Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av andres bilder

For min del holder størrelsesorden 400x300 pixler, så 9$ per bilde virker ikke så gale :)

Så da er det 100% bekreftet at jeg kan bruke bildene kommersielt, og at jeg ikke trenger å bekymre meg for mange tusen kroner regning fra istock/getty :eek:
 
Okey, men er det slik at dersom man kjøper bilder på sidene dere nevner så kan man bruke dem akkurat som man vil (unntak pr0n osv. selvfølgelig)? Grunnen til at jeg spør for 3. gang er fordi jeg ikke vil gjøre noe feil slik at jeg må punge ut 3-5k per bilde :O
 

trulte

Medlem
Du kan alltid bruke det som faksimile så lenge du kan si det er pga det redaksjonelle innholdet. Dog er dette opphavsrettsbekyttet med mindre det ligger på en annen lisens. Det juridiske hvis de krever erstatning er et rimelig vederlag, som betyr hva det hadde kostet deg å ta bilde + litt for sårt og svie.
 

hansson

Langveisfarende
Kan aldri bruke faksimile fra et bildebyrå. Da må det i tilfelle være et screenshot fra istockphoto som brukes til en artikkel om at "Getty kjøper iStockphoto for 90 millioner dollar" e.l. Faksimiler er vanligvis hentet fra andre medier, du reproduserer altså noe som allerede har vært på trykk andre steder.

Renhold: Bruk som ikke dekkes av den normale lisensen til iStockphoto er f.eks. salg av produkter som kaffekopper, kalendere osv. til videresalg. Til andre typer produkter går det ei grense på 499 999 eksemplarer, alt over 500k må ha utvidet lisens. Til vanlig nettbruk holder normallisensen lenge. Se en grei sammenligning av lisenstypene hvis du ruller litt nedover her: Stock Photography: Search Royalty Free Images & Photos | iStock
 
Sist redigert:

JoachimO

Medlem
Brukte stock.xchng utrolig mye for en del år siden. Etter at de lanserte premium-utgaven har imidlertid kvaliteten på den gratis delen gått rett i dass...
 

stiros

New Member
Sol.no bruker jo bilder som tilhører andre nettsider og får profitt for det. Har de en spesiell avtale med de avisene da, eller?
 

lerumsaft

Medlem
Hei!

Hvis jeg finner et intervju av en celeb på Youtube, stopper filmen og tar screenshot av personen, kan jeg lovlig bruke dette bildet da?

Fant følgende på Wiki:

Regardless of copyright, screenshots may still be legally used under the principle of fair use in the U.S. or fair dealing and similar laws in other countries.[16][17]
 
Topp