Kjapp og trygg hosting for Wordpress

CarbonCopyPro

U

Uregistrert

Guest
Det er ikke så rart at folk må kjøpe BIB gjennom andre som har kjøpt produktet. Dette kalles affiliate salg og er lovlig.

Forretningsideen bak dette er jo at selgeren har andre til å selge for seg slik at han f eks. slipper store kostnader til promotering/reklame for produktet. Istedet får de som kjøper av ham muligheten til å hjelpe ham å selge produktet og tjene penger på det (få seg en inntektskilde selv) På denne måten blir produktet også gratis for kjøperen dersom han sleger et par produkter for eieren. Eieren av produktet betaler disse personene ca halvdelen av det han forlanger for produktet. Begge parter har en ok fortjeneste.
 

Mortenxx

Medlem
Uregistrert 16:15

Du må betale for reise, hotell og mat selv.
Kursene ville uansett ikke vært særlig salgbare i Norge, så det er omtrent håpløst å beregne priser. Svært få er interessert i amerikanske skatteregler og lignende temaer.

Selv i USA mangler disse kursene et ordinært marked. Dette er årsaken til at de må selges som "inntektsmulighet" og ikke som "kurs". Markedsføringen fokuserer KUN på hvor mye penger du kan tjene på dette, mens innholdet i kursene er omtrent "hemmelig" før du er godt inne i systemet.

----------------------​
Når folk snakker om et "system" og ikke om konkrete produkter bør man være temmelig forsiktig med å delta - hvis det ikke er nettopp slike ting man har erfaring med. For folk som leter etter seriøs business er et "system" til liten fordel.

CCP og WMI er rettet mot å gjøre noen få mennesker rike - toppene i USA. Resten av distributørene er bare et middel for at disse kan bli rike. Noen få av de nye distributørene vil få godt betalt for å bidra til å gjøre toppene rike, men de aller fleste vil tape. De som tjener på dette lokalt i Norge tar også mesteparten av risikoen - dette kan ende opp med gigantisk tap når ting skjærer seg.

Prosent-andelen av tapere stiger dramatisk når nye deltakere melder seg på. Dette rammer først og fremst de siste påmeldte deltakerne. Markedet virket temmelig "trangt" allerede i august/september da omtrent 30 deltakere var synlige på nettet.

En slags parodi på Robin Hood?
Ta fra de fattige og gi til de rike. :)
Behold deler av pengene selv - hvis du blir med på et tidlig tidspunkt med stort nok beløp.
Du beholder bare deler av det du SELV bidrar til å innbringe, men "systemet" vil bidra med metoder for å gi inntekter.
De pengene du beholder selv har de andre metoder for å forsyne seg av. Pengestrømmen går hele tiden i en retning, slik at de på toppen får sin del av fortjenesten. Jeg gjetter på at neste nivå (for de som har tjent penger) kan være investeringer eller tilbud om å "posisjonere seg i organisasjonen".

Robin Hood ble regnet som en helt, men jeg tviler på at noen av deltakerne her vil fortjene noen heltestatus på lang sikt. De aller fleste vil trolig få status som "godtroende", mens et lite fåtall vil få status som "grådige og kyniske".

Bakgrunn fra Liberty League International:
Samtlige av topplederne i CCP og WMI ble "utdannet" i Liberty League International (LLI) frem til 2006, før de startet sine egne prosjekter. LLI "imploderte" etter å ha blitt definert som pyramide i Australia i 2009, men dette er en annen (lang) historie.
Liberty League International: How bad is it in Australia? | OzSoapbox

Grunnene til å blande inn LLI og Australia i en tråd som handler om CCP er disse:
- LLI og WMI har sammenlignbare konsepter, men LLI har litt høyere tapsprosent.
- I Australia ligger utviklingen i LLI-saken 1-2 år foran utviklingen i CCP.saken i Norge

Australia + New Zealand er et større marked enn Norge, og der ble det bl.a. brukt TV-reklame og redaksjonelle TV-omtaler for å markedsføre konseptet. Slike metoder er lite akseptert i Norge, men resten av markedsføringen ser ut til å være temmelig lik.

Myndigheter reagerer først når mange folk begynner å tape på deltakelsen - når det hagler med klager fra folk som føler seg lurt av aggressiv markedsføring. Mange av de som klager har også blitt lurt til å låne penger for å betale for høyere posisjon gjennom deltakelse på kurs. De som vanskelig kan få kreditt eller refinansiere boliglån får "kreative tips" om lånemuligheter.

