Kjapp og trygg hosting for Wordpress

elprice - treg reparasjon

Stian

Medlem
Jobber i butikk sjøl, og har ELENDIG erfaring med acer support. Sjefen vil ikke selge acer lenger (grunnet elendig support), men folk høyere enn han insisterer. Så det er nok ikke elprice det står på..

Gå for en Toshiba neste gang. Har solgt en hævv av de mens jeg har jobbet i denne butikken (ca 8mnd nå), og ikke én har vært inne med problemer. Pc'ene deres er kanskje litt dyrere, men det er verdt det.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Stian:

Nå ble jeg blind her. Og ettersom jeg i dag er syk, så lurer jeg også litt på, ; er det normalt at forhandlere virkelig skal la produsentens garanti gå over deres egne garantier? Har ikke Elprice lov til og sette sine egne garantivilkår som da igjen kan overstyre produsenten sine garantier dersom Elprice finner ut at dette er bra for deres kunder?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Som siste ledd i kjeden må du forholde deg til norsk lov - når det gjelder min playstation så betyr det at jeg har 5 års garanti. Spaceworld får kanskje 2 år fra Sony (?) - men når Sony selger til Spaceworld er det b2b, og da gjelder andre regler.

Spaceworld (eller: elprice, osv) kan gjøre akkurat de vil (innenfor loven) og har sånn sett ikke så mye med leverandøren sine garanti-bestemmelser å gjøre.

Det er ikke så ofte at en produsent gir bedre garantier enn den norske loven gir forbrukerne.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Som siste ledd i kjeden må du forholde deg til norsk lov - når det gjelder min playstation så betyr det at jeg har 5 års garanti.

Nei det har du nok ikke, med mindre Sony har slått fullstendig kollbøtte. Du har fem års reklamasjonsrett - og det er noe annet.

Garanti er definert som noe "ekstra" utover forbrukerkjøpsloven. I praksis; du skal kunne slippe mobilen i dassen, trekke ned og få ny på garantien. Reklamasjon dekker alt utenom: a) slitedeler b) skade pga feil bruk eller c) ytre påvirkning av typen jordskjelv, flom, etc.

En del går i fella når de skal klage/reklamere på ting. De tror at de selv må sende PCen til Acer, osv. Det skal de ikke. Kunden skal forholde seg til forhandleren han kjøpte produktet av, og thats it. Hva forhandleren velger å gjøre er opp til forhandleren. Send PCen tilbake til Taiwan, I don't care. Forhandleren MÅ følge norsk lov UANSETT hva Sony måtte mene. Sony gir bare 2 år garanti på Playstation3? Synd. Norske lover sikrer fem år reklamasjon.

Det er videre "klare" regler for omlevering og heving av kjøpet. På billige standardiserte produkter av typen mobiler, pcer, osv skal det veldig lite til for at kjøpet kan heves. Husk! Det er DU som kunde som velger. IKKE butikken. Jeg hevet f.eks kjøpet på en defekt mobil som var tre timer gammel. Jeg var ikke interessert i noen reperasjon eller noe som helst annet. Jeg ville ha penga igjen og gå et annet sted å handle. Det fikk jeg.

NB! De aller fleste butikker har forbrukerkjøpsloven oppramset på egne hjemmesider. Skriv disse ut, og ta med når du skal klage. Like gøy hver gang:

SELGER: Du kan gjøre sånn og sånn eller sånn..
JEG: NEI! Jeg kan gjøre slik!
SELGER: Hehe. Neeeei. Går ikke det.
JEG: Jo. Jeg har lest det.
SELGER: Hvor da (lille dumme mann)?
JEG: På dine egne nettsider...!

Blikket fra selgeren. Blikket! ubetalelig.
 

picxx

Well-Known Member
Hva er så definisjonene på garanti og reklamasjonsrett?
Og hva er forskjellen i praksis?

Fant en ok definasjon her

Hva er garanti?

En garanti er en privat avtale mellom deg og selgeren eller produsenten av en vare. Ta derfor godt vare på garantiavtalen. Noen ganger er det kvitteringen som er garantibeviset. Uten denne kan du neppe kreve dine rettigheter etter en garantiavtale. Garantien skal gi deg rettigheter som går ut over retten til reklamasjon som du automatisk har krav på i henhold til det respektive landets forbrukerlovgivning. Det er viktig at du nøye leser vilkårene i garantiavtalen. Fristene kan variere, og du kan ha utvidete rettigheter i forhold til både type feil som dekkes av garantien, og utbedring av feilen. Husk å undersøke om garantien inneholder en avtale med en norsk forhandler, så du kan få reparert eller byttet varen i Norge.

Hva er reklamasjon?

Ved feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet skal du forholde deg til dine rettigheter om reklamasjon. En reklamasjon er en erklæring om innsigelser vedrørende en kontraktsgjenstand, og gir deg mulighet til å klage til selgeren ved feil eller mangler på varen eller tjenesten som du har kjøpt. Det betyr at når du reklamerer, gjør du selgeren oppmerksom på at du mener du ikke har fått levert varen i henhold til avtale. Reklamasjonsretten din er sikret gjennom forbrukerlovgivningen. Reklamasjonsfristen er den tidsfristen du har til å klage på varen eller tjenesten til selgeren.

Garanti og reklamasjon -
 

Krusedullen

New Member
Hadde en pc inne til rep hos elprice før jul. DA sa de at dette skulle ta maks 21 dager ellers ville jeg automatisk få en ny tilsvarende eller bedre pc. Den 22 dagen kom en sms fra ACER med beskjed om at jeg kunne gå i butikken å hente ut ny pc da det var for lang leveringstid på delene for øyeblikket. gikk i butikken og de hadde ikke tilsvarende pc på lager. Jeg fikk valget om jeg ville ha en bedre pc eller reise 20 minutt til en annen butikk for å få lik den jeg hadde. Tok en større pc til 1500,- mer i butikken :)

Det har de i såfall sluttet med. For i 2009 skulle jeg ha min PC inn på reparasjon på uflaksgarantien som jeg hadde kjøpt. Jeg fikk beskjed om at uflaksgarantien ikke dekket reparasjon av skjerm, så jeg måtte betale 2000kr for reparasjonen. Etter 3 uker fikk jeg beskjed om at verkstedet var ferdig med PC-en min og gitt den status "case resolved" eller noe i den duren. I 6 uker var jeg innom butikken flere ganger ukentlig uten at de hadde fått PCen. De påsto at alt var i orden og at PCen ville komme. Tilslutt nektet jeg å gå før de hadde undersøkt med verkstedet hva som hadde skjedd med PCen min. Det viste seg at verkstedet ikke hadde klart å fikse den så de hadde kastet den like etter at de hadde fått den inn. Dermed var problemet deres løst, liksom.
Elprice nektet å erstatte PCen min med en tilsvarende PC. Jeg fikk for eksempel ikke en PC med blueray, for det var gått opp i pris siden jeg kjøpte min PC med blueray. Jeg fikk en billigere PC uten blueray, pluss litt av mellomlegget på prisen jeg opprinnelig hadde betalt.

Ikke rart de gikk konk, med slik kundebehandling.
 
Topp