Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er dette lov?

picxx

Well-Known Member
Som du ser et virrvarr av dommer å forholde seg til, uten at jeg kan se noe godt system i det. Selv ville jeg holdt meg langt unna.

Selv ville jeg utnyttet det til det ytterste, for deretter å trekke meg rimelig kjapt om "rettighetshaver" hadde satt noen advokater på det.
Det er et marked det er mye å tjene på, og nermest ingenting å tape (bortsett fra et domenenavn).
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette med domenenavn, varemerke, firmanavn etc. er et sant sammensurium av rettigheter og mange forskjellige lover og retningslinjer i diverse instanser.

Norid har sine regler, patentstyret sine og brønnøysundregistrene sine.

Jeg for min del ville brukt mer tid på å bygge mitt eget varemerke enn å spekulere i å bruke tid på andre konkurrenters tilnærmede domener. Hvor mange søker egentlig på Christiania Belysning ?? Og, i så tilfelle er det jo bare å kjøpe adwords på det søkebegrepet......

Så lenge du bruker det domenet til konkurrerende virksomhet er det vel ikke tvil om at du vil miste det....
Men, Christiania er vår hovedstad og belysning kan fort være en historisk fortelling om belysningen av Christiania...... hehe.....

Tror jeg skal gi meg nå før vi er langt ute i fjorden.....
 
Mapdaddy

Jeg jobbet en gang i tiden i et skianlegg. En gang hoppet et par gutter ut av ene heisen underveis. Og ble tatt de mistet kortene sine og måtte snakke med driftsleder. De sa til han som unnskyldning jammen det står jo ingen plasser at det ikke er lov til og hoppe av heisen. Da sa driftsleder det står heller ingen plasser at det ikke er lov og sette seg ned og drite i løypene. Men det er ingen som gjør det alikevel...
 

peterandrej

pensjonert moderator
I USA har de faktisk slike spesifikke helt tullete lover.

Blant annet at det ikke er lov å ha sex med en bjørn inne i en bil etter klokken 17. Husker ikke hvilken delstat det var snakk om, men man kan jo stille seg spørsmålet om hvilke handlinger som har gjort loven nødvendig.

Angående domener så er saken grei. Det er tullete å registrere Christiania belysning og så liksom "stjele" kunder fra dem hvis man er seriøs. Slutt med dette tullet og bygg heller opp ditt eget merkenavn enn å oppføre deg som en fjortis på kranglepillen.

Jeg driter i hva som er lov og ikke lov. Dette er barnslig, latterlig og helt unødvendig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Blant annet at det ikke er lov å ha sex med en bjørn inne i en bil etter klokken 17. Husker ikke hvilken delstat det var snakk om, men man kan jo stille seg spørsmålet om hvilke handlinger som har gjort loven nødvendig.

Får deg også til å lure på hvem som lagde loven og foreslo at det ikke er lov etter kl 17. HVA FAEN GJØR DEM FØR KL 17?
 

picxx

Well-Known Member
Ville nå uansett hvor barnslig det er heller tatt domenet og kapret de ekstra kundene før jeg evt. frivillig hadde gitt det fra meg jeg da.
I buiseness kan jeg være så barnslig som bare det, så lenge jeg tjener på det :)
 
Ville nå uansett hvor barnslig det er heller tatt domenet og kapret de ekstra kundene før jeg evt. frivillig hadde gitt det fra meg jeg da.
I buiseness kan jeg være så barnslig som bare det, så lenge jeg tjener på det :)

Selv om det kommer tilbake senere og biter deg i rævva?
 

picxx

Well-Known Member
Selv om det kommer tilbake senere og biter deg i rævva?

...og hvorfor skulle det bite meg i ræva?
Jeg er ikke ute etter å føre en rettssak hva gjelder varemerkenevanet...jeg gir det glatt fra meg den dagen man spør pent :)

Forøvrig liker jeg ikke å bli bitt i ræva, så får håpe de som forsøker har husket å kle seg med susp den dagen ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Der biter deg i ræva den dagen dine kunder oppdager hvilken useriøs aktør du er. Husk at image is everything. Greit å ta inn noen små kroner på dette, men i det lange løp kan slik barnslig cowboyaktivitet bli meget dyrt.

