Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltpersonforetak eller ansatt i AS? Eller begge deler?

Miniforetak

Medlem
Det er ikke så stor forskjell mht. til fordeler drift/økonomi i ENK og AS. Til sjuende og sist er det graden av risiko og ansvar som avgjør om du bør ha det ene framfor det andre.

Hovedsaken er å selge nok til en god nok pris til å få lønnsomhet i foretaket. :)
 

brunetta

New Member
Ja, jeg er ganske så forvirret selv.
Kan jo også kun stå som ansatt i min samboers AS, eller vi kan begge stå som eiere slik at det er VÅRT AS. Eneste ulempen da er jo at vi driver med forskjellige ting, han innenfor bil og jeg leier meg ut som konsulent, så da blir det vanskelig med navn på AS'et.
Samt det blir ekstra kostnader i arbeidsgiveravgift på det jeg må fakturere og få lønn for.

Jeg tror, slik jeg har oppfattet det, at det vil lønne seg for meg å beholde ENK'et til å fakturere de jeg leier meg ut til, og så stå som ansatt i min samboers AS når det gjelder oppgavene jeg gjør for han (pleide tidligere å fakturere hans ENK fra mitt ENK).
Eller?

Og må da kanskje kjøpe forsikring fra NAV i tillegg, bare for å være på den sikre siden? Jeg vet det ble forklart over her at de regner sammen det man tjener som ansatt, og det man tjener som næringsdrivende. Så når det da gjelder det jeg får som ansatt, så får jeg utbetalt fra 1.sykedag, og så på 17.dagen får jeg for det jeg har tjent som næringsdrivende i tillegg?
Men det er vel bare 65%?
Off, det er så mye å forholde seg til. Jeg vil bare vite at jeg er sikret ved evt sykdom, skade, eller arbeidsledighet. Slik det er nå som jeg kun jobber fra ENK får jeg jo ingenting hvis det skulle vise seg at jeg ikke har arbeid lenger... Det er litt skremmende.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er ikke så stor forskjell mht. til fordeler drift/økonomi i ENK og AS. Til sjuende og sist er det graden av risiko og ansvar som avgjør om du bør ha det ene framfor det andre.

Hovedsaken er å selge nok til en god nok pris til å få lønnsomhet i foretaket. :)

Tja... Lønnsomheten er jo fin for tida, men såvidt jeg klarer å regne ut må jeg ha en ganske kraftig omsetningsøkning for å ha like mye utbetalt som ansatt i mitt eget AS, som jeg har nå i ENK'et. Hovedsaklig er jo dette pga arbeidsgiveravgift, og det er jo egentlig greit nok, noe må jo sikkerheten det gir koste, men det er fremdeles et regnestykke om man har råd.

Lurer på om jeg i første omgang kommer til å sette opp AS'et for å ha det som eier/front/et.c., og heller - ihvertfall hovedsaklig - fakturere det med ENK'et mitt i stedet for å ta ut lønn, så kan jeg heller øke det jeg tar ut som lønn etterhvert som omsetningen stiger.

Man får vel bare sette seg ned og knote litt med et regneark :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Off, det er så mye å forholde seg til. Jeg vil bare vite at jeg er sikret ved evt sykdom, skade, eller arbeidsledighet. Slik det er nå som jeg kun jobber fra ENK får jeg jo ingenting hvis det skulle vise seg at jeg ikke har arbeid lenger... Det er litt skremmende.

Joda, du kan få 65% fra dag 17 selv nå, uten noen ekstraforsikring, men det er jo ikke så mye hvis du har 200.000 i overskudd i året, og vil jo dessuten være ganske hardt den første måneden.

Derimot - er det noen som kan forklare meg en liten ting ang. disse ekstraforsikringene til NAV?

