Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Burde man opprette firma såfort man begynner å blogge?

Hei folkens,

jeg ønsker å starte en blogg der jeg tror det vil være mulig å tjene litt penger etterhvert med adsense annonser. Dette skal være en engelsk blogg med .com domene, og egentlig minimalt med kostnader (domene, host, WP-theme).

Fra før så har jeg et ENK som står på konas navn. Kan vi ha driften av både renholdsfirmaet og bloggen under samme ENK, og dermed samme bokføring? Eller er det slik at helt separat drift skal ha separat bokføring?

Ettersom jeg ikke er sikker på at dette vil generere penger, er det da nødvendig å engang ha firmaet klart før kronene ruller inn? Jeg har ikke gjort meg kjent med adsense enda, og om de krever Org. nr.

Takker for svar.
 
A

aabbcc

Guest
Mener å huske at adsense krever org.nr. men husker ikke helt sikkert. Uansett kan jeg ikke se noe galt i at et foretak kan drive med renhold og blogging. Spesielt om det er veldig lite tror jeg det skal være grei skuring:
Om bransjer, næringskoder og organisasjons-nummer - Regelhjelp.no

"Dersom foretaket driver virksomhet innen ulike næringer deles det inn i flere enheter dersom virksomheten innen de ulike næringene er av et visst omfang. Her må hver bransje sysselsette minst 5 personer (10 personer innenfor industrinæringene). Disse enhetene kalles bedrift."

Du har vel sikkert under 5 ansatte på bloggen vil jeg tro :)

aabbcc
 
Tusen takk aabbcc :)

Jeg synes det er veldig vanskelig å finne WP-themes som møter kravene jeg har. Jeg skulle gjerne hatt et theme med plass til 3 adsense annonser, samt fine knapper for Facebook/Twitter/Email. Dessuten skal det ikke være mer enn 2 kategorier med lenker, 1 til måned/år og 1 til type artikkel. De fleste sider ser veldig "fylte" ut, da blir det ikke mye plass til tekst/videoer.

Er absolutt villig til å bla opp noen stripper-1s evt 2 Benjamin Franklin´s for et bra theme!
 
Si det, har aldri hatt Adsense tidligere. Jeg har sett noen få YT filmer om dette, og de hevder det ofte vil fungere å ha en bannerannonse under navbaren, en i høyre kolonne og 1 nederst på siden. Dette er vel enkelt å putte inn med textwidget, så det skal jeg nok få til.

Skal nok kjøpe fra ThemeForest ved bruk av din link Dag Frogner, tror ikke det kan bli så feil når så mange andre også har kjøpt det samme :)

Et lite spørsmål til, forsøker å holde tunga rett i munnen:

Jeg har webhotell og domene hos Host1. Hvis jeg registrerer ny domene hos dem, kan jeg peke den til webhotellet? Vil det bli noen konflikt med at begge URL muligens henviser til filen index.htm? slik jeg har forstått det så må filen til en side av typen seekseek.com henvise til en index.htm fil eller så blir det 404 feil.
 

Travellingman

Nettgrunder
Hei folkens,

jeg ønsker å starte en blogg der jeg tror det vil være mulig å tjene litt penger etterhvert med adsense annonser. Dette skal være en engelsk blogg med .com domene, og egentlig minimalt med kostnader (domene, host, WP-theme).

Fra før så har jeg et ENK som står på konas navn. Kan vi ha driften av både renholdsfirmaet og bloggen under samme ENK, og dermed samme bokføring? Eller er det slik at helt separat drift skal ha separat bokføring?

Ettersom jeg ikke er sikker på at dette vil generere penger, er det da nødvendig å engang ha firmaet klart før kronene ruller inn? Jeg har ikke gjort meg kjent med adsense enda, og om de krever Org. nr.

Takker for svar.

Til ditt bruk trenger ikke du noe ENK med mindre du ønsker å registrere .no domener, men du kan jo greit bruke din kones ENK til det. Skulle det etterhvert komme inn flere 10 tusener i inntekt årlig bør du opprette et enkeltpersonsforetak som det heter nå til dags :)

Adsense krever ikke org nr, du bør også ha en oppegående side før du søker så du er sikker på att du kommer gjennom nåløyet til Google ;)

Om du vil sjekke ut litt flere premium themes kan jeg anbefale Theme-Junkie (afflink)
 
Beklager for å bumpe en tråd så fort, men kan noen svare på spørsmålet ovenfor? Jeg lurer på om jeg kan ha 2 domener som peker til samme webhotell. Begge skal ha eget content :)
 
Topp