Systemet kollapset etter først å ha vært gjennom en restrukturering og navneendring. Restrukturering skjedde kort tid etter at systemet ble erklært som pyramide av myndighetene. Det nye selskapet "imploderte" kort tid etter. "Kort tid" er litt relativt her, det dreier seg vanligvis om fra 1 til 6 måneder. Bruk av et slik uttrykk sparer meg for haugevis av detaljer.

I den siste fasen forlater haugevis av topp-distributører virksomheten og går over til konkurrenter, i et forsøk på å berge gjenværende del av nettverket de har bygget opp. Resten av historien er ikke avsluttet enda, men det er diverse snakk om søksmål mot enkelte topp-distributører.
Consumer Warning

En faktor som bidro til kollapsen helt på slutten var opplysninger om at det nye materialet som ble tilbudt var mer basert på Scientologi enn på "Law of Attraction".


Morten
 

Mortenxx

Medlem
GUMP Hunting

Her er link til en informativ artikkel (2 poster i en forumtråd) som beskriver vervemetode og hvem som er målgruppe for markedsføring av disse konseptene:
Emerald Passport, LLI, Coastal, Eventis = All GUMP Hunt

EDIT: Oops, artikkelen er de 2 første postene i tråden, men linker havner litt lengre ned på siden.

GUMP = Good Uneducated Money People - Gode Uerfarne Mennesker med Penger
Det ville vært bedre om de hadde brukt ordet Unexperienced istedenfor Uneducated - siden artikkelen fokuserte mest på at ofrene hadde liten ERFARING, mens utdannelsen kunne variere mye.

Artikkelen burde være av interesse også for deltakere - den røper noe om hvilke metoder som virker eller ikke virker.

GUMP Hunting gir en temmelig nøyaktig beskrivelse som stemmer veldig godt med markedsføringen av CCP.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
18. august 2009

Vi har mottatt Dykkar e-post 18.08.09 ref. nr.: 09/xxxx-x/xxx, og den er vidaresendt til ein sakshandsamar. Saksmengda varierer, og det kan ta litt tid før De får svar.

Fått noe svar enda?
 

Mortenxx

Medlem
Jeg fikk svar fra Forbrukerombudet 26.11.2009 - "Saken er oversendt til Lotteritilsynet". Svaret ble sitert i en tråd her ca. 2 uker senere.

Jeg vil IKKE få noe svar fra Lotteritilsynet. Tips behandles som "anonymt tips" og ikke som en formell sak. Det er DE som avgjør om de skal opprette en egen sak som følge av et tips, men selve tipseren (meg) blir ikke informert om noe.

Tips er veldig uformelle, og det er heller ikke en mye brukt metode blant publikum. Jeg hadde valgt KLAGE hvis jeg hadde vært innblandet i dette og hadde følt meg lurt. I en klage hadde jeg blitt PART i en formell sak som hadde blitt formelt behandlet. Som tipser er jeg ikke part i noe.


Morten
 

picxx

Well-Known Member
Takk for oppklaringen der.
Er jeg som ikke er helt oppdatert på denne tråden ser jeg :)

Om nå dette er en svindel, en pyramide eller whatever er det jo rart om ikke en eller annen som er blitt lurt av CCP kunne lagt inn en klage og faktisk blitt part i en slik?
Meget mulig at det allerede er gjort, selv om det ikke skrives om her i tråden, men all den tid det ikke er gått ut med advarsel mot dette i formelle former må det vel ses på som lovlig og "stuerent" og drive med i norge?

At en bør lese seg opp på hva det faktisk er, f.eks. i denne tråden, er jo selvsagt noe enhver bør før de hopper på noe slikt, men det går igjen på den individuelles dumhet, og det er ikke straffbart å være dum.
 

Mortenxx

Medlem
Takk for oppklaringen der.
Om nå dette er en svindel, en pyramide eller whatever er det jo rart om ikke en eller annen som er blitt lurt av CCP kunne lagt inn en klage og faktisk blitt part i en slik?

... all den tid det ikke er gått ut med advarsel mot dette i formelle former må det vel ses på som lovlig og "stuerent" og drive med i norge?

Å påklage noe
Å være part i en sak krever en langt mer formell henvendelse enn et tips - dette er EN grunn til at mange vil styre unna å klage. En annen grunn er at deltakerne følger et "program" og er klar over at de ikke vil tjene penger i starten. De som føler seg LURT dukker tidligst opp 6-12 måneder etter at de ble vervet. De første av disse kan altså ventes omtrent i apri/mai hvis de ble vervet i august året før.

Svært få gidder trolig å klage hvis de bare har tapt mindre beløp, medmindre de ønsker å advare andre eller har noen andre motiver.

