Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forbudt eller ikke å sende ut epost til mange adressanter?

testdriver

Ha det bra..
Hvordan type mail? Personlig, med en spesifikk henvendelse til deg, eller en totalt upersonlig mail med et gerenerelt tilbud?

Førstnevnte er lovlig, sistnevnte er ulovlig.
 

n0stra

Medlem
Fikk nettopp et par slike mailer selv og de var sendt til dag @ trommeportalen.no som er firmaets epostadresse som bl.a brukes i Brønnøysundregisteret.

Ringte de opp og ga beskjed om at dette vel ikke er heeelt lovlig siden de sender epost til en personlig epostadresse, men de mente bestemt at jo, så lenge infoen finnes i Brønnøysundregisteres så kan man sende ut slikt uavhengig om det er en personlig adresse eller ikke, da dette blir å regne som firmaets "offisielle" epost.

Hva er rett her?

I og med at du har oppgitt dette som offisiell kontaktinformasjon på lik linje med adresse og telefonnummer så vil de ha rett. Det er også et stort skille generelt mellom privat epost adresser (gmail.com og private domener som ikke brukes i forretningsøyemed) og bedriftsmailer.

Det er eksempelvis ikke ulovlig for meg å gå på hjemmesiden til et lokalt firma, finne epostadressen til en avdelingsleder og sende reklame til denne såfremt det er rettet mot firmaet og ikke til ham personlig (potensmiddel vs salg av produkter for bedriften eksempelvis).
 

kongen

kongemedlem
I og med at du har oppgitt dette som offisiell kontaktinformasjon på lik linje med adresse og telefonnummer så vil de ha rett.

100% feil.

Det spiller ingen rolle hvor epostadressen er oppgitt, om det er Brønnøysundregisteret, Gulesider eller din nettside, så lenge epostadressen inneholder et navn så kan epostadressen IKKE brukes til masseutsending av eposter uten forutgående samtykke.
 

kongen

kongemedlem
Har du noen lover å henvise til? Hjalp ikke akkurat å bare fortelle de det serru. :)

Markedsføringsloven §15

Sitat:
"I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

Hvis din epostadresse inneholder ditt navn så er den epostadressen en "elektroniske kommunikasjonsmetode som tillater individuell kommunikasjon", og er derfor FORBUDT!
 

n0stra

Medlem
100% feil.

Det spiller ingen rolle hvor epostadressen er oppgitt, om det er Brønnøysundregisteret, Gulesider eller din nettside, så lenge epostadressen inneholder et navn så kan epostadressen IKKE brukes til masseutsending av eposter uten forutgående samtykke.

Jeg innrømmer at jeg ikke har rett men du tar også feil. Det er ett stort unntak, enkeltpersonsforetak. Der har man lov å sende til personifiserte epostadresser uten forhåndsaksept.
 

SolidHost

Medlem
Det er ett stort unntak, enkeltpersonsforetak. Der har man lov å sende til personifiserte epostadresser uten forhåndsaksept.
Jeg tror nok du tar feil angående dette også. Enkeltmannsfortak faller nok også inn under benevnelsen "næringsvirksomhet" og dermed gjelder forbudet for enkeltmannsforetak også. Kan ikke se at enkeltmannsforetak er nevnt som noe unntak noen plasser.
 

kongen

kongemedlem
Jeg innrømmer at jeg ikke har rett men du tar også feil. Det er ett stort unntak, enkeltpersonsforetak. Der har man lov å sende til personifiserte epostadresser uten forhåndsaksept.

Og hvilken kilde er det du refererer til?

For å gjøre det enkelt; hvis en epostadresse inneholder et navn så MÅ personen på forhånd ha gitt deg samtykke i at du kan sende epost til denne epostadressen i næringssammenheng.
 

eplebiten

Medlem
Hos Forbrukerrådet fant jeg denne artikkelen.

Jeg siterer fra ingressen:

"Fra 1. februar gjør nye regler det ulovlig å sende uønsket epost – med individuelle adresser -til oss på jobben."

Og

"Et nytt EU-direktiv om personvern og kommunikasjon blir nå implementert. Det blir det forbudt å sende spam til alle fysiske personer.

- Frem til nå har markedsføringsloven sagt at det er forbudt å rette slike henvendelser til forbrukere som ikke gitt samtykke til dette på forhånd.
"

Så Forbrukerrådet sier vel ganske tydelig at dette er ikke tillatt. Legg merke til at det skjedde en endring til å bruke begrepet "fysisk person", og dermed vil alle e-postadresser med et navn være innbefattet av den regelen.


Legger også ved paragrafen i markedsføringsloven:


§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer (min utheving) ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).


