Ebay

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tenkte jeg skulle starte en liten tråd og høre litt med dere som har handlet på Ebay hvordan dere pleier å gå frem. Selv har jeg aldri vært noe shopper der inne, men jeg syns jeg så absolutt det er mye morsomt og se i listene som ikke finnes tilgjengelig her i Norge. Jeg vil jo tro at dere som ikke har handlet der også kan finne litt informasjon om Ebay intressant.

Hvem handler dere fra? Pleier dere bare og handle fra kjøperne som er merket med "Top Rated Sellers"? Er disse kjøperne til å stole på,? eller går det stort sett greit og handle fra de fleste? Er ebay flink med og få bort svindlere fra nettstedet?

Hvordan går dere frem når dere handler? Er det direkte til Paypal for å betale, og deretter videre til epost-kommunikasjon med selger? Tar selger kontakt med deg etter betaling er registrert,? eller må du ta kontakt med selger? Er det noe Ebay gjør for oss på denne biten?

Må vi være registrert på Ebay for å kjøpe produkter?

Om jeg vinner en auksjon, vil det da være det samme som at jeg kjøper produktet, eller vil det være noen forandringer i alt som skjer etter auksjonen er avsluttet i forhold til hva som skjer dersom jeg kjøper produkter direkte?

Er det større sjanse for at noen vil svindle meg dersom jeg handler for høye summer?

Er det noe viktig du mener vi som kjøper bør være oppmerksom på før vi kjøper produkter?

Hvor lang tid bruker vanligvis en pakke med dilldall (gjerne 5 kilo) fra USA (evt Kina) til Norge?

Er det selgeren som pleier å fikse med frakt av produktene? Er dette noe jeg bør sjekke i annonsen før jeg kjøper? Hvordan kan jeg vite om selger ordner med frakt?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det var en god samlig med god informasjon på den linken Tonny, men jeg syns det var forferdelig mye vanskeligere og finne produkter på den. Men ja, det var jo mye bra og lese for de som enda er helt ny på Ebay.

Jeg finner ikke kategorioversikt og slikt der heller. Om jeg søker på Ebay.com finner jeg kategorier og hele pakka, samt også varer fra hele verden. Jeg fikk en liten følelse av at når jeg bruker global.ebay.com (som du linker til) at jeg kun finner produkter som alle andre søker etter faktisk. Mulig jeg er litt sær, men jeg liker og bla gjennom kategorier for og se hva som ligger i listene. Syns det er litt morsomt siden det finnes så mye rart som jeg ikke kan sette navn på i en søkeboks. Neida, jeg har ikke noe spesifikt jeg skal kjøpe. Jeg bare er ute etter morsomme småsaker som ikke finnes for salg i norske butikker. :)
 

Knut

Medlem
Har handlet endel på Ebay, dog ikke det siste året. fungerer akkurat på samme måte som på QXL vil jeg si. Har handlet klær og akvarieutstyr. Av 26 kjøp så er det kun ett jeg har hatt problemer med, og heller ikke da tapte jeg penger da Ebay og PP ordnet saken på ett par dager.
Aldri solgt noe der.Må være registrert.

Kjøpt mest fra USA, England og Nederland. Aldri gått mer enn 2 uker før varene kommer.

Vil nesten si at det er bedre å handle på Ebay enn QXL da det virker som det er både bedre service og sikrer på Ebay om en handel skulle gå skeis.
 
Sist redigert:

neXon

Medlem
Så lenge selger har mange positive karakterer går det som regel bra. Har aldri blitt lurt på mine 6+ år som bruker...er en aktiv bruker, og har kjøpt fra mange forskjellige land. Bruker paypal for betaling.

Bestilte en vare fra England for 5 dager siden...ble levert på døren idag :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Spennende. Godt å høre at det er gode erfaringer. Hvordan går dere frem når dere handler? Er det slik at man betaler straks man kjøper produktet / vinner auksjonen, og deretter vil selgeren få tilsendt adresse og slikt fra Ebay?

