Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er jeg pliktig til å vidresende feilsendt mail?

kongen

kongemedlem
denne bedriften vil fremstå som ganske uproffe og klønete hvis de sender ut mailen på nytt og ber kundene ta kontakt på rett epost-adresse.

Dette bør denne bedriften gjøre!

Denne bedriften bør sende ut en ny epost med riktig epostadresse, i allefall for å varsle kunder som enda ikke har sendt inn forespørsel/bestilling om at den oppgitte svaradressen var feil.

Hvor useriøse vil de ikke virke hvis de ETTER å ha oppdaget feilen, fortsetter å la kundene være uvitende om denne tabben, slik at flere kunder fortsetter å sende inn til feil epostadresse. DET vil virke useriøst av denne bedriften det!
 

onlyme

New Member
Om jeg hadde sendt deg en bestilling på en pc fra komplett hadde nok ikke du forsettelig påført komplett tap ved å slette den mailen :D

Det var ikke det saken dreide seg om. Slik jeg forstod det var dette pågående salgskampanje mot en stor kundegruppe. Statistisk bør det for denne bedriften være enkelt å beregne hva de er påført i tap hvis denne responsen går tapt.
 

Ståle

Medlem
Det var ikke det saken dreide seg om. Slik jeg forstod det var dette pågående salgskampanje mot en stor kundegruppe. Statistisk bør det for denne bedriften være enkelt å beregne hva de er påført i tap hvis denne responsen går tapt.

Er jo rimelig selvforskylt at responsen går tapt da. Som trådstarter sier, han hadde jo ikke trengt å hatt domenet/hatt e-post på domenet...
 

picxx

Well-Known Member
Det var ikke det saken dreide seg om. Slik jeg forstod det var dette pågående salgskampanje mot en stor kundegruppe. Statistisk bør det for denne bedriften være enkelt å beregne hva de er påført i tap hvis denne responsen går tapt.

Så det du mener er altså at om jeg hadde sendt ut et nyhetsbrev, hvor jeg feilaktig hadde reklamert for din nettside, kunne jeg i ettertid ha fakturert deg for trafikken fra denne?
 

onlyme

New Member
Er jo rimelig selvforskylt at responsen går tapt da. Som trådstarter sier, han hadde jo ikke trengt å hatt domenet/hatt e-post på domenet...

Ja det er jo det samme som skjer om noen feilinnbetaler til bank kontoen din, så skal en gi pengene tilbake. Hvis postbudet ligger posten til naboen i din postkasse, skal naboen likevel ha posten tilbake. Hvis NAV feilutbetaler, og du tar pengene i god tro, blir det pallesnekring for vanlige folk:D
 

onlyme

New Member
Så det du mener er altså at om jeg hadde sendt ut et nyhetsbrev, hvor jeg feilaktig hadde reklamert for din nettside, kunne jeg i ettertid ha fakturert deg for trafikken fra denne?

Nå er det da bare du som har gjort feil med det nyhetsbrevet da, men ja om jeg ikke varsler deg så du stopper feilen.
 

Kassimaja

Geocacher
Ja det er jo det samme som skjer om noen feilinnbetaler til bank kontoen din, så skal en gi pengene tilbake. Hvis postbudet ligger posten til naboen i din postkasse, skal naboen likevel ha posten tilbake. Hvis NAV feilutbetaler, og du tar pengene i god tro, blir det pallesnekring for vanlige folk:D

Hvis du gjør en feiloverføring til min bankkonto er det ikke bare bare og få de pengene tilbake hvis jeg ikke samarbeider. Du er selv ansvarlig for å taste rett i nettbaken. Hvis feilen ligger hos banken er det en annen sak. I denne saken er det avsenderen og ikke budbringeren som har gjort en feil. Så lenge ikke "feilmottakeren" utnytter feilen og tjener penger på fadesen skal det mye til at du blir økonomisk ansvarlig.
 

onlyme

New Member
Hvis du gjør en feiloverføring til min bankkonto er det ikke bare bare og få de pengene tilbake hvis jeg ikke samarbeider. Du er selv ansvarlig for å taste rett i nettbaken. Hvis feilen ligger hos banken er det en annen sak. I denne saken er det avsenderen og ikke budbringeren som har gjort en feil. Så lenge ikke "feilmottakeren" utnytter feilen og tjener penger på fadesen skal det mye til at du blir økonomisk ansvarlig.