Denne paragrafen viser altså til fysiske personer, og dermed kan man ikke sende spam til spesifikke personer. Men man kan selvfølgelig sende til e-postadresser som info@ butikk@ osv ettersom dette ikke er betegnet som fysiske personer.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei eplebiten, det sier ikke det. Det sier at du ikke har lov til å sende til "navn@firma.no" siden dette er en fysisk person, mens "kontakt@firma.no", "post@firma.no" og liknende, er lov, siden dette er adresser som regnes å gå til FIRMAET, ikke til spesifikke "fysiske" personer innad i firmaet.

På en måte høres det nostra sier om enkeltpersonforetak litt logisk ut. Rett og slett fordi et enkeltpersonforetak vanligvis bare består av en enkelt person, og derfor er "navn@firma.no" i slike tilfeller å regne som at det er FIRMAET man tar kontakt med, ikke personen.

Det må jo nesten være lov å sende mail til firmaer uten at man har hatt kontakt før, ellers kunne jo to firmaer aldri ha tatt kontakt med hverandre for første gang via mail, noe som ville ha blitt litt snodig. F.ex. ville det (strengt tatt) ha vært ulovlig for et firma som ønsket at jeg skulle lage noe til dem, å sende meg en mail for å spørre om pris osv...
 

eplebiten

Medlem
Nå sier ikke paragrafen noe om at det ikke er tillatt å sende e-post til firmaer uten å ha kontaktet de. Den sier bare at man ikke kan gjøre dette ved å sende til en fysisk person. Dermed kan man ikke sende til en e-postadresse som f.eks. fornavn@ eller fornavn.etternavn@ ettersom disse er regnet som fysiske personer.

Enkeltpersonforetak er heller ikke unntatt fra denne paragrafen ettersom den er generell for all næringsvirksomhet.
Denne paragrafen er ganske tydelig på dette.
 

kongen

kongemedlem
På en måte høres det nostra sier om enkeltpersonforetak litt logisk ut. Rett og slett fordi et enkeltpersonforetak vanligvis bare består av en enkelt person, og derfor er "navn@firma.no" i slike tilfeller å regne som at det er FIRMAET man tar kontakt med, ikke personen.

Et enkeltpersonforetak kan ha flere hundre ansatte og det finnes ingen unntak for at du kan spamme enkeltpersonforetak.

Det må jo nesten være lov å sende mail til firmaer uten at man har hatt kontakt før, ellers kunne jo to firmaer aldri ha tatt kontakt med hverandre for første gang via mail, noe som ville ha blitt litt snodig. F.ex. ville det (strengt tatt) ha vært ulovlig for et firma som ønsket at jeg skulle lage noe til dem, å sende meg en mail for å spørre om pris osv...

Selvfølgelig er det lov og sende epost til hvert eneste firma, TIL OG MED til firmaepostadresser som inneholder et navn hvis det er oppgitt på hjemmesiden, men det er ikke lov å sende spam (masseutsending av reklame) til epostadresser med navn. Loven begrenser deg ikke å ta kontakt med fornavn.etternavn@bedrift.no for å f.eks. hente inn en prisforespørsel på et oppdrag. Men den begrenser deg å sende reklame om din fantastisk pastellgrønne håndsåpe som lukter frisk sommereng.

Loven er til for å stoppe spam (masseutsending av reklame), ikke å stoppe en-til-en korrespondanse via epost.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, det er jo nettopp det de fleste av oss sier - det er lov å sende til "generelle" epostadresser (og det må det nesten, som jeg demonstrerer i eksempelet over, være).

Men nostra mener å ha lest at enkeltpersonforetak er unntatt fra den regelen, og det er unektelig en viss logikk i det, så vi får vel se, klarer han å oppdrive den linken og den er fra en kredibel kilde, så blir jeg ikke voldsomt overrasket.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det står ingenting her om at det må være masseutsendelser, kongen:

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer (min utheving) ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Derimot er det helt sant at det står "markedsføringshenvendelser", men jeg tror ikke det holder at en epostadresse med navn er oppgitt på nettsiden til firmaet, for at det skal være lov å sende til den? Kan du evt vise noe sted det står?

Jeg mistenker rett og slett at loven med vilje lar NOEN kanaler være åpne.

Et enkeltpersonforetak KAN ha massevis av ansatte ja, men som hovedregel består gjerne enkeltpersonforetak av nettopp en enkelt person. Om unntaket finnes eller ikke - tja, jeg ser som sagt logikken om det finnes, men har aldri sett det selv, så jeg venter bare og ser om nostra finner det igjen/gidder å legge det ut til oss :)
 
Topp