Kjapp og trygg hosting for Wordpress

"#drinksta" - et Norsk oppslagsverk på nett for drinkoppskrifter

Yawa

New Member
Heisann dere på webforumet.
Jeg har den siste tiden gjennopptatt et prosjekt jeg startet på for en tid tilbake.
Det finnes et hav av drinker der ute, og det finnes en hær av nettsteder som tilbyr oversikter o.l. Men jeg har personlig ikke funnet noen nettsted som jeg føler gir god oversikt, og er raske å jobbe med når man f.eks. jobber i en travel utelivsbransje.

Så jeg har selv utviklet mitt eget oppslagsverk:
- http://drinksta.ThomasKile.me (Innholdet er magert. Kun et par hundre drinker pr. dags dato da det foreløpig er funksjonaliteten som har vert i fokus. Men jeg legger ut nye oppskrifter fortløpende)

Hvorfor har jeg utviklet #drinksta når det finnes så mange andre tilbydere der ute?
Jeg har støtt og stadig kommet til utesteder, barer, klubber o.l. hvor jeg har bestillt drinker, men bartenderen vet desværre ikke hvordan han/hun mixser denne. Og på en travel aften er det fint sjeldent at de har tid til å finne ut av hvordan. Mest pga. at de ikke har noe funksjonellt oppslagsverk som gjør den jobben rask og effektiv å henvende seg til. Man kan ikke forvente at de har alt i hodet. Og hvertfall ikke nye bartendere, eller deltidsbartendere uten bakkunnskap. Det er ganske synn, og en lei situasjon for baren, fordi de fleste barer har alle ingrediensene som trengs.

Et annet scenario, som beveger seg mer inn på bruker-profiler og slikt, er at jeg selv ikke er helt sikker på hva jeg har lyst på, eller husker hva drinken heter, og da skulle jeg ønske at jeg selv hadde hatt en plass å slå opp og finne frem til drinker jeg har likt tidligere. Evt. kan lagre hva andre liker slik at jeg kan imponere de ved en eller annen betydlig anledning :p

Uansett, så er første del av prosjektet tilgjenglig, og har følgende fasiliteter:
- En rask og levende søketjeneste som gir fortløpende resultat rett forran øya dine.
Søk_drinker_-_2015-03-21_15.58.27.jpg

- Mulighet til å angi kriterier som smaksessens, IBA tags, glasstype etc. for å gi rask oversikt over noe å mikse på søkesiden.
Søk_drinker_-_2015-03-21_16.01.09.jpg

- Et eget barskap hvor man kan angi hva enn selv har tilgjenglig, for så å få opp en oversikt over hva enn kan mikse.
Mitt_Barskap_-_2015-03-21_16.03.56.jpg


- Kunne legge drinker til en handleliste, for så å få opp hvilke ingredienser man trenger for å mixe de, samt kunne skrive denne listen ut.
Min_Handleliste_-_2015-03-21_16.04.04.jpg

- Kunne navigere seg rundt på nettstedet, og utforske drinker på en "evigvarende" måte. Jeg har forsøkt å gjøre så mye som mulig klikkbart. Med det mener jeg at man skal kunne klikke på ingrediens-navn, glasstype, tags, o.l. for så å bli tatt med til en ny visning som inneholder drinker relatert til dette. På disse visningen finnes tilsvarende knapper å trykke på for å ta deg videre/tilbake...
Utforsk_-_2015-03-21_16.03.48.jpg



- http://drinksta.ThomasKile.me er den foreløpige nettadressen.
Gi meg gjerne en tilbakemelding på hvordan denne tjenesten fingerer for dere.
Syns dere designet er innbydende?
Laster siden raskt nok?
Er innholdet oversiktlig?
Er det lett å forstå hva dere skal/kan gjøre?
Hvordan er funksjonaliteten?
Noe som bør gjøres anderledes? evt. som kan forbedres?

Siden er forøvrig også tilpasset mindre skjermer slik at den kan benyttes på farten :)
Søk_drinker_-_2015-03-21_16.30.45.jpg


Blue_Lagoone_Hightball_@_Drinksta_-_2015-03-25_00.29.52.jpg


Ris, ros, forslag og tips taes imot med åpne armer :)

Takk for at du tok deg til til å sjekke ut mitt prosjekt.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Meget bra.

