Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK og skatt - what to do?

Balex93

Medlem
Jeg beklager om dette har blitt svart på før :rolleyes:. Jeg har bladd en del i denne kategorien, men har ikke funnet akkurat det jeg leter etter. I så tilfelle, gjerne gi meg lenken dit!

Jeg har opprettet ENK, og har sendt og fått innbetalt en faktura på 3500 kr (forøvrig gjennom Conta Faktura). Det jeg lurer på er veldig enkelt hvordan jeg skal gå fram for å få betalt skatten jeg skal betale.

Jeg vet det skal betales i fire terminer. Jeg har også lest at jeg bare kan endre skattekortet mitt, så får jeg tilsendt innbetalingsblankett. Jeg prøvde å endre skattekortet (la til 3500 kr på personinntekt annen næring og overskudd næring), men det resulterte bare i økt skatt også på vanlig inntekt. Er dette "en annen måte" å gjøre det på, eller har jeg gjort det helt feil? Må jeg melde det inn et annet sted? Er ikke næringsinntekt adskilt fra vanlig lønnsinntekt? Har spurt om dette på skattekontoret, men jeg vet ikke om de helt skjønner det selv heller.

Jeg føler jeg har god oversikt på reglene, men jeg stusser i hva jeg konkret skal gjøre NÅ. Håper noen her vil ta seg tid til å skrible ned en konkret fremgangsmåte :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du kan ikke bare legge på dette beløpet fordi du har sendt èn faktura.

Beløpet du legger til på overskudd næring er det beløpet du tror du kommer til å ha i overskudd fra nå og ut året. Altså ikke inntekt, men overskudd.

Næringsinntekt og lønnsinntekt går for det samme når det er ENK, fordi du og firmaet er samme person.

Dersom du har 100.000 i overskudd i firmaet ditt, blir dette lagt på toppen av lønnen din og du må dermed skatte ekstra. Du kan velge å sette 0 som overskudd og heller sette av penger til en baksmell.

Jeg har veldig variable inntekter i firmaet, så jeg har ikke betalt inn forskuddskatt. Setter heller av litt penger hele tiden og betaler ned baksmellen med èn gang den kommer.
 
Eventuelt kan du i april måned foreta en beregning av skatt på Skatteetaten.no ´s kalkulator. Da finner du ut hvor mye mer skatt du egentlig skal betale, og så benytter du deg av forskuddsbetalingen. Da slipper du "baksmell" med renter =)

Næringsdrivende har som regel ganske varierende inntekt, slik at det å holde et "oppdatert" skattekort er vanskelig. Legg heller av 30-40% av inntekten til skatt så skal det gå bra =)
 
A

aabbcc

Guest
Dag: Får du ikke krav om forskuddsbetaling? Jeg trodde det var standard at man fikk krav om innbetaling i tråd med hva man tjente foregående år, gjør i hvertfall jeg.

Balex: Det letteste er bare å ikke gjøre noe, men å passe på å spare nok til skatten, spesielt når det er ganske lave beløp. Hold av halvparten til skatt så går det sikkert greit. Etterhvert så får du nok krav om forskuddsbetaling, men det blir nok ikke før i 2015 om du nettopp har startet. Er du usikker så går det an å ta kontakt med skattekontoret så får du god hjelp der.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du har en årlig avregning på det med inntektsskatt: når du fyller ut selvangivelsen din.

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er å sette av 30+% av fortjenesten på en høyrente-konto (f.eks. et santander spare-konto med 3,5%).
Fortjenesten for deg er vel som regel lik fakturabeløpet når du selger timer.
 
A

aabbcc

Guest
aabbcc: Joda, men jeg går inn og endrer til 0 i næringsinntekt. Da kommer det ikke noe krav om forskuddskatt i posten. :)

Det visste jeg ikke at gikk. Er det lov? Tviler ikke på dine hensikter, men vil være sikker selv før jeg gjør noe slikt - vil nødig ha skatteetaten på nakken.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg ringte til skatteetaten og forklarte situasjonen. At jeg hadde veldig variable inntekter og derfor ikke syntes forskuddsskatt var så lurt. Det var de som forklarte hvordan jeg gjorde dette.

Og da jeg spurte hvordan jeg slapp å betale blanketten som allerede hadde kommet i posten, var beskjeden at det måtte jeg ta opp med kommunen min.

Ringte og forklarte og de fjernet innbetaling av skatt.
 

Finanssans

Medlem
Du er nok ikke alene om variable inntekter og overskudd. Det går mye på skjønn (se § 6-4 skattebetalingsloven). Du kan alltid gå inn å endre skattekortet hvis det viser seg at du mest sannsynlig får en betydelig endring i overskuddet.

Forventer du at du får like store inntekter som utgifter fører du bare opp 0 i post 1.6.2 og 2.7. Om du forventer et overskudd på 5000,- fører du opp samme beløp i begge postene. Jeg misforstod tidligere disse postene, og trodde post 1.6.2 var ALLE inntekter enkeltpersonsforetaket hadde, mens post 2.7 kun gjaldt overskuddet (inntekter minus utgifter).

Når du så leverer RF-1224 vil et beløp overføres til post 1.6.2 i selvangivelsen.
 
Topp