Man har jo tre alternativer (av "ekstravarianter"):
1: 65% fra dag 1
2: 100% fra dag 17
3: 100% fra dag 1

(65% fra dag 17 har man jo uansett)

Alternativ 2 ser unektelig ikke så dumt ut, og vil jo være det beste i tilfelle "katastrofe". Men, som småbarnspappa er det jo en viss risiko for endel korte sykeperioder også, selv om katastrofeplanen er det viktigste. Derfor lurer jeg litt - og dette klarte jeg ikke å finne noe om hos NAV heller: Vil alternativ 2 si at man ikke får NOE før dag 17, eller får man da 65% fra dag 1 til dag 16, og deretter 100% fra dag 17? Den andre varianten virker jo på en måte mer logisk og fornuftig, men nå er jo ikke NAV akkurat kjent for logikk og fornuft...
 
Sist redigert:

Miniforetak

Medlem
Joda, du kan få 65% fra dag 17 selv nå, uten noen ekstraforsikring, men det er jo ikke så mye hvis du har 200.000 i overskudd i året, og vil jo dessuten være ganske hardt den første måneden.

Derimot - er det noen som kan forklare meg en liten ting ang. disse ekstraforsikringene til NAV?

Man har jo tre alternativer (av "ekstravarianter"):
1: 65% fra dag 1
2: 100% fra dag 17
3: 100% fra dag 1

(65% fra dag 17 har man jo uansett)

Alternativ 2 ser unektelig ikke så dumt ut, og vil jo være det beste i tilfelle "katastrofe". Men, som småbarnspappa er det jo en viss risiko for endel korte sykeperioder også, selv om katastrofeplanen er det viktigste. Derfor lurer jeg litt - og dette klarte jeg ikke å finne noe om hos NAV heller: Vil alternativ 2 si at man ikke får NOE før dag 17, eller får man da 65% fra dag 1 til dag 16, og deretter 100% fra dag 17? Den andre varianten virker jo på en måte mer logisk og fornuftig, men nå er jo ikke NAV akkurat kjent for logikk og fornuft...

Jeg anbefaler stort sett alle å velge alternativ 2, fordi du da er sikret i tilfelle langvarig sykdom. Og: Du får null de første 16 dagene også om du velger dette alternativet.

Les mer om ordningene med frivillig tilleggstrygd.

Alternativet med 100 prosent dekning fra dag én er meningsløst kostbart, og etter min mening uaktuelt for de aller fleste.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
ja, alternativ 3 er alt for dyrt, alternativ 2 er nok definitivt det beste, det var bare det jeg lurte på, om alternativ 2 egentlig inkluderte 1, og fra dag 17 gikk opp til 100%, noe som jo egentlig hadde vært logisk osv, men... det er jo NAV vi snakker om. Greit at jeg stemmer rødgrønt, men NAVs system er virkelig helt håpløst. Det virker mer som at de ser det som sin oppgave å motarbeide folk, enn å hjelpe folk hvis de er i en vanskelig situasjon.
 

brunetta

New Member
Joda, du kan få 65% fra dag 17 selv nå, uten noen ekstraforsikring, men det er jo ikke så mye hvis du har 200.000 i overskudd i året, og vil jo dessuten være ganske hardt den første måneden.

Ok. Men hva med arbeidsledighetstrygd da? Dette får man jo ikke som selvstendig næringsdrivende hvis det skulle vise seg at man ikke har jobb/oppdrag eller kan drive firma mer... Eller gjelder det også fra 17.dag?

Hva er egentlig essensielt å ha av forsikringer når man driver ENK?
Jeg har INGEN forsikringer utenom reiseforsikring og hus/innbo... :eek:
Har tenkt litt på en slags livsforsikring som sikrer meg hvis jeg blir ufør eller skadet, eller som sikrer de jeg etterlater hvis jeg dør... Jeg bruker Nordea, så jeg har bare sett på forsikringene der.
Er det en oversikt et sted over alt man bør ha når man driver ENK? Eller et sted man kan finne ut hvor det er billigst/best for meg?
 

hansson

Langveisfarende
Nei, dagpenger ved arbeidsledighet får du ikke med ENK, og det er heller ikke mulig å kjøpe noen forsikring som gir deg det.

