Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Burde jeg å betale for proff SEO hjelp til ny side?

bergetun

New Member
Hei,

Først vil jeg takke for hjelpen denne websiden allerede har gitt meg gjennom mange bra innlegg i forumet.

Min kone startet opp sin nye bedrift 1 August i år, der hun driver med permanent hårfjerning med laser, botox, restylane osv. Link: TotalBodyLaser. Websiden har jeg selv satt opp for henne, og den var ferdig utviklet i slutten av juni i år.

Problemet er at jeg ikke klarer å få websiden hennes fram i søkeresultatene fra google.
Man klarer nesten ikke å finne websiden hennes ved å bruke de viktige søkeordene som feks hårfjerning, botox, restylane, peeling

Jeg jobber selv som C#.NET utvikler til dagen, men jeg må ærlig si at websider og SEO er fullstendig nytt for meg. Jeg har prøvd å gjøre de tingene som har blitt anbefalt blant annet på denne siden. (innlenker, innhold) og føler nå at jeg ikke kan gjøre noe mer.

Hun har investert masse penger i denne klinikken (Laseren er IKKE billig), så spørsmålet er om vi burde bruke noen kroner til for å få profesjonell hjelp til å sette opp websiden/SEO.

Hva synes dere vi burde gjøre ?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det er absolutt verdt å bruke penger på SEO. Du sier jo at hun har brukt mye penger på dette allerede og da er det jo kjedelig at nesten ingen finner nettsiden. SEO kan fort koste litt penger, men du må se på det som en langsiktig investering som vil fortsette å generere salg også lenge etter at jobben er utført.

Ta gjerne kontakt dersom du vurderer å leie inn noen til dette. Jeg selger selv SEO gjennom et av Norges eldste selskaper innen denne bransjen som fra før har kunder som QXL, Edda Media og Block Watne.

Du når meg enklest på dag AT frognermedia.no :)
 

bergetun

New Member
Takk for svar Dag

Du mener da altså at det er mye som kan gjøres forsatt for å få denne websiden fram i søkeresultatene. Som du sikkert nå har forstått så er SEO helt nytt for meg. Kan du fortelle hva jeg må forvente å måtte betale for noe slikt visst jeg skulle engasjere ett firma.
 

Tonny Kluften

Administrator
Klart det er mye å gjøre SEO-messig med det nettstedet. For å si det sånn, så lenge du ikke er nr. 1-3 så har du en SEO-jobb å gjøre.
Og du har en ganske lang vei å gå, ser f.eks. at du ligger ca. på plass 250 for "peeling".

Du kan se på SEO som en form for annonsering og velge å betale for det.
Du kan også vurdere Adwords for å bli sett i Google.

Hvor mye det koster å få dere opp på 1-5 plass er umulig å si uten å analysere søkeresultatene og søkevolumet for de aktuelle nøkkelordene. Jeg kan anta en pris på 10-30.000 kr. (eksemplet er basert på min timespris, kr 550.-)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Har sendt deg PM. :)

Ser at du anbefaler Adwords, Tonny, og det fungerer jo på et vis, men folk flest klikker mye mer på de "vanlige" treffene hos Google. Og så fort annonsene er tatt ned, er effekten borte. Med SEO vil resultatene vare lenge etter at man har kjøpt det.

Ellers tror jeg prisestimatet ditt er ganske godt tippet.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Har sendt deg PM. :)

Ser at du anbefaler Adwords, Tonny, og det fungerer jo på et vis, men folk flest klikker mye mer på de "vanlige" treffene hos Google. Og så fort annonsene er tatt ned, er effekten borte. Med SEO vil resultatene vare lenge etter at man har kjøpt det.

Ellers tror jeg prisestimatet ditt er ganske godt tippet.

Adwords fungerer ikke bare på et vis, det fungerer glimrende. Man betaler for det man får. Man har heller ikke noen garanti for å beholde en topplassering i SERP ved bruk av SEO.

Men jeg tipper at vi er enige om at det er de to metodene som fungerer best når det gjelder å profilere seg på Google.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Adwords fungerer det og man betaler jo kun for antall klikk, men som sagt, når annonsene er borte er også hele effekten det. Og: de organiske treffene har uansett mye høyere klikkrate enn annonsene fra Adwords.

