Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bruke google images?

Variance

New Member
Jeg har nettopp begynt med webutvikling, og lurer på om man kan bruke bilder fra google på nettsiden min?

eller er det copyright på disse ?
 

Thomas.T

Medlem
Den korte versjonen..

Jeg har nettopp begynt med webutvikling, og lurer på om man kan bruke bilder fra google på nettsiden min?

Nei.

eller er det copyright på disse ?

Ja.


Den litt lengre versjonen:

Men som med det meste, er det unntak.

Det kommer helt an på hvor bildene opprinnelig kommer fra, f.eks bilder fra presse/media-området til produsenter
kan i mange tilfeller brukes, men det må sjekkes i hvert enkelt tilfelle.

Noen bilder kan f.eks brukes til private blogger/hjemmesider, men ikke på nettsted med kommersielt innhold.
 
I utgangspunktet kan du ikke bruke noen bilder overhodet, med mindre du har fått tillatelse direkte fra fotografen, og da må du være 100% sikker på det faktisk er fotografen du har kontakt med. Hva andre sier teller ikke.

Dog kan du gjøre søk etter bilder i wikimedia commons, som er merket med public domain. Disse er tillatt brukt som du måtte ønske ... :)

Mvh Dan
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da må du fremdeles være sikker på at det faktisk er fotografen man har kontakt med. Derfor er det god praksis å ha en folder og føre litt administrasjon over dette, i tilfelle du ble lurt til å tro annet.
 
Som med så mye annet, du KAN gjøre det. Jeg har venner som har drevet med webdesign/programmering i mange år og som aldri har blitt "tatt".

Poenget er at det er å imot åndsverksloven. Det er like kjipt for fotografen som for deg hvis noen stjeler DITT design eller dine tekster. "Ingen skade er skjedd" kan man si, men fy hvor kjedelig det er å legge mange timer i noe som andre bare CTRL + C / CTRL + V og vips har det samme.

Betal for bildene, de koster som regel svært lite.
 
Topp