Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er jeg pliktig til å vidresende feilsendt mail?

sta

Medlem
Jeg har havnet i en litt pussig situasjon. Saken er den at et veldig stort norsk firma har sendt ut en epost til sine kunder (sikkert mange titals tusen), med en mailaddresse tilhørende mitt domene som reply-to. Dvs. at når mottaker svarer på mailen, går denne til meg og ikke til firmaet som har sendt ut mailen. Hvorfor de har gjort dette vet jeg ikke, men det er vel sikkert skjedd en feil en plass. Domenet mitt er på ingen måte noe lureri som forsøker å snylte på selskapets egentlige domene.

Selskapet sendte ut denne mailen til sine kunder fredag morgen i forrige uke, og jeg har frem til nå mottatt rundt 300 tilbakemeldinger fra kunder som ønsker mer informasjon eller bestille. Jeg har ikke lest disse nøye, bare slettet dem fortløpende.

I dag tidlig oppdaget selskapet da tydeligvis feilen og "it-ansvarlig" ringte meg. Han var direkte ufin og utrivelig og krevde at jeg vidresendte alle mailer til dem. Hans oppførsel gjorde ikke akkurat at jeg fikk mer lyst til å hjelpe og jeg sa at jeg hadde slettet alle mailene og at det var lite jeg kunne gjøre. Mailer som kommer inn i løpet av dagen tilbød jeg meg å vidresende mot timesbetaling, noe som iflg. han var helt uaktuelt. Egentlig føler jeg at jeg burde fakturere dem uansett, for all den tiden jeg må bruke til å slette alle de mailene som kommer inn pga. dette.

Spørsmålet blir da; Har selskapet noen som helst juridisk krav på at jeg vidresender mail, all den tid det er dem selv som har gjort en feil her?
 

kongen

kongemedlem
Hvis en "it-ansvarlig" i et firma har ringt meg og vært ufin, da har jeg slettet alle epostene med en latter. Har han vært normal og spurt om hjelp, da har jeg viseresendt epostene (og fakturert timesbetaling hvis dette har tatt lang tid). Altså har alt vært avhengig av hvordan han er!

Nå har det seg slik at hvis ditt domene ikke har vært registrert ville de heller ikke fått noen eposter tilbake til sitt firma. Men hvor likt er domene egentlig?

Firmaet kan jo egentlig bare sende ut et nytt tilbud med riktig "replay-to" adresse så får de jo solgt sine varer.
 

sta

Medlem
Domenene er ikke veldig like, kan vel faktisk si at de er nok så forskjellige :). Saken er vel den at det nå har gått så langt at denne bedriften vil fremstå som ganske uproffe og klønete hvis de sender ut mailen på nytt og ber kundene ta kontakt på rett epost-adresse. For å gjøre saken ekstra pikant er det her snakk om en relativt personlig tjeneste dette selskapet selger, og en del av mailene inneholder informasjon som avsender helst ikke ser kommer på avveie.

Siden mitt forrige innlegg har det kommer opp mot 40 nye eposter og jeg ser at jeg kommer til å bruke noen timer totalt på å slette all denne driten.
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor tar du ikke vare på mailene og sender et tilbud til firmaet?
Dette er jo snakk om flere hundre allerede "innsolgte produkter" for firmaet.
Drit i denne IT-ansvarlige dusten, og henvend deg til noen det faktisk er mulig å føre en samtale med.
 

kongen

kongemedlem
er det her snakk om en relativt personlig tjeneste dette selskapet selger, og en del av mailene inneholder informasjon som avsender helst ikke ser kommer på avveie.

Hehe, hvor personlig?

Dette kan være kjappe ti tusen spenn hos VG's tusentips:p
 

sta

Medlem
Hehe, hvor personlig?

Dette kan være kjappe ti tusen spenn hos VG's tusentips:p


Haha, så personlig er innholdet nok ikke, og nå har jeg langt fra lest alle mailene heller. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke noe styr rundt dette. Jeg har sendt selskapet et tilbud på vidresending av mailene mot betaling for tiden jeg bruker, så får vi se hva de svarer.
 

zapotek

Medlem
Om jeg forstår det riktig så er svarepostadressen en epostadresse som tilhører en av dine domener, og domenenavnet ligner ikke så veldig på det andre firmaets domene? Isåfall er det en viss itsjef (om det var han som sendte ut eposten til alle kundene), som bør frykte for stillingen sin istedenfor å kjefte på deg. Høres jo helt latterlig inkompetent ut.
 

onlyme

New Member
Her kan du gå på en skikkelig smell mener jeg. Bedrifter og privat personer er erstatningspliktig hvis de påfører andre et økonomisk tap. Det virker ganske grovt uaktsomt å slette 300 mail slik du beskriver. Ligger disse fremdeles på mailserveren, bør du prøve å redde de:)
 

Kassimaja

Geocacher
Her kan du gå på en skikkelig smell mener jeg. Bedrifter og privat personer er erstatningspliktig hvis de påfører andre et økonomisk tap. Det virker ganske grovt uaktsomt å slette 300 mail slik du beskriver. Ligger disse fremdeles på mailserveren, bør du prøve å redde de:)

Men du har da vell alikevell ikke økonomisk ansvar for andres feil. Hadde mailboksen min plutselig flytt over av mailer jeg ikke skjønte noe av hadde nok også jeg slettet unna for å holde oversikten.
 

picxx

Well-Known Member
Her kan du gå på en skikkelig smell mener jeg. Bedrifter og privat personer er erstatningspliktig hvis de påfører andre et økonomisk tap. Det virker ganske grovt uaktsomt å slette 300 mail slik du beskriver. Ligger disse fremdeles på mailserveren, bør du prøve å redde de:)

Om jeg hadde sendt deg en bestilling på en pc fra komplett hadde nok ikke du forsettelig påført komplett tap ved å slette den mailen :D
 
Topp