Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokettersyn

Dag Frogner

Supermedlem
Fikk et koselig brev fra Skatteetaten her om dagen, hvor de kunne informere om at de ville ta en nøyere titt på regnskapet mitt. Kjenner at jeg er veldig glad for at jeg i hele 2011 har brukt ekstern regnskapsfører istedet for å ta jobben selv.

Noen som har vært igjennom dette?
 

Santo

Active Member
Hvordan foregikk det? Og hva ble resultatet?

Jeg har skrevet litt mer om det i denne tråden:
https://www.webforumet.no/forum/generell-business/15771-regnskapskontroll.html

Men jeg fikk ihvertfall beskjed om å sende inn bilag for 2009 og 2010.

Kontrollen gikk greit, men fikk en liten påpekning om noe med fordeling av mva som måtte endres i fremtiden, men etter å ha sjekket opp litt mer rundt dette (blant annet her på forumet) så gikk Skatteetaten tilbake igjen på dette.

Og det jeg nevner sist står det litt mer om i denne tråden:
https://www.webforumet.no/forum/kon...istrasjon/15692-et-sp-rsmal-ang-mva-moms.html
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg tror at alt kommer til å gå bra, men er spent på hva de sier til PayPal-kjøpene, siden dette dokumenteres i form av screenshot av kvittering og ikke er en vanlig faktura.

Men jeg trodde rett og slett at de kun ville ta en ekstra titt i regnskapet, mens jeg leser på nett at man må ha flere møter med de hvor man går igjennom regnskapet i felleskap?

Stemmer dette da? I såfall er det jo litt merkelig at de vil bruke såpass mye ressurser på et såpass lite firma som jeg driver...
 

Santo

Active Member
Men jeg trodde rett og slett at de kun ville ta en ekstra titt i regnskapet, mens jeg leser på nett at man må ha flere møter med de hvor man går igjennom regnskapet i felleskap?

Stemmer dette da? I såfall er det jo litt merkelig at de vil bruke såpass mye ressurser på et såpass lite firma som jeg driver...

Ifm. med mitt bokettersyn var det ikke noe møte med de i det hele tatt.

Vi (jeg og regnskapsføreren min) sendte inn alle bilag.

Selv snakket jeg aldri med personen som gjorde kontrollen, men regnskapsføreren min var såvidt i kontakt med henne pr. telefon.

Vi besvarte også på et par spørsmål som ble stilt pr. epost.

Nå skal det legges til at hun som gjorde denne kontrollen geografisk sett hadde tilholdssted forholdsvis langt unna.
 

mindcrime

Medlem
Det stemmer sikkert det Dag. Når de først tar turen, vil de gjerne gjøre det grundig. Noe jeg godt kan forstå. Små firmaer er ofte der de finner mest snusk, så de synes nok ikke de er "for liten" til at de skal gidde å bry selg.

Nå er vel sannheten at de finner mest snusk hos de største, men de er ute av stand til å faktisk ta det for det.
Noen som har lest "Storeulv" om John Fredriksen?
Tatt på fersken når de brant regnskapspapirer, før de druknet hele skattekontoret i papirer...
Enden på den visa var vel at de MENTE det var unndratt endel milliarder, men med så mye papirer og så mange advokater greide de ganske enkelt ikke å få oversikten, så de ga opp.

Er lettere å ta oss som driver i det små og hvor de kanskje, hvis de er heldige, finner snusk for noen tusen.
Vi hadde flere ettersyn i kjapp rekkefølge vi, uten at de fant noe.
 

i-net

Medlem
Lykke til... er jævlig lite morsomt det greiene der altså..

Regn med at de kommer hjem til deg og stiller 1000 spørsmål om alt mulig rart. Regn med at dem sitter ved siden av deg og får deg til å logge inn på Paypal og printe ut alt du har.

Regn med at du får pes for å bruke Paypal kvitteringer som bilag.
Regn med at dem gjør dette grundig og ned til hver minste detalj. Dem henger seg opp i det minste, om noe er galt eller ser rart ut.
Regn med at de sier "Vår jobb er ikke å gjøre livet vanskelig for deg" , selv om det er slik det oppleves.
Regn med å få pålegg om forbedringer.

Og håp at du ikke får noe værre enn pålegg.

Ønsker deg uansett lykke til mr. Frogner.
 
Sist redigert:
Eller som i mitt tilfelle - de ber deg levere inn alle regnskapsmapper til gjennomsyn - for så noen dager senere be deg komme og hente dem igjen med kommentaren; "ja, dette så da fint ut ..."

Helt greit, og den gangen var det til og med kona som sto for regnskapsbiten ...

Mvh Dan
 
Topp