Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Falske likes av Facebook-annonse?

anderspanders

New Member
For en tid tilbake valgte jeg for første gang å prøve meg på å fremme Facebook-siden min. Jeg valgte å gå for et budsjett på $5 over en uke for å teste ut litt.

Resultatet ble at jeg fikk rundt 40 nye likes, men de fleste av disse ser ut til å være bare tull. For det første var en del av de som likte siden utenlandske brukere, tilsynelatende helt uten tilknytning til Norge, selv om jeg valgte at promoteringen kun skulle nå ut til norske brukere.

De aller fleste av likse-ene fra de som faktisk ser ut til å være fra Norge, har fellesnevneren at profilene deres har noen bilder, bittelitt profilinformasjon, og ingenting annet.

Det har ikke vært noe aktivitet fra disse personene siden annonsen kjørte. Ingen likes eller delinger på nye innlegg, og veldig få besøk på nettstedet Facebook-siden peker til.

Har andre opplevd det samme? Er promotering av innlegg eller side på Facebook bare bortkastede penger?
 

anderspanders

New Member
Skikkelig kjedelig at det skal være sånn. Jeg ønsket jo å få halt inn folk som har interesse for temaet Facebook-siden (og nettstedet) tar for seg, og valgte slike grupper da jeg opprettet annonsen, men det føles mest som bare bortkastede penger dette.
 

KIA

Medlem
har ikke opplevd sånn. Men problemet er at en liten del av personer som likte siden din, kommer til å se innleggene dine, hvis du ikke betaler FB for å fremme innleggene.
 

Rismoen

Medlem
Har også opplevd det samme, plutselig er det 30 indianere som har likt statusen... Lurer på hva det kommer av...
 

Janhnyla

Member
Mye sånt med Adwords også føler jeg. Folk klikker på annonsene, og gjør overhodet ingenting når de kommer inn på siden. Annonsen er tydelig - så de som klikker på den vet hva de får når de kommer frem. Har ofte 60% bounce. . .
 

barentshavet

Active Member
Husker jeg hadde et lite problem med dette tilbake i 2015, men har ikke opplevd det selv nå.. Merkelig.

Det blir litt annerledes - kan være botnett som klikker for, ikke noe Google har kontroll over.

Takk for denne. Videoen beskriver situasjonen jeg opplever helt perfekt, så selv om det kanskje ikke gjelder for alle, er nok annonsering på Facebook bortkastede penger for meg.

Tja.. eller at landingssiden ikke fungerer, kundegruppen er feil (dårlig retargeting/targeting), selve nettsiden ser ikke troverdig ut, annonsene er ikke relevante nok etc - kan sikkert komme på en million andre problemer. Det at du tror annonsen er tydelig betyr ikke at den er det for de som skal kjøpe produktet ditt. For en som kjenner Google AdWords ville man nok allerede funnet ut av hva som er problemet. Som regel må man skylde på seg selv når man har høy bounce rate og lite eller ingen konvertering i Google AdWords.
 

Janhnyla

Member
Poenget mitt var at problemet med "falske interessenter" også kommer andre steder enn på Facebook. Og Barents, når annonsen sier "En stor samling av Online kabaler, alle gratis med regler på norsk" - og du mottar et klikk på den annonsen - da vet den som eventuellt klikker hva han får. Klikker du på en slik annonse, er det veldig naturlig å i alle fall prøve en av de før man forlater siden.
 

Travellingman

Nettgrunder
For en tid tilbake valgte jeg for første gang å prøve meg på å fremme Facebook-siden min. Jeg valgte å gå for et budsjett på $5 over en uke for å teste ut litt.

5 USD på en uke var jo veldig lite......

Har god erfaring med å annonsere for å skaffe relevante likere for min Thailands side. Har annonsert i flere omganger og hadde vel et budsjett på ca 60 kr pr dag.

Øk budsjettet ditt og prøv igjen er mitt råd ;)
 
Topp