Du kan kjøpe "forsikringer" i form av diverse pensjonsordninger, dvs. innskuddspensjonsordning og individuell pensjonssparing (IPS). Du kan kjøpe yrkesskadeforsikring hos NAV for 0,4% av forventet årlig inntekt. Andre inntektsforsikringer finnes ikke såvidt jeg vet, men vanlig livsforsikring/ulykkesforsikring er vel noe Nordea vil være glade for å kunne selge deg. Like greit å ha alt på ett sted. Uføretrygd fra staten har alle krav på, men det kan visst ofte være en kamp for å få det selv om normal logikk tilsier at man har krav på det. Sosialstøtte har du også krav på hvis alt går ad undas, samt vanlige støtteordninger som foreldrepenger, osv. Ellers bør du ha utstyrsforsikring hvis du har dyrt utstyr du bruker profesjonelt, det er ikke alltid en vanlig innboforsikring vil dekke dette. En oversikt over hva du går til som selvstendig næringsdrivende finner du i frilanshåndboka (lenke nedenfor) som du sikkert kunne hatt god nytte av å lese gjennom siden du virker usikker på hvilke valg du skal ta.
 

brunetta

New Member
Takk for svar, igjen! =)
Men hva med pensjonssparing? Er man ansatt så må jo arbeidsgiver spare for deg i offentlig tjenestepensjon... Hvordan gjør dere det?
 

brunetta

New Member
Selvstendig næringsdrivende / enkeltpersonforetak kan spare inntil fire prosent av den beregnede personinntekta fra næringsvirksomhet (mellom 1G og 12G) i en egen innskuddsbasert pensjonsordning, og i tillegg få skattefradrag for hele beløpet.

Hvis du har inntekt på under 450 000 - 500 000 kr er det flere som mener at du ikke har noe igjen for å spare på denne måten.

Jeg tjener ca 350-400.000 pr nå på ENK'et. Hvorfor vil det da ikke lønne seg å spare i en pensjonsordning?
 

Tonny Kluften

Administrator
Ok, her står det nederst:

"Ikke for deg med lavere lønn
Selvstendig næringsdrivende født 1963 eller senere får pensjonsopptjening tilsvarende 18,1 prosent av pensjonsgivende inntekt. De bør ikke spare i innskuddspensjon for næringsdrivende før inntekten overstiger 537.000 kroner.
Det er fordi næringsinntekten reduseres tilsvarende beløpet som spares. Redusert næringsinntekt betyr tapt opptjening i folketrygden."
 

Miniforetak

Medlem
Tja... Lønnsomheten er jo fin for tida, men såvidt jeg klarer å regne ut må jeg ha en ganske kraftig omsetningsøkning for å ha like mye utbetalt som ansatt i mitt eget AS, som jeg har nå i ENK'et. Hovedsaklig er jo dette pga arbeidsgiveravgift, og det er jo egentlig greit nok, noe må jo sikkerheten det gir koste, men det er fremdeles et regnestykke om man har råd.

Lurer på om jeg i første omgang kommer til å sette opp AS'et for å ha det som eier/front/et.c., og heller - ihvertfall hovedsaklig - fakturere det med ENK'et mitt i stedet for å ta ut lønn, så kan jeg heller øke det jeg tar ut som lønn etterhvert som omsetningen stiger.

Man får vel bare sette seg ned og knote litt med et regneark :)

Tok meg på tak i dag, og har sjekket hva som gir mest igjen i lommeboka av enkeltpersonforetak og aksjeselskap. Har måttet forenkle og sette en del premisser, og har kanskje glemt viktige elementer. Kom gjerne med innspill!
 
Topp