Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det noen som bruker GTD-systemet?

hansson

Langveisfarende
Doit.im ser veldig bra ut. Egentlig nesten helt kliss likt som Nirvana. Interessant, det må være den første nett-appen jeg har logget meg inn på som er utviklet i Kina... lurer på hva det har å si for sikkerheten osv., (jfr. en annen diskusjon som går på WF nå om dagen). Håper de har backup den dagen politbyrået stenger hele internettet i Huangzou :D
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. For det første er jeg ikke her inne for å promotere meg selv, jeg er her for å lære (duh!), og for det andre, jeg er ikke med i noe MLM (ikke noe kvasi-MLM eller NOE i den dur), jeg har aldri vært det, og jeg har aldri tenkt til å være det. Jeg driver Hake Johannessen AS. Hvor får du slike rare forestillinger fra?

Regner med at du har denne og denne siden. Det var disse som fikk meg i min famøse bevisstløse tilstand til å anta MLM...Ser jo nå at det er snakk om "noe slags" produkter, så da beklager jeg den villfarelsen.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Har ikke sett de nettsidene jeg da, men synes da de så greie ut, for de som måtte være interessert i slikt.

Forøvrig grådig imponert over at man kaller et slik "vekkelsesmøte" for "Morten Hake Summit", og det er nok ikke noe i veien med selvtilliten, men hvis man ser bort fra alt som dreier seg spesifikt om damer, så kan jeg ikke si det er særlig mye nytt, og jeg kan lese omtrent akkurat det samme i Napoleon Hill's "The law of success in sixteen lessons", som forøvrig ble publisert i 1928, men det meste av slike selvutviklingsgreier bygger vel som så mye annet på stort sett de samme grunnprinsippene?

Prøvde forøvrig en del slike huskeliste og todo programmer for mange år siden, når den første Nokia communicator dingsen kom på markedet, og fant ut at det tok så lang tid å dytte alt inn i systemet at all tiden gikk med til nettopp det. Nå er det sikkert blitt noe bedre enn de programmene som var tilgjengelig for den mursteinen av en telefon, men jeg bruker fortsatt bare en million gule lapper for å huske alt som skal gjøres, og det funker fint for meg, og kan ikke se at jeg har behov for noe mer avansert, men forstår godt at andre synes det er enklere med slike apper, det er sikkert bare meg som ikke er så teknologisk oppegående og fortsatt bruker papir og blyant.
 

MortenHake

Medlem
Regner med at du har denne og denne siden. Det var disse som fikk meg i min famøse bevisstløse tilstand til å anta MLM...Ser jo nå at det er snakk om "noe slags" produkter, så da beklager jeg den villfarelsen.

Jeg skjønner :) Og når jeg tenker over det, så kan jeg lett se at hvem som helst kunne trodd jeg driver med MLM med tanke på at det er mange MLM'ere som bruker selvutvikling som en inngangportal til å "tenne" prospekter til å bli med. For eksempel Jonathan Budd.

Forresten, er det virkelig du som står bak gjerrigknark.no? Kudos i så fall. Jeg digger den siden!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, spesielt den første "hei har dere hørt om dette"-posten din kunne også minne litt om hvordan veldig mange av disse mlm/pyramide/etc-scammerne pleier å introdusere systemene sine, de går typisk noe ala

"hei, har dere hørt om dette systemet av **påstått autoritetsperson**? jeg har fått noen tips fra flere venner at de tjener kjempebra på det og er veldig interessert selv"....

...og du hadde jo unektelig noen likheter der :) Jeg har f.ex. aldri hørt om opphavsmannen til GTD, men har egentlig brukt systemet i forskjellige former - til å begynne med så enkelt som en punktvis liste i notepad (eller hva det programmet på windows het?), siden lenge før det ble "branda" som GTD, men bruker nå et program som heter "the hit list", til mac. Har riktignok aldri vært 110% fornøyd med det, selv om jeg syns det funker helt greit, siden de aldri har fått knota seg til å lage en iphone-app som synces automagisk, og det har irritert meg litt, så jeg tror jeg skal teste noen av de alternativene som har blitt nevnt her tidligere.
 

picxx

Well-Known Member
Så GTD er egentlig at man skal bruke tid på å lage lister over ting man skal bruke tid på å gjøre?
Hvorfor ikke bare bruke den tiden du bruker på å lage lister over ting du skal gjøre til å faktisk bare gjøre det? Just do it! Funker fett... :D
 

kongen

kongemedlem
Forresten, er det virkelig du som står bak gjerrigknark.no? Kudos i så fall. Jeg digger den siden!