Advarsler fra myndighetene
Det har blitt publisert 2 "halv-offisielle" advarsler i Aftenposten/Pengene dine. Den første ble publisert i september 2009, hvor Forbrukermyndigheter og Økokrim advarte mot "Get Rich Quick" konsepter. CarbonCopyPro ble brukt som hovedeksempel i denne omtalen.
«Bli millionær for 229 kroner»

Den neste advarslen ble publisert på samme sted den 12. januar 2010. Her ble CarbonCopyPro omtalt litt mer forsiktig, og hovedfokus ble holdt på Enigro (siden Enigro er mye større trussel). Konklusjonen der var "Vi har ikke kommet til noen konklusjon enda".
Advarer nordmenn mot selskaper i gråsonen - Nyheter - Innenriks - Aftenposten.no

Lang tid før noe blir avklart
Myndighetene bruker svært lang tid på å fastslå om noe er ulovlig. Dette betyr IKKE at ting er lovlig, men det betyr at det er strenge krav til saksbehandlingen.

Hver enkelt som vurderer å delta må vurdere lovligheten selv og eventuelt rådføre seg med eksperter. Jeg regner ikke de som markedsfører dette som "eksperter", så det er temmelig klønete om man stoler på dem. 2 "halvoffisielle" advarsler burde egentlig være mer enn nok, men det finnes en haug av mindre offisielle advarsler også.

De som tror på myten om at "dette må være lovlig, ellers ville det blitt stoppet av myndighetene forlengst" gjør en temmelig grov tabbe. Myndigheter godkjenner ikke slike ting på forhånd, og det tar lang tid før noe blir offisielt erklært for ulovlig. Målgruppen her er folk som tror på slike myter.


Morten
 
U

Uregistrert

Guest
Takk til bidragsytere

Takk til alle interesserte som gjør denne tråden en fin og informativ kilde til nøktern info ifm CCP. Bra forum ellers også:)

En spesiell takk rettes til Morten for tydelig og grundig arbeid, info og en åpen og ryddig prosess.

Spennende fortsettelse følger sikkert,..

Mvh Thomas.
 

Mortenxx

Medlem
Her er noen opplysninger som vil være av interesse for noen.

Jeg fant forklaring i engelsk Wikipedia på hvorfor annonsemetoden virker - dvs. den trinnvise prosessen hvor man først klikker på annonse, deretter må oppgi epost og navn, fylle ut søknadsskjema, betale for informasjon osv. - en haug av trinn før man egentlig kommer igang.

Man "lærer" av tidligere adferd, og vil fortsette å gjenta samme adferd i de neste trinnene. Har du først vært villig til å oppgi epostadresse er det større sjanse for at du også vil gjennomføre neste trinn. Gjennomfører du neste trinn er det større sjanse for at du gjennomfører et etterfølgende trinn, osv. - inntil du har kjøpt hele produktserien de har å tilby.

Self-perception theory - Wikipedia, the free encyclopedia
Foot-in-the-door technique
Secondly, self-perception theory is an underlying mechanism for the effectiveness of many marketing or persuasive techniques. One typical example is the foot-in-the-door technique, which is a widely-used marketing technique for persuading target customers to buy products. The basic premise of this technique is that, once a person complies with a small request (e.g. filling in a short questionnaire), he/she will be more likely to comply with a more substantial request which is related to the original request (e.g. buying the related product). The idea is that the initial commitment on the small request will change one’s self image, therefore giving reasons for agreeing with the subsequent, larger request. It is because people observe their own behaviors (paying attention to and complying with the initial request) and the context in which they behave (no obvious incentive to do so), and thus infer they must have a preference for those products.

Dette er bare en DELVIS forklaring på hvorfor folk går på dette. Det blir langt verre å forklare hvorfor enkelte "blir med hele veien" med konferanser, siden enkelte tar opp lån for å finansiere dette. Det er blandet inn en haug av psykologiske teorier i dette konseptet som kan være vanskelig å identifisere.

For de som deltar på et sent tidspunkt er løftet om "økonomisk frihet" trolig basert på Janis Joplin's "Me and Bobby McGee":
freedom’s just another word for nothing left to lose


Morten
 

picxx

Well-Known Member
Akkurat markedsføringsteknikken er vel den som er mest brukt, og mest suksessful, for alle produkter på internett. Om man ikke benytter seg av trinnvis salg eller upsells er det ikke rart om man ikke tjener penger på nett.

