Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flere spørsmål om bokføring

Forresten Steve, angående punkt 3: Dette er vel ikke nødvendig nå som jeg har årstermin? Da bare fyller jeg inn mva jeg har betalt i mva-skjemaet og så betaler jeg mindre mva til staten? :)
 

Steve Cash

Medlem
Hei alle,

nå har jeg fått til mva-rapportering 1 gang i året. Jeg lurer på om det er mulig/greit å rapportere inn såfort jeg får siste innbetaling fra kunde for året (10.desember). Da får jeg betalt mva jeg skylder samt tatt ut resten av pengene i lønn, slik at alle konto er balansert og jeg går inn i 2013 med "0" kr i bank, skyldig mva og annet.

Jeg vil ha ting så ryddig som mulig, og vet ikke helt hvordan forholde meg til at jeg tar med 10.000,- skyldige kr i mva INN i det nye året.

Takk folkens!

Teknisk sett kan du sende inn mvaoppgave før året er ute på Altinn, den siden sjekker bare at terminen har startet. Så hvis du er heeeelt sikker på at du ikke får hverken kostnader eller inntekter resten av året bør det gå bra. Men betalingsfristen er ikke før 10. mars, så egentlig kan du vente.

Det er enkelt å dra med skyldig mva over årsskiftet. Inntekter og kostnader er beløp før en legger til mva, og skyldig mva er rett og slett en gjeldspost, både i næringsoppgaven og selvangivelsen.
 

Steve Cash

Medlem
Forresten Steve, angående punkt 3: Dette er vel ikke nødvendig nå som jeg har årstermin? Da bare fyller jeg inn mva jeg har betalt i mva-skjemaet og så betaler jeg mindre mva til staten? :)

Hmm, der havnet jeg på litt gyngende grunn, men i praksis skal vel det gå an ja, selv om jeg tror det ikke er helt formelt riktig. Bare ikke ta trekk mva på varer du har forbrukt for å tjene de første 50 000. Så vidt jeg forstår driver du med renhold, ikke trekk mva på såpe du brukte i starten. Mopper og koster og slik er vel greit, ettersom de varer en god stund.
 
Takker for svar.

Jeg ser frem til å fylle ut selvangivelsen og næringsoppgaven etter at året er omme. Brreg nevner at skjemaene tar ca 30 min - 1 time per stykk ved manuelt arbeid. Det blir lærerikt :)
 

Tony J

Alle skal få
Hvis du betaler utgifter i firmaet med private penger så kan du ikke føre kredit konto firma, men kredit innskudd kontanter, dette tilsvarer post 2055 på næringsoppgave 1 (RF-1175). Alså, hvis du betaler en leverandør så blir det debet leverandørkonto, kredit 2055.

Bare et spørsmål. Når det kommer til ENK er vel bedriften og deg selv en og samme ting. Dvs man kan handle varer til firmaet ved bruk av personlig visa og føre kredit konto firma?
 

Steve Cash

Medlem
Du kan handle med personlig visa, men hvis ikke det kortet har noen konto i firmaet blir det debet kostnadskonto og kredit innskudd kontanter, dvs kredit 2055. Hvis du bare bruker kortet i firmaet kan du opprette en egen konto for, ca. konto 2990.

Merk at hvis du kjøper for mer enn kr 10 000 må du dokumentere at du ikke har betalt kontant. Det kan du gjøre ved å legge med kontoutdrag fra Visa i regnskapet.
 
Nå kom jeg på noe. Hvordan bokfører jeg at jeg har tjent rente på penger i bedriftskontoen? Dette er bare noen kroner. Jeg får renter på bedriftskonto hver mnd, må det da gjøres så ofte?
 

Steve Cash

Medlem
Renteinntekter har en egen post på næringsoppgavens side 4, nr. 0412. Standard regnskapskonto er 8050 eller 8051.

Men det er veldig uvanlig at banken legger til inntektsrenter hver måned. Er du sikker på at det ikke bare er en linje under der saldoen står som heter noe sånt som opptjente renter?
I så fall skal du ikke bokføre månedlig, rentene legges til kontoen først 31. desember. Hvis du mot formodning har en bank som legger til renter på saldo hver måned må du bokføre for at saldo på bankutdrag skal stemme med saldo i regnskap.

