Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK - Under 50.000 , fakturere med moms uansett?

Tony J

Alle skal få
Hei

Når jeg selger noe, selv om jeg er under kvoten min på 50.000 året (grensen på hva man kan tjene før man må skatte av det?) må jeg fakturere med moms?

La oss si at jeg ønsker 1000kr for en vare. Skal jeg fakturere 1000kr + 25% ?
I teorien vil jeg tjene 1250kr på salget, og mottager betale 1000 kr dersom han er registrert i merverdiavgiftavtalen (eller hva det heter).

En annen ting,

Hvis jeg fakturerer feil og ønsker å sende en ny faktura (ex på Conti), hvordan gjør jeg det? Sender jeg ut ny faktura som presiserer at gammel faktura er feil og at den nye er gjeldene? Fakturanr blir ikke identisk da heller?

Tony
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du kan IKKE sende faktura med mva før du passerer 50k-grensa og har blitt godkjent i mva-registeret.

Sender du feil faktura, sender du en kreditnota som opphever fakturaen og sender ny faktura.

EDIT: Grensen på 50k gjelder for en 12 mnd-periode ikke fra 01.01 til 31.12.
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Jeg trenger et siste finpussingssvar før jeg finner dyna.

De 50.000 kronene. Er det netto inntekt etter utgifter er trukket fra, eller er det total omsetning? Jeg går ut fra det første. Og i tilfelle hvis det er det, så kan det være lønnsomt med store utgifter i starten (etableringsfasen/markedsføring) for å holde seg under 50.000? Eller blir det hipp som happ?

Tony
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Du skal fakturere 1000,- og sette MVA lik 0. Moms er noe du krever inn for staten, de pengene er aldri dine.

Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke dette er riktig. Nullsats er det jo tross alt en del varer som har (opplæring f.eks), så jeg TROR at det blir feil å "bare" skrive nullsats. Det riktige tror jeg er at man har fakturaen helt uten å nevne MVA, men heller ha en liten linje nederst eller et sted som passer som sier noe sånt som at "Firma XXX er ikke MVA-pliktig".

Dette er jo selvsagt flisespikkeri, og jeg bøyer meg for bedre kunnskap.
 

peterandrej

pensjonert moderator
I Conta Faktura er det noe som heter "Untatt" i mva-menyen når man lager fakturaer, tror det må være denne du skal bruke. "Fritatt" blir vel når man av en eller annen grunn er nettopp fritatt?

Tror det er motsatt, men det er Contafolk på WF som sikkert kan svare hva som er korrekt.

Unntatt MVA vil jeg tro er virksomhet som faller utenfor MVA-området. Altså kunst/litteratur/utlandet/etc. Fritatt for MVA tolker jeg dithen at man ikke behøver å tenke på MVA i det hele tatt, som jo er saken her.
 

Tony J

Alle skal få
Tror det er motsatt, men det er Contafolk på WF som sikkert kan svare hva som er korrekt.

Unntatt MVA vil jeg tro er virksomhet som faller utenfor MVA-området. Altså kunst/litteratur/utlandet/etc. Fritatt for MVA tolker jeg dithen at man ikke behøver å tenke på MVA i det hele tatt, som jo er saken her.

Høres iallfall logisk ut:)
 

Britta

stoffdronning
Og bare for å nevne det, selger du varer er det lurt å ha momsen allerede med i kalkulasjonen, selv om du ikke er momspliktig i begynnelsen. Blir litt dumt når du til vanlig har pris 100 og må plutselig øke til 125 pga av momspliktig. ;-)
 
Topp