Men i dette tilfellet er det vel heller selve produktet man kan sette spørsmålstegn ved.
"Kjøp CCP for å lære deg hvordan du selger CCP" :D
 
U

Uregistrert

Guest
Ccpro

Helt otroligt att folk fortfarande inte vet skillnaden mellan pyramidspel och MLM samt internet marknadsföring. Ni är ju sådana proffsiga experter allihopa, som har koll på allt från lagar och hur man får marknadsföra i olika länder.
Ni kanske tycker att folk som jobbar med detta slösar sin tid och pengar, men vad gör ni då...på att diskutera ett ämne och en industri som ni tydligen inte har någon som helst personlig erfarenhet av eller faktisk kunskap om?
 

tomeagle

New Member
MLM vs Pyramider

Normalt sett bryr jeg meg svært skjelden med å legge inn innlegg vedrørende dette temaet.
En av grunnene er at folk kritiserer MLM uten å ha satt seg inn i hva det spesifikke selskapet faktisk er, og hva MLM faktisk er. Mange av disse menneskene er negative - ikke skeptiske, og det er en vesentlig forskjell på disse to sinnstilstandene. Negative mennesker vet allerede at ting er tull, og vil ikke undersøke ordentlig fakta fordi de allerede vet svaret. En som er skeptisk vil undersøke og har en åpen innstilling til den info som er tilgjengelig. Her har vel allerede et par av dere kokt over og bestemt dere for at jeg er en tulling;)
Jeg er tilhenger av MLM som konsept, og jobber selv med det. Har drevet med det som en bigesjeft i 10 år - er ikke millionær, men gjør allikevel en litt dårlig norsk årslønn ved siden av mine andre prosjekter. Dette har selvfølgelig krevd en liten innsats i møtevirksomhet,seminarer og reising, men fortjenesten har vært enorm i forhold til hva jeg har lagt inn av arbeid.
MLM er ikke en "bli rik over natta" geskjeft, dette krever som alt annet et stykke arbeid, fordelen er at hvis du har bygget opp en organisasjon i et seriøst selskap, som har produkter som fungerer, så vil du kunne leve av det månedlige salget eller forbruket som eksisterer. Det er nettopp dette som har gjort meg i stand til å kunne satse seriøst på dette fremover - selv om jeg ikke har vært en "rakett" i MLM verdenen.
Dessverre dukker det opp slike selskaper som lover deg å bli rik i en fei uten å gjøre annet enn å spamme info på nett, og "bli med nå" for å tjene mest osv.
Sjekk om selskapene er med i direktesalgsforbund for å dokumentere at det de driver med fungerer.

Dette kjennetegner en pyramide:
• Provisjoner blir utbetalt for verving av nye distributører og ikke på basis av varesalg
• Det er mulig å kjøpe seg inn i enkelte posisjoner for å oppnå rettigheter
• Selskapet har ingen eller kun symbolske produkter for salg
• Muligheten er tilstede for å tape større beløp som er innbetalt til selskapet
• Startpakke/inngangspremie som ofte er uforholdsmessig høy
• Distributøren har ingen eller meget dårlige returmuligheter
• Selskapet forlanger deltagelse på uforholdsmessige dyre kurs eller kjøp av dyre trykksaker
• Distributøren kan ikke slutte når som helst uten å betale avgifter eller annen straff.
• Pengestrømmen genereres oppover i systemet
• Ledelsen taler om å tjene mye penger på kort tid uten særlig innsats
Kilde: Direktesalgsforbundet

For oss som jobber med seriøse MLM selskaper er selskap som CCP bare enda et selskap som ødelegger folks oppfatning av hva MLM er, og dette vil igjen for skeptikerne kun bevise at MLM ikke fungerer.


Tom E.
 

xpromember

New Member
Som en tidligere medlem av carboncopypro kan jeg herved bekrefte følgende.
Carboncopypro`s utdanningsplattform er av det mest kronglete slag det kan tenkes. Det gis ingen dyp utdanning innen internett markedsføring. Årsaken til det er ingen av dem har noe særlig forståelse av hva markedsføring dreiser seg om. De ha satt sammen en gruppe av folk som er gode til å lage sterke overskrifter på deres landingssider, en eller to programmerere som sette opp sidene deres.. Kort fortalt er det de tilbyr meget overfladisk. Skal jeg sette pris på hva den utdanningen er verdt blir jeg nødt til å sette en prislapp på maks $ 10 i måneden. Dessverre!!!
Og når det gjelder deres produkter som er Wealth Masters International sitt finansiell rådgivning som de kaller det, er min konklusjon at de selger luft! M1 pakken deres består av en bunke med CD`er hovedsaklig og for det tar dem betalt $ 1995. Maks verdi etter min mening er $100. Kjøper man to bestselgere innen samme felt via Amazon for man langt mer kreditt for pengene og det vil kanskje ikke koste deg mer enn $40 med postoppkrav. Deres seminarer såkalt M2 og M3 som nylig har skiftet navn koster alt fra $8995 til 12995. Det du betaler for er opphold for 6 netter totalt for begge seminarene og diverse B-forelesere fra landets grenser (USA) som selger seg selv på enhver deltager.