Men jeg har aldri sett annet enn at inntektsrenter legges til én gang i året, og renteutgifter på kassakreditt trekkes hvert kvartal.
 
Renter dukker opp som en egen post i arkivet til banken min. Jeg bruker Skandiabanken. I chat så fikk jeg nå bekreftet at de beregner renter hver midnatt, og bokfører på slutten av måneden.

I så fall skal du ikke bokføre månedlig, rentene legges til kontoen først 31. desember. Hvis du mot formodning har en bank som legger til renter på saldo hver måned må du bokføre for at saldo på bankutdrag skal stemme med saldo i regnskap.

Med dette mener du f. eks (forenklet):

Fakturert ut: 20.000,-
Opptjent rente november: 20,-
Privatuttak: 20.020,-
Bankinskudd: 0,- (og ikke -20,- som det ville vært om ikke opptjent rente ble bokført)


Jeg bruker 3 konti til bedriften. Jeg må altså printe ut og bokføre 3 bankbilag hver måned for noen usle kroner i rente? Hva med privatkontoene mine, som ikke brukes til bedriften?
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Ja, forutsatt at de faktisk legger til rente til saldoen din hver måned, og at du tar ut alle pengene hver måned, slik at saldo ved slutten av måneden er 0, så må i prinsippet bli slik.

Privatkontiene trenger du ikke å gjøre noe med, ettersom de ikke er med i regnskapet.
 
Privatkontiene trenger du ikke å gjøre noe med, ettersom de ikke er med i regnskapet.

Okey, hvor blir dette ifht. næringsoppgaven og selvangivelsen? Er det banken som rapporterer om renter tjent på ulike konti, slik at jeg ikke trenger å holde oversikt over det?
 

Steve Cash

Medlem
Banken rapporterer renter som tillegges kontoen, eller trekkes fra kontoen. Det kommer både på bankutdrag og på selvangivelsen du mottar. For privatkonti trenger du ikke gjøre noe annet enn å sjekke at oppgitt på selvangivelse stemmer med bankkontoutdrag 31. desember. For konti som står i regnksapet skal du som tidligere sagt avstemme mot bankkontoutdrag månedlig.
 
Selve telefonen kan kostnadsføres, abonnementet er det en privatdel på. Det er ingen spesiell prisgrense, i alle fall er det greit så lenge en holder seg til vanlige telefoner, og ikke drar til med noe slags gullbelagt galskap til en hel årslønn. Ettersom en telefon koster mindre enn kr 15 000 utgiftsføres den direkte, og går til post 6500 i næringsoppgaven. Så da bli det en konto med tilsvarnde nummer og navn.

Da har jeg kjøpt en iPhone 5 til firmaet. Jeg regner med at skatteetaten ikke sier noe på dette da telefonen blir mest brukt til firmaet og lite privat.

Jeg så på dette med kontokode 6500 ifht. RF-1175. Jeg ser nå at jeg bruker noen koder som ikke står oppført i skjemaet! Kan du rettlede meg til riktig kontokode så jeg slipper å få problemer når jeg skal fylle ut næringsoppgaven?


Jeg har til nå brukt disse kodene:

6360 Renhold (til renholdsmidler på Kiwi, Rimi osv.)
6800 Kontorrekvisita (kjøp på nille og tanum)
6900 Telefon (mobilkjøpet, inget abbonement)
7790 Diverse kostnader (årskontingent Regionale Verneforbund)
8040 Renteinntekt (renteinntekt på bankkonti)
 
6900 Telefon betyr nok ikke selve telefonapparatet, men utgifter til telefonbruken. Selve telefonen setter du på 6540 (Inventar) i regnskapet, og fører i sekkeposten 6500 (Verktøy, inventar m.m.) i næringsoppgaven.

Takk for svaret! Hva betyr egentlig 6500 Verktøy, inventar m.m. som ikke skal aktiveres? Selve aktiveringsdelen.

Kan du også fortelle hvor jeg fører de andre postene jeg har listet opp? :)
 
Topp