Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Elektronisk moms

hansson

Langveisfarende
Så når ingen utenlandske nettjenester følger opp, skal staten inn og stenge ned og blokkere domenene til disse tjenestene? Eller skal visakort slutte å fungere på alle tjenester som ikke melder seg på VOES? Skjønner virkelig ikke hva staten tenker på her. Nettjenester i utlandet vil aldri ha hørt om denne ordningen en gang og vil neppe implementere den. Levere rapporter hvert kvartal? Hallo...

Dette minner meg om det fantastiske europeiske folketrygdkortet man skulle ha med seg på reiser i EØS og som skulle gi gratis behandling og medisiner på lik linje med lokalbefolkningen. Mange år etter hadde fremdeles "ingen" leger og sykehus i EØS hørt om ordningen. Ble latterliggjort da jeg måtte operere et kne i utlandet og stod der med kortet i hånda :D
 

picxx

Well-Known Member
Lurer på hvor mange slike møkkating uten noen som helst funksjon som er opprettet rundt omkring jeg, kun for at regjeringer(n) kan skryte av hvor mange nye som er sysselsatt under deres tid på tinget?
 

hansson

Langveisfarende
Her har webutviklerne i Findep fått kose seg med en liten app til noen hundre tusen kanskje, før man en gang vet om Stortinget vil vedta forslaget! (Jeg trodde først det var vedtatt, men det står noe annet i pressemeldingen fra departementet).
 

kongen

kongemedlem
Blir spesielt morsomt hvis Norge forsøker å tvinge Amazon til å ta imot moms. Amazon kuttet igjen en ny amerikansk stat fra sitt affiliate program fordi de ikke ønsker arbeidet med å ta i mot tax, nå er alle affiliates i California kastet ut... og velkommen inn igjen som affiliate hvis de flytter til en annen stat.

Amazon To Cut Off California Partners Over Sales Tax Law

"Norge" blir garantert fjernet fra listen over land i bestillingsskjemaet hvis man forsøker å tvinge Amazon og andre til å ta imot moms.
 

picxx

Well-Known Member
Norge kan nok ikke tvinge andre land til å kreve inn moms medmindre det foreligger en avtale som er ratifisert fra begge land, så dette er nok en sysselsettingsdump for regjeringen og ikke stort annet.
 

Nutz

Med lem
Tror staten driter langt i om pengene kommer inn, bare de blir avkrevd der ute.
Dette er kun gjort for å hindre åpenbare konkurransefordeler de utenlandske butikkene hadde.
 

hansson

Langveisfarende
Det virker litt som om Norge kjører en helt koko EU-tilpasning her. EU-landene har jo moms internt mellom seg innenfor EU-området, etter "destinasjonsprinsippet" der momsen belastes i landet der kjøperen er. Tyskere må derfor legge på spansk mva. når de selger noe til Spania. Nå vil Norge leke EU helt alene, men vi har ingen land å avtale dette her med så da kjører vi den "vi avtaler med hele verden samtidig så ser vi hva som skjer". Trolig vil Norge greie å få en avtale med EU, og da vil det nok bli ganske konsekvent moms på varer derfra, siden disse landene allerede har et system for akkurat dette. Men resten av verden blir litt som å tro på nissen, tror jeg.
 

hansson

Langveisfarende
Eh..bare glem det jeg skriver over om at EU har et system for å legge på mva til andre land, det har de vel faktisk ikke nei. Selger belaster moms på salg til sluttkunder i andre EU-land, men dette er jo ikke mottakerlandets moms men selgerlandets moms. Så system for å putte på norsk moms i EU og betale dette tilbake til Norge finnes ikke. Beklager surret.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
tror nok nutz har en stor del av poenget her, i motsetning til picxx' vanlige "idiotnorge/pottitnorge/idiotstaten-skal-bare-ha-inn-penger" versjoner. Som det har blitt påpekt her flere ganger er det for det første langt fra bare norge som prøver seg på liknende varianter, og det er nok gode sjanser for at dette er noe som tres nedover oss fra EU via EØS-avtalen.

Så kan man jo si mye rart om EU og EØS, og hvor gjennomførbart dette i det hele tatt er, men det er jo en helt annen greie.

Alternativet, å kutte ut mva helt, blir et skattemessig "race to the bottom" som jeg kan love dere at vi ikke har lyst til å være med på. Det er flere aktuelle eksempler på land som har prøvd å opprettholde et like høyt velferdsnivå som norge - men uten å ha samme skatte/avgiftsnivå - i nyhetene for tiden, og ikke akkurat fordi det går så fordømt bra for dem...
 

Pål

Medlem
amazon har faktisk over lengre tid krevd inn momsen... dette for at det skal være lettere for norske forbrukere å handle derfra vil jeg tro. DVS du slipper å få noe etterkrav på fortollingsbegyr etc. bare prøv å lage en testordre hos amazon så ser du det

Blir spesielt morsomt hvis Norge forsøker å tvinge Amazon til å ta imot moms. Amazon kuttet igjen en ny amerikansk stat fra sitt affiliate program fordi de ikke ønsker arbeidet med å ta i mot tax, nå er alle affiliates i California kastet ut... og velkommen inn igjen som affiliate hvis de flytter til en annen stat.

Amazon To Cut Off California Partners Over Sales Tax Law

"Norge" blir garantert fjernet fra listen over land i bestillingsskjemaet hvis man forsøker å tvinge Amazon og andre til å ta imot moms.
 

picxx

Well-Known Member
tror nok nutz har en stor del av poenget her, i motsetning til picxx' vanlige "idiotnorge/pottitnorge/idiotstaten-skal-bare-ha-inn-penger" versjoner.

Vet ikke om du helt har skjønt dette?
hvis dette skal få noen som helst virkning holder det ikke med at noen få land i europa begynner å ta norsk moms på sine tjenester når det er nordmenn som handler. Alle verdens firma i alle verdens land må faktisk gjøre det, og det er utopi å tro at det er gjennomførbart.
Ikke stemple forbrukere som idioter. Får de kjøpt en elektronisk tjeneste billigere fra et japansk selskap kontra ett fra frankrike gjør de selvsagt det.
Hele greia er et bortkastet forsøk på å få til noe som ikke er gjennomførbart andre plasser enn på et stykke papir.
 

picxx

Well-Known Member
amazon har faktisk over lengre tid krevd inn momsen... dette for at det skal være lettere for norske forbrukere å handle derfra vil jeg tro. DVS du slipper å få noe etterkrav på fortollingsbegyr etc. bare prøv å lage en testordre hos amazon så ser du det

Skjønner ikke helt eksemplet med amazon her jeg.
Har de elektroniske, nedlastbare produkter de selger som kommer inn under denne nye loven?
Det at amazon krever inn moms på fysiske varer er vel i grunnen bare greit, da man slipper å drive med fortollingen selv.
 

Pål

Medlem
ah glemte det med at det var nedlastbare, men vil tro at det er veldig lett for dem å gjøre det på det og siden det andre systemet allerede er oppe og går.
 

picxx

Well-Known Member
ah glemte det med at det var nedlastbare, men vil tro at det er veldig lett for dem å gjøre det på det og siden det andre systemet allerede er oppe og går.

1. Fører i det hele tatt amazon nedlastbare produkter? (Jeg har aldri benyttet amazon, så jeg vet ikke)
2. Om man skal kjøpe nedlastbare produkter er det jo bare å oppgi en fikitiv adresse i Nepal, for deretter å slippe norsk moms, mens du likevel får lastet ned produktet.
 
Topp