Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring i enk.

JudeQuinn

Medlem
Hei,

Jeg driver en del nettsider og har registrert meg i enhetsregisteret. Alt salg går vi Clickbank, og muligens andre nettverk med tiden.

Lurer på:
- Hvordan blir det moms og momsregistrering? Omsetning kommer nok over 50k, men alt går vi USA. Dvs. mine nettsider er hostet i USA, jeg blir betalt i dollar og "konsumet" skjer i USA. Momsregistrering blir jo litt tafatt, da jeg bare får en haug med nuller i momsregnskapet mitt?
- Må jeg bokføre hver transaksjon hos Clickbank? Jeg har f.eks. 92 transaksjoner denne måneden, dvs. salg/re-buy/refund/oppsalg. Må jeg føre hver av disse som bilag? Eller kan jeg føre det i bulk når jeg får det på min konto, og evt. legge ved oversikten over transaksjoner fra Clickbank.com? Det må i så fall være noe dritt for de som holder på Adsense!?


Takk for svar, det her gir meg ordentlig hodebry ...
 

JudeQuinn

Medlem
Ok, for å forklare det litt bedre:

Hvis vi tar dagen i dag som eksempel, til nå i dag har jeg hatt 42 salg/kommisjoner. MÅ jeg opprette en kundekonto for Clickbank i regnskapet og føre hver bidige transaksjon fra 'transactions' i Clickbank (se bildet)? Hvordan blir dette med agio (valutatap og -gevinst)? Pengene står jo i dollar hos Clickbank, men all bokføring skjer i NOK ... Da vil vel kundefordringene mine sprette opp og ned daglig?

Hva med når kunder får refund?



Jeg har lyst til å lære regnskap, da jeg er genuint interessert i økonomi, satser på å sette meg ned med noen bøker ettet at jeg kommer hjem fra neste offshoretur. :) Men hadde vært greit med litt tanker fra dere mer erfarne først. Forskjellen er jo at hvis jeg kan skrive dem i bulk (per utbetaling), vil jeg kunne føre dem i Excel med enkel bokføring. Men å skrive i bulk er vel heller ikke "riktig" siden dette er en utbetaling og ikke når inntekten skjer?
 

JudeQuinn

Medlem
Takk, hva hvis jeg har transaksjoner som er over 1 mnd? Kan jeg fortsatt fakturere dem for 1 måneders perioder, og regne valutatap/gevinst i bolker?
 
Topp