Tenk deg om elkjøp startet en butikk med navnet expert.no. Ikke en nettbutikk, men en fysisk butikk du kunne handle i og med bare expert sine oransje farger og henning solberg overalt. Og så hadde det stått på kvitteringen "takk for at handlet hos elkjøp"?

Hadde det vært kult?

Eller om Mercedes hadde kjøpt 100,000 skoda'er og så klistret mercedeslogo på dem og stjerne på panseret og solgt dem som "den nye mercedes benz Q-klasse"?

Helt seriøst useriøst hadde det vært. Kundene hadde ført seg lurt, og de hadde stukket over til konkurrentene.

Hold deg på matta, bygg opp din egen bedrift på en seriøs måte og slutt og lek cowboy. Ikke at jeg har peiling, og du velger jo selv. Men, jeg anser det som en useriøs framgangsmåte det du driver med.
 

owis

Medlem
Flott med mange svar. Kan jo poste svaret jeg fikk fra Norid:

Hei,

Dette kan vi ikke svare direkte på. Norid vurderer aldri rettigheter tilknyttet navn og vi foretar ingen kontroll av bruken av navnet. Det som står i vårt regelverk om hva som er lov eller ikke lov, er bare henvisning videre til gjeldende lovverk som abonnent/søker selv må sette seg inn i eller evt. få råd om fra lovkyndige som har greie på navnerett, varemerkerett og så videre. Det har ikke vi.

Hvis noen sender inn en klage på et domenenavn som du har registrert, så må de vise to ting; 1) at de har dokumenterte rettigheter til navnet og
2) at din registrering eller bruk av navnet er gjort i ond tro, jf.
vedlegg H til regelverket for .no:

"Ond tro anses å foreligge dersom navnet er brukt på en måte som drar urettmessig fordel av klagers rettigheter eller på en måte som er ødeleggende for klagers rettigheter, eller registreringen er foretatt for å hindre klager i å utnytte sine rettigheter eller for å tilby klager eller andre å overta navnet mot vederlag.

Begrepet ond tro skal tolkes slik at det betyr at abonnenten må ha kjent klagers rettigheter, eller vært grovt uaktsom."

Domeneklagenemnda vurderer hver enkelt klage ut i fra den dokumentasjonen de mottar fra partene, så ut over å henvise til arkivet over saker de har hatt vil jeg ikke spå om hva en eventuell klagesak vil resultere i for ditt domene.

Arkivet finner du her:
Norid: Nye avgjørelser fra domeneklagenemnda

Hvis du selv mistenker at navnelikheten kan være problematisk, så bør du antagelig undersøke dette nærmere. Kanskje ta kontakt med en advokat som har greie på varemerkerett, markedsføringsloven o.l.

Med hilsen
UNINETT Norid AS

--------------------------------------------------------------------

Øystein S. Owesen
 

picxx

Well-Known Member
Tenk deg om elkjøp startet en butikk med navnet expert.no. Ikke en nettbutikk, men en fysisk butikk du kunne handle i og med bare expert sine oransje farger og henning solberg overalt. Og så hadde det stått på kvitteringen "takk for at handlet hos elkjøp"?

Tror du er litt ute å kjøre her.
Det er jo ikke snakk om at personen skal scrape butikken og fremstå som en annen enn den han egentlig er.
Om elkjøp hadde hatt et inngangsparti som expert, tror du ikke kunden hadde vært såpass opplyst at han hadde skjønt at det ikke var noen expert butikk når alt hadde lyst elkjøp mot han straks han hadde gått inn i butikken?

Har poengtert det før i tråden at det handler jo ikke om å stjele merkenavnet, det handler om et usselt domene.
 
Topp