Slikke slikke slikke rompe :eek:

Neida, tuller bare... kanskje... nesten

Men en ting fungerer knallbra for meg... og det er outsourcing! Da får du gjort ting KJEMPERASKT (og kjemperaskt er raskere enn skikkelig raskt). Du bør prøve outsourcing. elance.com, fiverr.com, mikrojobb.no etc. Bedre tips finnes ikke.
 

MortenHake

Medlem
Så GTD er egentlig at man skal bruke tid på å lage lister over ting man skal bruke tid på å gjøre?
Hvorfor ikke bare bruke den tiden du bruker på å lage lister over ting du skal gjøre til å faktisk bare gjøre det? Just do it! Funker fett... :D

Forsåvidt et godt poeng, men det som er appellerende med GTD er at man skal kunne legge fra seg alle de "løse trådene" man har i livet. Alle de tingene som henger over skuldrene sine. Alt fra fikse den lampen, til husk å ring Petter til Arrangere en meetup til sommeren. Det kan fort bli mye å huske (jeg hadde over 500 løse tråder til slutt!).

Legge de fra seg i den forstand at man legger de i et system som man stoler på vil minne deg på tingene til den rette tiden.

Jeg er fortsatt midt i prosessen av å få det opp å kjøre, så jeg vet enda ikke om det funker. Jeg har alltid vært stor fan av just-to-it fremgangsmåten jeg også. Blir spennede å se om det hjelper meg eller bare er complete waste of time.

Slikke slikke slikke rompe :eek:

Neida, tuller bare... kanskje... nesten

Men en ting fungerer knallbra for meg... og det er outsourcing! Da får du gjort ting KJEMPERASKT (og kjemperaskt er raskere enn skikkelig raskt). Du bør prøve outsourcing. elance.com, fiverr.com, mikrojobb.no etc. Bedre tips finnes ikke.

lol, ja, jeg hadde spist en kilometer med dritten til Rune for at han skal like meg. Pleeeaseee liiiik meg! :eek:

ontopic; ja, vi brukte en virituell assistent under en lansering av et nett-dating produkt vi lagde. Det ble mye frem og tilbake med feedback og pirking. Så etter det har jeg ikke vært motivert til å bruke det igjen. Outsourcer du mye? Hvilke jobber er greiest å outsource i så fall?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
lol, ja, jeg hadde spist en kilometer med dritten til Rune for at han skal like meg. Pleeeaseee liiiik meg! :eek:

No problem, så lenge du ikke er min MLM-Boy er jeg happy. Men jeg advarer deg, gjennom mange år i webbransjen har jeg produsert utrolig mye dritt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Så GTD er egentlig at man skal bruke tid på å lage lister over ting man skal bruke tid på å gjøre?
Hvorfor ikke bare bruke den tiden du bruker på å lage lister over ting du skal gjøre til å faktisk bare gjøre det? Just do it! Funker fett... :D

Just do it funker så lenge du har relativt få tråder å holde i, men jo flere ting det er som skal ordnes, jo bedre er det å lage et enkelt og greit system på det, og GTD er i bunn og grunn bare huskelister, altså ekstremt enkelt.

La oss si at det f.ex. er en kunde som har en rekke ønsker til endringer på sidene sine, og mange av disse krever dessuten at du gjør flere små endringer "under panseret" i tillegg til de mer synlige. Da er det veldig greit å gå over hele regla først, og lage seg en liste, gjerne med hvert av kundens punkter som hovedpunkter, også lager du dine egne underpunkter til hvert av disse - andre ting du ser/kommer på som må til for å få "hovedpunktene" til å funke. Kommer du så på noe mer underveis - ikke hopp over til det der og da, men bare skriv det ned på lista, også fortsetter du der du var så fort som mulig.

