Ebay

sKrud

Meget sliten student
Varer under 1000kr og over 200kr blir sendt til forenklet tollbehandling. Om fortollingsverdien er over dette må du sende din kvittering og ditt personnummer til privatfortolling(krøllalfta)posten.no.

Din fortolling vil garanter havne i tollen..Om ikke avsender har satt en lavere verdi på tollpapirene, noe de ofte går på småting.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg ser helst at du skriver mer enn det der denniston. På en måte får jeg en følelse av at jeg har misforstått noe her og på en annen måte tenker jeg at du er nysjerrig. Fortell gjerne hva du tenker selv.

Hva mener du med at den vil havne i tollen sKrud? Er ikke det at jeg betaler en sum på postkontoret vanlig toll? Kan jeg risikere at jeg må sende inn papirer til Tollvesentet med informasjon om hva jeg faktisk har betalt for forsendelsen før tollvesesenet sender denne videre til mitt lokale postkontor? Må jeg da betale ekstra frakt fra tollvesenet til mitt lokale postkontor eller kan jeg hente hos tollvesenet?
 

dennison

Medlem
er det virkelig slik at man minst må skrive 300 ord her på forumet før man kan poste noe? Jeg er nysjerrig på hvordan det gikk, for har lyst til å kjøpe noe småsaker fra USA osv. via eBay, men de koster rundt 600-800kr! Det er vel noen sko som koster dobbelt så mye i Norge. Og noen modeller som ikke er kommet her en gang!

Så fortell meg hvordan det gikk.. ;)

Forresten; du bommet på nicket mitt.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Neida, 300 ord før man poster noe er jo ikke alltid nødvendig. Det var bare jeg som ble litt usikker på hva du mente med at jeg skulle fortelle hvordan det gikk med fortollinga. Jeg fikk en tanke om at du kanskje mente at jeg hadde gjort noe teit nå (og at du var litt ironisk når du skrev det.)

Men da fikk jeg jo altså vite at du ville vite det for nysjerrighetetens skyld.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Da har jeg i dag fått min vare som jeg bestilte fra Ebay. Varen var bestillt og betalt Fredag 09. Oktober og jeg kunne i dag hente den på posthuset. Hele handelen tok altså totalt 10 dager. Ikke verst. Varen var sendt fra Hong Kong.

Når det gjelder toll / mva kan jeg ikke si så mye. Dette er en mobiltelefon - den er tollfri. Derimot må man etter rett betale MVA dersom varen er over 200NOK. Denne varen hadde en verdi på over 200NOK. Det som har skjedd (uten at jeg har bedt selger om det) er at han på varen skrev verdi på USD20. Dermed kunne jo jeg altså hente varen på posthuset uten å betale MVA.

Jeg ville jo egentlig lære meg hvordan det fungerte med varer fra utland når verdi er over 200NOK så dette spurte jeg om på posthuset. Da fikk jeg høre at Posten ikke kunne svare meg på noe der - og at jeg evt måtte ta kontakt med Tollvesenet om det var noe jeg lurte på.

Alt i alt - En veldig ok handel - Men desverre kan jeg ikke skrive så mye om hvordan det faktisk funker med toll / mva på varer fra utland. For nysjerrigde dudes - Her er bra med informasjon om handel fra utland.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nå kostet jo mobiltelefonen mer enn USD20. Var ikke jeg som skrev verdi på denne pakka, og jeg har heller aldri bedt noen skrive USD20 som verdi på pakka. Mobiltelefon er av det populære merket STAR TV - Modell C5000. Hehe, den mobiltelefonen som fikk best i test på Atle hjelper deg i September. Har desverre ikke link til den atm.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det ser ut til at det er den der ja. Mulig denne du linker til er en oppfølger eller noe, selv om jeg ikke ser noen forkjell på spesifikasjonene. Den jeg har kostet £99. Ikke $. Pundet er jo så langt nede for tiden. :D

Joda, den har touchscreen og slik jeg opplever den funker den veldig bra. Har riktignok hatt den bare en liten dag og kan jo derfor ikke komme med noen stor test av telefonen. Jeg forstår heller ikke hvordan minnekort funker på den enda jeg ser i menyer og slikt at det er et minnekort på 2GB et sted i den. Vet altså ikke hvor det er. (Ikke så nøye for meg atm egentlig.) Ellers har jeg selv ikke annet enn gode erfaringer med Touch Screen. Selv tilbake på min første telefon med Touchscreen (kjøpt i 2005) var jeg godt fornøyd.

Ellers er det en morsom funksjon jeg desverre ikke har nytte av da. Analog TV er jo morsomt og ha en i en mobiltelefon. Funker desverre bare i noen få land hvor Storbritannia var nærmeste. Får ta meg en tur dit når jeg vil se på TV tenker jeg.

Jeg er også litt sjokkert over et kamera som det står at skal ta bilder på opptil 12,1 MP. Er dette vanlig å skrive på slike telefoner uten at det faktisk er det inne i dem?
 

testdriver

Ha det bra..
Det er nok 12,1 MP, men det er ikke slik man måler kvaliteten. Bransjen ser riktignok ut til å ønske at det var slik. Faktisk kan mange MP skape unødvendig støy i bildet. Jo høyere MP, jo større krav til bildesensor og optikk.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Skjønner. Må si jeg egentlig aldri helt har forstått dette med MP. Før trodde jeg MP var noe som hadde med oppløsning å gjøre - men også der har jeg tatt ganske feil tror jeg.

Jeg fant forresten ut hvor minnekortet var. Ikke rart jeg måtte lete altså. Jeg tror seriøst aldri jeg noen gang i hele mitt liv har sett et så lite minnekort før. Tykkelse på minnekortet ser ut til å være 0.8mm. lengden er 15mm mens det ser ut til å være 10mm i høyden. Seriøst - Om jeg finner digitalkameraet skal jeg søren meg legge ut et bilde. Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg så det med en gang. Farten er også knallbra - og jeg overførte en mp3låt på 5,5MB fra data til minnekort i underkant av 2 sekunder (gjennom medfølgende datakabel for telefonen.) Om noen skulle undre ser det ut til å være et minnekort av typen: T-Flash-Card.

Syns forøvrig også at funksjonen som bytter sang i mp3spilleren når jeg rister på telefonen var litt tøff. Når jeg rister telefonen mot venstre bytter den til forige sang og når jeg rister mot høyre bytter den til neste sang. Hehe - smarte greier. :D
 
Topp