Er det normalt å ha en liten prat med selger over epost før varene sendes,? eller vil det være omtrent som i en nettbutikk - at varene plutselig kommer?
 

Knut

Medlem
Betaler med det samme med PP.

Tror selgerne har forskjellige rutiner. Noen tar kontakt før de sender, når de har sendt og noen sender de en mail noen uker etterpå for å høre om du har fått varene og om du er fornøyd.
Har hendt jeg har spurt de om de kan dele opp sendingen i 2 og sende en til meg og en til min samboer, noe alle de jeg har spurt har gjort uten kostnader.
 

Knut

Medlem
Jeg tror at flere av de skrekkhistoriene kommer fra folk som "går amokk" og ikke tar seg tid til å sjekke selgers positive og negative karakterer. Og at når èn person skriver på ett forum så tror jeg det er endel som aldri har handlet som også legger til endel fordi det er letter hverdagen og få litt trøst på ett forum
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for alle svarene. Jeg vil forsøke og kjøpe litt smågreier fra Ebay nå i helgen for å se hvordan det faktisk funker. Er jo så utrolig mye morsomt og finne rundt omkring i verden som vi ikke finner her i Norge.

Hehe, noen som har tips til noe tøft som ikke selges i Norge?
 

picxx

Well-Known Member
Handlet på ebay for uhhhmmm....7-8 år siden vel.
Ble svindlet for 3000 kroner så har ikke testet det etter den gangen.

Feilen var vel min, ettersom jeg var slapp med chargeback via banken :(
(Visste ikke slikt var mulig i den tida jeg vettu).
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Au picxx. Det var en litt kjedelig smell du gikk på. Slik jeg kanskje har forstått det nå så er kvaliteten og slikt på selgere veldig bra på Ebay. Mulig det ikke har vært slik veldig lenge. Du bor jo i Thailand du, så og kjøpe mye gjennom Ebay er kanskje ikke så aktuelt for deg nå. Huff, så pene priser dere har på mye morosaker der nede. :D

Steike. 500 handler og ikke tegn til svindel. Dette her høres ut som en blanding mellom bra arbeid fra din side når det kommer til og sjekke kjøperne, og samtidi også litt flaks. :)

Selv fikk jeg min første handel inn på Ebay i helgen som var. Her dreier det seg om en ordre på like under tusenlappen og jeg fikk på Mandag sporingsnr på pakka som da var sendt med Hongkong Post. Spennende og se hvor lang tid det nå tar før pakka er her altså. Syns på en måte det var litt moro dette og bestille varer fra langtvekkistan for første gang. :)
 
Sist redigert:

sKrud

Meget sliten student
Under 1000lappen sier du..da blir den nok stoppet til fortolling.. Det er under 200kr som gjelder.

Vil tro at det er liten flask for min del. Jeg har jo blitt svindlet ved et par anledninger, men har alltid ryggen dekt av paypal. Så det har ordnet seg til slutt. Men man må se på hvordan feedback selgerne har, det er hele pointer med feedbacken..;)

Lykke til med din ebay karriere..Det blir nok ikke siste gang..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Fortolling tenkte jeg at kunne gå greit her med denne bestillingen ja. Jeg tenkte det ville være greit og se hvordan det fungerte med fortolling og slikt når varer mellom 200 og 1000 kr kommer til Norge. Leste meg frem at gebyret for alt mellom 200 og 1000 NOK var på litt under en hundrelapp og at det er posten i Norge som tar seg av det ved utlevering av pakke.

La merke til at feedback er bra og sjekke ja. Det at kjøperne kan skrive kommentarer syns jeg var veldig bra slik at vi kan se litt hvordan det har gått med denne selgeren i sin tid på Ebay.

Takk for det sKrud. Tror nok absolutt ikke det blir første gang jeg heller. :)
 
Topp