Det går an å gjøre dette så enkelt som bare å bruke .txt-filer i notepad, eller du kan bruke dedikerte løsninger. Mange av de dedikerte løsningene lar deg dessuten sette deadlines på forskjellige oppgaver, hvilke jobber skal gjøres hvilken dag osv, så du kan planlegge lettere.
 

hansson

Langveisfarende
Problemet for de fleste, tror jeg, er at de ikke har peiling på hva prioriteringene deres er basert på. Når man tar et moralsk, politisk eller religiøst valg (osv.) så har man enten en moralsk, religiøs eller politisk overbevisning i bunn. Men når det gjelder prioritering av et gjøremål er dette et område mange ikke har noen filosofi på, og da vil prioriteringene gjøres tilfeldig og sprike i alle retninger. Med GTD får man et slags fundament der man vet på forhånd hva som er den beste måten å prioritere og organisere oppgavene på.

Jeg liker den enkle tankegangen om at alt som kan gjøres på 2 minutter eller mindre gjøres der og da. Alt som kan delegeres skal delegeres. Alt som ikke kan gjøres noe som helst med, slettes eller arkiveres som dokumentasjon. Har man en fast, liten rutine på hvordan man går gjennom gjøremål og papirer som hoper seg opp på pulten og i innboksen, blir det utrolig mye enklere og kjappere å finne ut hva som skal gjøres med dem. Det var først etter at jeg begynte med GTD og webtjenesten Nirvana jeg klarte å tømme innboksen på gmail fullstendig.

To ting jeg liker spesielt bra med å bruke GTD ved hjelp av en nettjeneste:

1) Gruppere oppgaver: Du hiver på tags el.l. som gjør at hvis du skal i nettbanken så vet du med en gang hva som skal gjøres der, ved å klikke på knappen "bank".

2) Prioritere etter tidsbruk: Du velger antatt tid som trengs for å løse oppgaven. Har du 10 minutter før middagen er klar kan du f.eks klikke på "5 min" og få ferdig to oppgaver. Det er bare å begynne på toppen av fem-minutters-lista og jobbe seg nedover. Hadde du hatt ti minutter ledig tid med en haug vanlige lister som tekstdokumenter hadde du ikke fått gjort særlig mye, fordi det ville tatt for lang tid å finne riktig oppgave som passet perfekt der og da.

Kombinasjoner av paramatrene "tidsbruk", "prosjekt" og "kontekst" (det sistnevnte gjelder ved gruppering av oppgaver, som bank, telefon, møter, fakturering, osv.) gjør at du med et par klikk kan filtrere ut neste oppgave i prosjektet "XYZ" som involverer en telefonsamtale, og tar 3 minutter å gjøre.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er ganske sikker på at du kunne fått unna 3-4 "5 minutt" jobber istedet for å skrive denne posten hansson ;)
Prioritering duh.. :D
 

picxx

Well-Known Member
Jo, jeg ser vel nytten av tidsstyring selvsagt, om man jobber med større prosjekter og en hel haug med prosjekter samtidig. Men, jeg vil nok tørre å påstå at langt de fleste greier seg helt fint med JDI systemet. Får man f.eks. 3 bestillinger en dag, sette opp to fjæsboksider og en twitterkonto for et firma er det liksom bare å sette opp sidene og kontoen. Man trenger ikke bruke 20 minutter for å skrive ned at man må huske på å sette opp sidene og kontoen. De tjue minuttene kunne man heller brukt til å sette opp twitterkontoen. (for ikke å snakke om de ti minuttene man bruke for å skrive at oppgaven er gjennomført og kryse av for at kunden er fornøyd).

Derimot begynner jeg å se nytten av et crm verktøy.....noe jeg ikke helt har trodd noe særlig på tidligere.
 
Topp