for næringsdrivende med spørsmål.

Men rent generelt:

Ikke næring: du rydder i kjelleren og selger skroten på finn.
Næring: du kjøper gamle hus, rydder i kjellerne og selger skroten på finn.
 
Topp