Det er ingen garanti for topp-plassering i all evighet med SEO, men en side som det er jobbet jevnt og trutt med over en lang periode vil nok holde posisjonen en god stund. Og om/når den faller trenger man mest sannsynlig bare "vedlikeholdsjobbing" for å få den opp igjen.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Dag Frogner,
PPC (Adwords) er ikke en konkurrent til SEO, men et bra komplement til SEO i den totale søkestrategien. Jeg har sett mange forskjellige tall, men om man påstår at organisk (SEO) får 70% av trafikken og Adwords får 30% er man nok ikke helt ute på vidda. Dette varierer jo selvfølgelig etter hva annet som dukker opp i søketreffene. Kommer places, bilder, kart og film opp blir jo dessverre det organsike ofte dyttet langt ned og får derfor en lavere klikkrate.

For bedrifter som har et potensial i søk, så anbefaler jeg alltid å kjøre på med begge deler. Adwords er et bra verktøy for å måle verdien av søkeord og om man går i overskudd med annonseringen er det sjeldent noe god grunn til å avslutte.

Bergetun,
Mitt råd til deg er å finne en partner som kan hjelpe med å lage en strategi for markedsføring som ikke bare er begrenset til søk. En god plan bør inneholde hva som skal gjøres og hvordan man skal gå frem. En av de første punktene i planen bør være å bygge en bedre nettside en dagens, slik at tilbudet deres blir mer attraktivt for de besøkende. Hjelper jo lite med god markedsføring om det ikke kommer tydelig frem at det er et bra tilbud :)

Et bra råd er å invitere et par små byråer til pitch. Gi hvert byrå 2-3 fakturerbare timer som de kan bruke til å komme opp med gode ideer som kan presenteres for dere. Da øker det sjansen for at byråene vil gjøre en god idemyldring og det øker sjansen for at dere finner en god partner.

Vi i Crenia sier aldri nei til en utfordring når noen inviterer oss til pitch :)
 

picxx

Well-Known Member
Du er jo på et webforum, så alle som selger/tilbyr SEO tjenester vil jo selvsagt svare deg at du absolutt bør invistere i ekstern hjelp på området .. og det er jo forsåhvidt både enkelt og greit så lenge de har referanser og vet hva de driver med.

En annen måte, hvis du velger å ta jobben selv, kan jo være å finne en "smørbrødliste". Det finnes utrolige mange og godt skrevne punkt til punkt bruksanvisinger på SEO på nett, også på norsk. Finn frem til en slik og følg punktene, så vil du ha samme resultat som en "proff" på området, ihvertfall når det kommer til onsite SEO.
Du kan jo deretter f.eks. leie inn ekstern hjelp for selve linkbyggingen, noe som ofte er billigere enn om du velger å leie inn noen som tilbyr "hele pakken".

Uansett er jo dette noe du selv må vurdere. Er du ikke særlig flink på webutvikling kan det jo fort gå bort veldig mye tid om du velger å gjøre jobben selv, tid du kanskje kunne brukt til noe mere konstruktivt, og da kan det fort bli slik at det til slutt blir dyrere enn om du hadde leid inn noen fra starten av.
 

bergetun

New Member
Takker for alle tilbakemeldingene.

I dag betaler vi for vi google adwords og er egentlig ganske fornøyd med hitsene vi får på siden. Vi målretter kun mot google brukere innenfor 60 km fra Bergen slik dette ikke blir en så veldig stor kost. I tillegg så har vi fått en del eksponering gjennom en GroupOn deal som vi hadde før bedriften startet opp.

Jeg tenker at jeg prøver å gjøre så mye SEO som jeg klarer selv i ett par mnder, for så å la de proffe ta over dette etter hvert.

Jeg må jo ha gjort noe riktig siden websiden gikk fra PR NA til 0 og nå til 2 på litt over 4 uker :)
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jeg må jo ha gjort noe riktig siden websiden gikk fra PR NA til 0 og nå til 2 på litt over 4 uker :)

Som Tonny nevner er ikke PR en standard du bør tenke på og særlig ikke hvis det er en salgs/presentasjonsside for en bedrift. Det som da er det aller viktigste er at du rangerer godt på de ord/søkefraser som du ønsker og er relevante for det aktuelle firma.
 

kongen

kongemedlem
Problemet er at jeg ikke klarer å få websiden hennes fram i søkeresultatene fra google.
Man klarer nesten ikke å finne websiden hennes ved å bruke de viktige søkeordene som feks hårfjerning, botox, restylane, peeling

Jeg har prøvd å gjøre de tingene som har blitt anbefalt blant annet på denne siden. (innlenker, innhold) og føler nå at jeg ikke kan gjøre noe mer.

Hva synes dere vi burde gjøre ?

Du vil ikke vises på disse søkeordene. Ettersom du selger noe i Bergensområdet så vil du vises på hårfjerning bergen, botox bergen, restylane bergen, peeling bergen osv.

Da blir det mye enklere å range på førstesiden i Google...
 
Topp