Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det negativt for et nettsted og bruke Javascript?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Sjalabais!

Jeg henviser til denne tråden på forumet. Her kommer det frem noe som får meg til og tenke at det er negativt og bruke Javascript på nettstedene sine?

Man står rimelig fritt til å endre utseende, og de krever ikke javascript for å fungere som de skal.

Det beste vil nok være å unngå å bruke javascript. Jo enklere jo bedre.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, men er det på noen måte negativt og benytte seg av Javascript? Om det er negativt, hvorfor?
 

picxx

Well-Known Member
Nei, det er ikke negativt å bruke J/S på nettstedet sitt, men det er heller ikke noe særlig positivt.
Innimellom trenger jeg elementer på mine sider hvor jeg nesten er tvunget til å bruke J/s, så selv om jeg vet at noen brukere ikke vil se det og at det ikke blir indeksert av SE's er det bedre å bruke elementet på siden enn å la det være.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det at tekst og slikt som blir generert med Javascript ikke blir indeksert av Google visste jeg vel egentlig, men ser jo mer på det som en positiv sak akkurat jeg da, mest fordi det er en ok løsning dersom vi faktisk ikke vil at Google skal komme og snuse.

Er det noen spesiell grunn for at noen brukere faktisk slår av Javascript i nettleseren sin? Er det en sikkerhetsrisiko og ha Javascript aktivert i nettleseren?

Jeg har nå fått bekreftet at det ikke er negativt for nettstedet i seg selv. Det var jo godt ting. Flotte saker altså! :D
 
Ryktene sier at noen bedrifter har deaktivert javascript på maksinene - men jeg har til gode å oppleve det selv.

Selv mener jeg "ikke bruk javascript" hører til i 2001, ikke i 2009. Kjør på med Javascript så lenge du vet hva du driver med.
 

testdriver

Ha det bra..
Mine sider ligger på 2-6% besøkende med deaktivert Java, for hva det er verdt.

Analytics - Visitors - Java Support
 

skogtrollet

Medlem
Jeg har endel kunnskaper om sikkerhet på web applikasjoner. Ved å skru av javascript, vil vedkommende beskytte seg mot en av de mest vanligste angrepene på internett; xss.

Derfor er det veldig fornuftig å skru av javascript hvis man sitter på et intranett og surfer på nettet.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Har selv java deaktivert som default, men slår det på om jeg "møter veggen" og stoler på nettstedet.

Kan forøvring ikke forstå hvorfor det skal være negativt å benytte javascript på de korrekte stedene.
 

Keanu

Geek
Først er det viktig å skille mellom java og javascript, det er helt to separate språk som ikke har noe med hverandre.

Selv lever jeg etter "Bulletproof"-filosofien, og bruker Javascript til å forbedre siden og brukervennligheten, ikke som et krav.
De fleste har nok JS aktivert, men jeg ønsker ikke å være avhengige av at de er det. Jeg kjører f.eks. NoScript, men har tillatt f.eks. Google Analytics å kjøre.

Noe av min motivasjon til å unngå JS er
  • det er tyngre å laste (netbooks er noen av de meste populære maskinene som selges for tiden)
  • fungerer varierende eller dårlig på mobiltelefoner
  • mange har deaktivert JS
  • mange av de største sikkerhetsproblemene på nettet forårsakes av bl. a. JS
  • JS gjør det vanskeligere å konfigurere, ta vare på og fornye URLs (om du laster nytt innhold på en side, får du ikke ny URL uten at du vet hva du gjør)
  • søkemotorer leser ikke JS-lastet innhold
  • det senker brukervennligheten for enkelte (synshemmede som bruker screenreaders for eksempel) - mange ignorerer nok dette, men jeg liker å lage systemer som tilfredsstiller f.eks. W3C Web Content Accessibility Guidelines. Jeg bruker også å passe på at siden er brukbar selv uten CSS.

Jeg bruker gjerne JS til å forbedre siden, men ikke som et krav til siden, f.eks. i en meny. Når siden er ferdig i utgangspunktet, legger jeg til javascript som forbedrer brukervennligheten for de med JS, f.eks. penere visning av bilder, login-box uten refresh når man trykker logg inn, bla i kommentarer uten å refreshe etc.

Mulig det ble noen lange setninger og repetisjon. Poenget mitt er at det ikke er negativt for et nettsted å ha javascript, men jeg ville ikke utviklet en side som var avhengig av det (om det er mulig å gjøre uten). På prosjekter som ikke er mulig å gjøre uten javascript, ser jeg ofte at det er mer fornuftig å bruke flash. :)
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvordan finner man ut hvor mange har skrudd av javascript egentlig?

For å teste en nettside pleier jeg å ta bort all css og script, og se om den fremdeles fungerer. Men i praksis er jeg ikke så veldig nøye.

Det finnes noen veldig bra js-framework - har begynt å bruke mootools nå og sålangt veldig fornøyd.
 

Keanu

Geek
Dette vises i Google Analytics, Pong. :)

Jeg kan ikke se for meg hvordan dette skal foregå, og jeg finner iallefall ikke i mine statistikker (må ikke forveksles med java-støtte).

Google Analytics selv fungerer kun med javascript aktivert, så brukere uten JS-støtte vil ikke vises i statistikken til Google Analytics (og andre trackere som baserer seg på JS).
 

RipZ

Medlem
Dette vises i Google Analytics, Pong. :)

Analytics måler bare brukere som har JavaScript påslått. Brukere uten JS vil ikke havne i statistikken deres i det hele tatt.

Man kan bruke PHP e.l til å sjekke om en bruker har JS aktivert. F.eks kan man på en side kjøre en HTTP-spørring via JS, og ved hjelp av PHP og cookies se om spørringen noen gang blir kjørt.
 
Topp