Bare en ting jeg stusset på: Ser du har oppgitt det samme oppslagsverket som kilde til hver oppskrift. Hvis du systematisk kopierer et helt verk på denne måten, er det nok på kanten med tanke på opphavsrett (med mindre du har innhentet tillatelse til bruk på forhånd).
 

Msites Ltd

Livsnyter
Meget bra.

Bare en ting jeg stusset på: Ser du har oppgitt det samme oppslagsverket som kilde til hver oppskrift. Hvis du systematisk kopierer et helt verk på denne måten, er det nok på kanten med tanke på opphavsrett (med mindre du har innhentet tillatelse til bruk på forhånd).

Jeg ville nok droppet kildegivningen da drinkoppskrifter ikke er beskyttet. Det er kun samlingen av dem som er beskyttet... if you see my point!
 
En ting du bør jobbe med er å gjøre det lettere å finne det man søker etter. Hvis jeg ønsker å lage en whisky-basert drink ønsker jeg å skrive kun whisky, og få opp alle drinkene som inneholder whisky, whiskey og bourbon. Og klassikere som Whisky Sour og Manhattan er ikke der engang? Hvorfor er enkelte ingredienser som cranberry juice plutselig skrevet på engelsk?

Veldig kult konsept altså, særlig for en drink-fanatiker som meg. Skulle nesten ønske jeg kom på ideen selv. Men du har fortsatt endel å jobbe med.
 

Yawa

New Member
Dere har rett. Jeg har benyttet meg av et oppslagsverk for å være helt sikker på at innholdet er legitimt. Grunnen til at jeg opplyste om dette var for å underbygge troverdigheten til innholdet.. Men jeg ser hva dere mener, og har ikke tenkt på det slik før nå. Fjernet intill videre.. Takk for tipset :)
 
Sist redigert:

Yawa

New Member
En ting du bør jobbe med er å gjøre det lettere å finne det man søker etter. Hvis jeg ønsker å lage en whisky-basert drink ønsker jeg å skrive kun whisky, og få opp alle drinkene som inneholder whisky, whiskey og bourbon. Og klassikere som Whisky Sour og Manhattan er ikke der engang? Hvorfor er enkelte ingredienser som cranberry juice plutselig skrevet på engelsk?

Veldig kult konsept altså, særlig for en drink-fanatiker som meg. Skulle nesten ønske jeg kom på ideen selv. Men du har fortsatt endel å jobbe med.

Du vil, eller burde, kunne få frem alle drinker som enten inneholder "whisky" som igrediens, og som har "whisky" som del av drinkens navn på søkesiden. (prøv http://drinksta.thomaskile.me/?sok=whiskey). (Obs! Søkereslutatet kan være begrenset hvis diverse kriterier er valgt).

Grunnen til at diverse klassikere ikke er der enda, er pga. bare noen drinker er lagt til foreløpig - i en alfabetisk rekkefølge. Som skrevet i hovedinnlegget, så kommer det flere drinker fortløpende, og at det til nå har vert fokus på å ha noe data å jobbe med for å bygge opp funksjonaliteten.

Når det kommer til navn på ingrediens, er det pga. kilden jeg har henvent meg til.
Men slike ting, samt rettskrivning, vil naturligvis komme på plass i en endelig utgave.
Dette er jo trossalt bare en begynnelse, men jeg følte den var kommet såpass langt at det var verdt å dele med flere for å få tilbakemeldinger.
 
Sist redigert:

Yawa

New Member
Ytterligere drinker er nå lagt til. Fortsatt ikke mange. Men diverse på L, M og N, er nå også lagt til..

Jeg ser frem til å bli ferdige med de som ansees å være viktige og anerkjente i henhold til den Internasjonale Bartender Assosiasjonen (IBA). Etter dette vil jeg begynne å legge til drinker som dere her på forumet, venner og bekjente samt lokale utesteder hevder er viktig å ha med.

Videre derfra går jeg via sosiale medier for å samle inn flere nødvendige oppskrifter basert på ønsker og lignendes.

Jeg vil også, på sikt, legge det opp slik at dere som brukere skal kunne foreslå drinkoppskrifter, for så at de vil bli liggende som forslag inntill øvrige brukere av dette drink"samfunnet" stemmer de frem.. Men det er et stykke frem i tid, og vil kreve en mer utvidet planlegging av hvordan det hele skal fungere i praksis.. Men fremtiden ser lys basert på tilbakemeldinger fra utesteder og bartendere i mitt lokalområde...


Ha en ellers fin dag videre :)
 
Topp