Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Elektronisk moms

webpiken

Medlem
Dette er statsbudsjettet for 2011 og staten har 3 måneder på seg for å realisere avtaler med alle verdens land...

Elektronisk moms trer i kraft først 1. juli 2011, så du trenger ikke bekymre deg så mye for tidsperspektivet :)
 

Keanu

Geek
Jeg ser jo hensikten med forslaget, men jeg ser ikke hvordan det skal gjennomføres i praksis. Jeg tror det er mye god kompetanse ved finansdept, men jeg vet ikke om ehandel og elektroniske tjenester er deres sterke side.

Eneste utfall jeg kan se for meg for dette er at det blir en papirlov, som ikke er mulighet å håndtere. Jeg håper bare Norge ikke blir å finne i listene over land nettbutikker nekter å sende til. Ikke en gang selgere av fysiske produkter blir pålagt noe slikt, det er tollvesenet som tar seg av.

Jeg vil tro dette vil påvirke oss (om det blir praktisert) f.eks. ved at webhotell, domener, leie av kodere fra utlandet, kjøp av WP-themes eller plugins plutselig er moms-belagt.

Heldigvis tolker jeg det sånn at det er selgerne som blir forpliktet å kreve inn moms, slik at de ikke kriminaliserer en hel masse av Norges befolkning som eventuelt kjøper e-tjenester fra noen som ikke krever inn dette.
 

webpiken

Medlem
Jeg vil tro dette vil påvirke oss (om det blir praktisert) f.eks. ved at webhotell, domener, leie av kodere fra utlandet, kjøp av WP-themes eller plugins plutselig er moms-belagt.

Dette forslaget gjelder forbrukere. Næringsdrivende er jo allerede forpliktet til å beregne moms av slike tjenester fra utlandet.
 

Keanu

Geek
Dette forslaget gjelder forbrukere. Næringsdrivende er jo allerede forpliktet til å beregne moms av slike tjenester fra utlandet.

Jeg tenker mest på hvordan dette vil påvirke de vi kjøper fra. At Norge ikke blir svartelistet av utenlandske selgere, eventuelt at kun de som kjøper som bedrift får lov til å kjøpe. (Om norske myndigheter, mot formodning, skulle klare å ordne dette)

Jeg kjenner ikke til det nevnte EU-systemet for moms, men det vil jeg tro at går i orden. At amerikanske firma gidder å kjøre egen Norge-løsning ser jeg ikke for meg.
 

kongen

kongemedlem
...og nettopp derfor vil jeg tro at det er ganske mye ting vi ikke vet enda.

Det imponerer meg stadig at folk her har så stor selvtillit at de tror de er smartere enn hele finansdept. Kan ikke dere stille til valg da? har dere så gode løsninger på alt så vil dere garantert konkurrere ut alt av nåværende partier. Eller kanskje dere bare ikke helt aner hva dere snakker om, i bunn og grunn akkurat som SoKP (Syte-og-Klage-Partiet, a.k.a. FrP), som kommer til å få seg tidenes kalddusj dersom de noensinne havner i regjering (i såfall tror jeg jeg drar en John Fredriksen selv) når de oppdager at verden er litt mer komplisert enn 2+2=5-regnestykkene de baserer seg på.

Åhhh bokka bokka bo, vi er vel ikke litt såra nå? Mener du at AP(e) har svaret på fremtiden?

Dette er selvfølgelig ikke gjennomførbart. Hvis det bare er Norge som forhandler seg frem til avtaler med andre nasjoner så kommer bedrifter til å kutte valget "Norge" fra listen når man skal velge land ved betaling. Da må vi velge Sverige for å kjøpe så slipper bedriften det ekstra arbeidet. Amazon kommer til å kutte Norge fra listen like lett som de kuttet staten Colorado fra affiliateprogrammet sitt. På dagen.

Hvis alle nasjoner avtaler med alle nasjoner så kommer bedrifter som selger elektroniske produkter til å flytte sin drift til Langtivekk-landet hvor man ikke er pålagt slike regler. Det vil alltid finnes ett land hvor man ikke har vestlige skatte- og moms-regler.
 

Gaasehud

Medlem
Synes det meste av statsbudsjette hørtes helt greit ut, men så er vel ikke akkurat endringene noe som har noe å si for folk flest.

Men dette med elektronisk bamsemums synes jeg var litt på trynet. Dette var feil ting å dra inn noen ekstra kroner på – nå er det jo mer fristende å laste ned ulovlig, fremfor å kjøpe f.eks. musikk på nett. Virker som det er en IT-ansvarlig fra 90-tallet som har kommet på det, i likhet med Datalagringsdirektivet.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Typisk prøveballong. Regelen blir satt igang, og det blir ropt ulv noen ganger. Så finner de ut at det faktisk er umulig, og derfor kommer de til å stoppe rikskringkastningslisensen og flytte den over til alle de som har en ADSL eller GPRS forbindelse, eller bare er i nærheten av utstyr som muliggjør det.
 

picxx

Well-Known Member
Typisk prøveballong.

Tror rett og slett pengesekken til Solheim blir for liten til å få alle verdens land til å "frivillig" rapportere landets ligningsdatabase til Norge.
Er liksom greit å redde noen grantrær i burma for å sikre seg at unga der oppe fortsetter å sy klær til det norske næringsliv, men dette blir i en litt større skala.
 

zapotek

Medlem
Fra statsbudsjettet:

Elektronisk moms

Regjeringen vil innføre merverdiavgift når privatpersoner som er bosatt i Norge kjøper elektroniske tjenester fra utlandet.

Det vil si at du blir belastet moms på 25 prosent når du laster ned filmer, bøker og lignende. I dag gjelder denne regelen for ehandel fra norske tilbydere, og regjeringen ønsker nå at samme regel skal gjelde for utenlandske tilbydere.

Ansvaret for å beregne og betale momsen vil ligge hos leverandøren når kjøperen er en privatperson.


Stakkars leverandører. Skal de kreve inn penger og så sende dem til Norge?

Det står vitterlig privatpersoner her. Rart om ikke dette skal gjelde firma også? Hva f.eks. med hostingkostnader?
 

Keanu

Geek
Det står vitterlig privatpersoner her. Rart om ikke dette skal gjelde firma også? Hva f.eks. med hostingkostnader?

Firma skal allerede beregne moms på el.tjenester fra utlandet. Det er det den norske kjøper som har ansvaret for, i motsetning til de nye reglene for selger får ansvaret.
 

picxx

Well-Known Member
Men, altså, skal dette gå begge veger eller?
Hvis madammen i dag kjøper en tjeneste fra Tonny i norge skal ikke Tonny legge moms på denne tjenesten fordi hun er fra Thailand.
I fremtiden skal altså Tonny legge på thailandske momssatser og innrapportere dette til thailandske ligningsmyndigheter og sende beløpet dit?
 

zapotek

Medlem
Firma skal allerede beregne moms på el.tjenester fra utlandet. Det er det den norske kjøper som har ansvaret for, i motsetning til de nye reglene for selger får ansvaret.

Hehe gitt litt fort i svingene over tastaturet for meg her. Ja, vi gjør jo dette allerede.
 

kongen

kongemedlem
2 uker igjen til dette skal være aktivt... enda en bommert fra regjeringen.
 
Sist redigert:
Topp