Konklusjon: Wealth Masters International har ingen produkt. Det du betaler for er medlemskap i en gutteklubb.

Vær meget Varsom!
 

Mortenxx

Medlem
CarbonCopyPro og WMI er også blitt omtalt i en artikkel på HegnarOnline den 19.4.2010:
- Nei, vi er ikke et pyramidespill - HegnarOnline

Artikkelen omtaler "kickoff" for WMI i skandinavia i januar 2010 - "367 excited scandinavians". Den omtaler også 2 av nettsidene/deltakere (Per Gunnar Hoem, Ronny Kortgård).

------------
Ellers har jeg begynt å bli lei av denne saken, og jeg tipper at flere andre også har blitt lei av den. Saken var egentlig ment å få en konklusjon i januar-mars 2010, dvs. få besvart spørsmålet om dette er en pyramide. Jo lenger tid det går før en konklusjon desto mindre sannsynlig er det at det vil komme noen konklusjon i det hele tatt.

CarbonCopyPro ser ut til å dø ut av seg selv i Norge, dvs. at deltakerantallet ser ut til å bli redusert istedenfor å øke. Inntrykket er basert på at søkeresultater har gitt gradvis færre treff fra januar til nå - innsatsen er omtrent blitt halvert fra januar.

Lotteritilsynet ser ut til å ha lagt saken på is fra midten av januar 2010, dvs. at saken er nedprioritert uten å ha kommet til noen konklusjon. Inntrykket er basert på overfladisk innsikt i offentlig saksbehandling (hvordan saker håndteres, krav til dokumentasjon, inndeling i ansvarsområder, osv.).

Vurdering av taktikk:
Tips til Lotteritilsynet ser ut til å ha vært en dårlig taktikk. De har et for komplisert regelverk som gjør at saker vil bruke lang tid for å komme til en konklusjon. En mer effektiv taktikk ville vært å bare tipse Forbrukerombudet om ulovlig markedsføring (uten å nevne ordet "pyramide"). Forbrukerombudet slipper å foreta detaljert analyse av virksomheten, det holder med å vurdere om annonsenes innhold er villedende. Dette ville gitt en langt kjappere fremdrift i saken og trolig ført til at de fleste annonsene ville blitt endret.

I tilsvarende saker hvor man ønsker å bremse en virksomhet lønner det seg altså å fokusere på de minst alvorlige regelbruddene - de som er enklest å påvise og krever minst arbeid å påvise. Slike forhold kan håndteres langt kjappere enn mer kompliserte forhold. Al Capone ble f.eks. dømt for skattesnyteri og ikke for langt mer alvorlige forhold, men han ble effektivt satt ut av spill på dette grunnlaget.

Det er bedre å la folk selv (myndighetene) trekke sine egne konklusjoner enn å pådytte dem noen predefinerte konklusjoner.

Blogger og forumtråder:
Søkeresultater på nettet indikerer at svært mange styrer unna dette konseptet nå, og at bl.a. denne tråden er en av årsakene. Denne tråden har ligget på topp i søkeresultater hele tiden siden august 2009, og har også fått følge av andre tråder/blogger som stiller kritiske spørsmål om konseptet.

De som klarer å presentere saklig informasjon/fakta uten å overdrive ser ut til å ha høyere "troverdighet" enn de som overspiller et budskap. Folk ser heller ikke ut til å like ensidige fremstillinger - det lønner seg bedre å trekke frem både positive og negative sider. Forsøk på "svartmaling" eller "idealisering" av en sak virker ikke som en god ide. Folk som vurderer deltakelse ønsker først og fremst saklig informasjon.

Hvis noen vurderer å delta i dette konseptet nå bør de først sjekke søkeresultater for "CarbonCopyPro" - hva dine fremtidige kunder vil se hvis de sjekker dette. Det har skjedd en dramatisk endring i informasjonsbildet siden høsten 2009, og dette gjør at nesten alle kundene dine er blitt langt mer reserverte mot å delta. Sjansene for å tjene penger har hele tiden blitt betydelig redusert.


Morten
 
Topp