Det der er det rettspraksis på

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/336862/Fikk+900.000+feil+p%C3%A5+konto+brukte+opp+pengene.html
 

Kassimaja

Geocacher
Ikke bland sammen private og staten. Staten har selvfølgelig ordnet seg med et bedre rettsvern enn det bankene gir privatpersoner:

Hvem har ansvaret hvis pengene blir overført til feil konto?

Ved betaling blir det gjort en automatisk sjekk på om kontonummer og KID er gyldig, og dette reduserer sjansene for feil inntasting. Men det er likevel du som er ansvarlig for å sjekke at korrekte opplysninger blir gitt på betalinger gjort i nettbanken. Det er også en beløpsgrense for betalinger fra nettbanken og det er gjort andre sikkerhetstiltak for å hindre feiltasting i henhold til Sparebankforeningens anbefalinger.


En annen, om litt eldre sak finner du her: Hannes penger havnet på feil konto - Okonomi - Dagbladet.no
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg skjønner ikke hvordan dette i det hele tatt er mulig, når hverken epostadresse eller domenet til epostadresse i det hele tatt ligner på den rette. Hadde det vært epost(at)gogle.no som hadde blitt byttet med epost(at)google.no - så kunne man jo skjønt det, men hvis det er hallaballasalla(at)hothothotmail.net som er byttet ut med post(at)post.no så virker det jo helt sykt.

Hvor nære ligger egentlig epostadressene? Kan du gi et eksempel uten å avsløre noe?

Jeg hadde iallfall gitt blankt faen i å hjelpe dem hvis de ringer og er frekke. Og de skulle bare anmeldt meg. Jeg skulle stilt opp i retten og sagt at jeg gjerne skulle hjulpet dem, men når de ber meg dra til helv**** så kan de bare ha det så godt.
 

SolidHost

Medlem
Du er overhodet ikke pliktig til å gjøre noe som helst her. Du har ikke påført firmaet noe som helst tap. Feilen ligger hos selskapet selv og de kan ikke pålegge deg å videresende e-poster til dem eller kreve erstatning fra deg på grunn av en feil de har gjort.
 

Kassimaja

Geocacher
Kan du ikke be om 10% som affiliate ;) Du sitter jo på masse omsetning for dem som sikkert er verdt en del
 

Fredrik

Medlem
Kommentar fra meg som ikke skjønner bæret uansett: Du skriver at du ville bruke noen timer på å slette mailene og at det hadde kommet ca 40 nye. La oss si at du bruker to timer totalt. det blir ca 3 minutter på hver mail. Da regner jeg med at du forlangte en helt ekstrem betaling ovenfor "it sjefen" og det muligens var derfor han ble pissed.

Videre tror jeg også at domenene er nokså like.

Men jeg skjønner jo ikke noe uansett så jeg tar sikkert feil. Men damn! 3 minutter på å slette en mail. Hinsides fornuft.
 

sta

Medlem
Kommentar fra meg som ikke skjønner bæret uansett: Du skriver at du ville bruke noen timer på å slette mailene og at det hadde kommet ca 40 nye. La oss si at du bruker to timer totalt. det blir ca 3 minutter på hver mail. Da regner jeg med at du forlangte en helt ekstrem betaling ovenfor "it sjefen" og det muligens var derfor han ble pissed.

Videre tror jeg også at domenene er nokså like.

Men jeg skjønner jo ikke noe uansett så jeg tar sikkert feil. Men damn! 3 minutter på å slette en mail. Hinsides fornuft.

Vel, jeg uttrykte meg kanskje ikke klart nok. Jeg bruker ikke 3 minutter på å slette en mail :) Jeg vet ikke hvor mange mail jeg har mottatt nå, men det er en god del mer enn 40 for å si det slik. Prisen jeg forespeilet for personen jeg pratet med var min helt vanlige timepris, dvs. 650kr. + mva. altså ikke noe hinsides all fornuft.

Nå var det uansett ikke betalingen jeg ønsket å diskutere her, men det prinsipielle i om du er pliktig til å vidresende feilsendt mail, noe jeg føler at jeg har fått svar på.
 
Topp