Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av regnskap på egen hånd....

Hero

New Member
Ser at det blir flere tilbydere av mindre regnskapssystemer som nærmest skal kunne gjøre regnskapsjobben til en lek. Dette stemmer jo overhodet ikke. De fleste som starter med disse systemene kommer jo til kort uansett. Blir ikke folk litt lurt av disse annonsene?

Det er vel de færreste som ikke jobber med regnskap til daglig, som klarer dette uten ekstern hjelp. Det kan jo også bli en dyr affære med tanke på bokettersyn etc.. Om ikke jobben er gjort skikkelig.

Hvilke tanker har dere om dette?
 

Turbo Heidi

Member
Eg har selv gjort rekneskapet. Men eg liker å lære meg nye ting. Og setter meg inn i det.
Når eg har lagt inn alle bilag i mitt rekneskap så har eg en rekneskapsfører som bare ser over hva eg har gjort.

Selv har eg fått skryt fra vedkommende. Men det er selvfølgelig ikkje for alle.
 

Hero

New Member
Ja, det høres ut som en grei løsning for deg. Men etter å ha lest spørsmålene mange stiller her på forumet, stiller jeg meg tvilende på at mange kan utføre et korrekt regnskapsarbeide for firmaet sitt. Og de fleste kommer vel til kort ved årsoppgjøret som bl a inneholder mange ligningsdokumenter, som skal fylles ut.

Og er det for mye rot i føringene, får man vel neppe en regnskapsfører til å foreta årsoppgjøret. Da er løsningen og få det ført på nytt, og dermed ekstra kostnader.

Et lite firma koster da ikke mye å få utført hos et regnskapsførerselskap, om en har god orden i papirene? Da kan man jo også konsentrere seg om driften av sitt eget firma.
 

Maxprofit

New Member
I de fleste tilfeller vil det koste mindre for et lite selskap og tukle med slik selv enn å bruke en regnskapsfører. Blir ofte til at man bruker mye tid på dette og tar man med den tiden man bruker og kostnad ved å ha sitt eget system blir dette i alle tilfeller et enkelt regnestykke. Konklusjon : Bruk regnskapsfører !!!!
 

Turbo Heidi

Member
Ja, det høres ut som en grei løsning for deg. Men etter å ha lest spørsmålene mange stiller her på forumet, stiller jeg meg tvilende på at mange kan utføre et korrekt regnskapsarbeide for firmaet sitt. Og de fleste kommer vel til kort ved årsoppgjøret som bl a inneholder mange ligningsdokumenter, som skal fylles ut.

Og er det for mye rot i føringene, får man vel neppe en regnskapsfører til å foreta årsoppgjøret. Da er løsningen og få det ført på nytt, og dermed ekstra kostnader.

Et lite firma koster da ikke mye å få utført hos et regnskapsførerselskap, om en har god orden i papirene? Da kan man jo også konsentrere seg om driften av sitt eget firma.

Det er jo selvfølgelig noe en selv må finne ut av. Men mange av rekneskapsprogrammene har rekneskapsførere som tar på seg oppdrag enten tar hele rekneskapet eller bare kontrollerer.... Eg har nettopp fått mitt kontrollert.
Han vil også ta årsoppgjøret mitt. Og nei min bedrift er ikkje så stor... rundt 60 bilag.
 

Hero

New Member
Høres ut som en glimrende løsning for deg dette. Men du er nok over gjennomsnittet interessert i dette, og dermed setter deg inn i ting hva angår bokføring.

Men hvor mye betaler du for dette da ? Du betaler vel lisens på regnskapsprogram i tillegg til regnskapsfører?
 

Rismoen

Medlem
Har du grunnlegende forståelse, så er det ikke vanskelig å bokføre selv.

Ting som inngående og utgående fakturaer, kontantsalg og enkle innkjøp som f.eks kontorrekvisita er noe alle greier å bokføre.

Dette står kanskje for 80-90% av bilagene - gjør du dette selv, så har du spart mye penger. Resten tar regnskapsføreren seg av.

Virker som Turbo Heidi har funnet et god balanse her!

Det kan også være lurt å lage enkle huskelapper/screenshot om du skulle glemme hvordan det bokføres.
Som jeg selv har gjort:

I dette eksempelet, porto (faktura fra posten)

Bilag 1:
87535c80a8.png


Bilag 2:
14556512d5.png
 
Sist redigert:

Turbo Heidi

Member
Turbo Heidi;
Hvor mye betaler du pr år for å kontrollen og bistand til årsoppgjøret ?

Hvor mye eg betaler per år? Eg startet i juni og rekneskapsfører kontrollerte fredag. Og alt såg bra ut. No skal eg bare legge inn siste bilagene. I følge rekneskapsfører så kunne han har gjort seg helt ferdig med 2014 allerede fredag. Og når eg snakket med han per telefon så brukt han ca 1 time på å se over.

Hvor mye eg bruker per år er vanskelig å seie. Det kommer jo an på hvor mye du ber han om å gjøre og evt hvor ofte han skal kontrollere deg.
 

Kristians

Medlem
Om man er interesset i å lære seg det (og holde seg oppdatert) er det sikkert ingen sak, men jeg synes det er veldig greit å betale 10-20k i året for å slippe å tenke på det.
 

Hero

New Member
Så da ser kanskje budsjettet for bokføring til TurboHeidi noenlunde slik ut da:

Kontroll av regnskap 2 timer pr momstermin = 1500,- x 6 9000,-
Årsoppgjør og ligningspapir.... 4000,-
Lisens regnskapsprogram 129,- x 12 = 1548,-
Totalt 14.548,-

Hvor mange bilag har du sånn ca?
 
Topp