Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domeneshop har gjort det enklere for .no reg.

Ja, og det er jo over et glass med noe godt i alle de store gode ideene kommer ;-)

Jeg ser for meg at jeg f.eks sitter på en eller annen flyplass et sted i verden og venter på connecting flight og kjeder meg. Vips - så har jeg bestilt 10 nye domener.....

Og akkurat det trenger ikke å være feil. Så lenge man får gjort noe med dem når man kommer tilbake.
 
J

Jiberish

Guest
Lurer på om dette vil gjøre et enklere å få registrert domener selv midt på natta? altså om det nå er helautomatisert?

Skal tydeligvis være 100% automatisk. Norid har for lenge siden åpnet for registreringer 24/7, men mange registrarer har naturlig nok ingen på jobb for å ta emot egenerklæringer om natten. Jegsynes dette er helt genialt, og det burde vært på plass for leeenge siden.
 

ptomter

Medlem
Norid som har rullet ut...

....og, det er ikke bare domeneshop som har dette. Det er jo norid som har rullet ut dette, så antar de fleste, sannsynligvis alle, har denne funksjonen nå.

Hei, for å være litt mere nøyaktig. Norid har oppdatert regelverket sitt til nå og kun godta elektroniske egenerklæringer ved registrering av domene. Dette var et nytt krav fra 21. august i år. fra tidligere har jo både egenerklæring for bytte samt sletting av domene også blitt fjernet tidligere i år, og det sparer oss for masse arbeid.

De har innført nye spørringer i EPP grensesnittet og laget en egenerklæringsautomat for bruk av Registrarer som ikke har fått implementert dette i systemet. (De har ikke rullet ut og gitt løsning for hvordan implementere dette for registrarer.

Jeg selv holder på å implementere en tilsvarende løsning for våres bedrift og våres nye sider som kommer snart.

Men helt enig dette var på tide, og utrolig bra/raskt utført/implementert av Domeneshop som har over 40% av .no kaken :)
 

Bjørn

Domenespekulant
Har ikke fått satt meg helt inn i dette, må jeg innrømme. Så Norid godtar KUN elektroniske egenerklæringer fra nå av? Gamlemåten godtas ikke lenger?
 

Santo

Active Member
Har ikke fått satt meg helt inn i dette, må jeg innrømme. Så Norid godtar KUN elektroniske egenerklæringer fra nå av? Gamlemåten godtas ikke lenger?

http://www.norid.no/regelverk/forslag/2012-08-09/index.html:

Endring av regelverket 21. august 2012

I forbindelse med at prosessen med å avgi egenerklæring automatiseres, språkvaskes og presiseres teksten i erklæringen.

I en overgangsperiode fra 21. august til 31. desember 2012 vil både gammel og ny versjon være gyldig. Fra og med 1. januar 2013 er det kun versjon 2.0 av egenerklæringen som er gyldig.

Så fra 1. januar 2013 er det mao. bare den nye elektroniske versjonen (2.0) som gjelder.
 

hvaer

Medlem
Ikke at jeg har vegra meg, men derimot at jeg har surra/utsatt fordi jeg ikke hadde printer/scanner tilgjengelig der og da, e.l.

Heh. Jeg har underskriften min som en png. Så lager man en bilde av kontrakten man får på mail, så setter man inn underskriften i photoshop, og av gårde. Tar ca. 2 minutter. Men godt at det blir endringer på dette området :)
 

Santo

Active Member
Heh. Jeg har underskriften min som en png. Så lager man en bilde av kontrakten man får på mail, så setter man inn underskriften i photoshop, og av gårde. Tar ca. 2 minutter. Men godt at det blir endringer på dette området :)

Men det har nok ikke vært en godkjent metode...

Når man ikke sender inn den originale egenerklæringen (via normal post) til sin registrar så har man selv vært pliktig til å oppbevare den originalt underskrevne papirversjonen.

Og denne skal når som helst kunne fremvises på forespørsel fra Norid.
 

Tonny Kluften

Administrator
Heh. Jeg har underskriften min som en png. Så lager man en bilde av kontrakten man får på mail, så setter man inn underskriften i photoshop, og av gårde. Tar ca. 2 minutter. Men godt at det blir endringer på dette området :)

Det er ikke godkjent som signatur. Gjorde alltid det samme før, men når Domeneshop oppdaget det så var det stopp :D
Vel, fortid er fortid.
 

kek91

Webutvikler
Hehe det måtte jeg også gjøre da jeg ikke hadde printer/scanner tilgjengelig. Skrev signaturen min på ark, tok bilde med mobilen, førte det på egenerklæringen via photoshop og sendte av gårde. Det funka fint, men de siste gangene har jeg bare printa ut og scanna inn igjen.

Bestilte nytt .no domene for noen dager siden og det var mye lettere med den nye løsningen. Klikk på en norid.no lenke, last ned zip fil og send til registrar. Voila :)
 
Topp