Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forbudt eller ikke å sende ut epost til mange adressanter?

kongen

kongemedlem
Og her er hva som kan skje hvis du bryter §15 i markedsføringsloven.

§48 straff

Sitat:
"Den som forsettlig og vesentlig overtrer § 6 fjerde ledd jf. første ledd, forskrift gitt i medhold av § 6 femte ledd, § 11, § 13, § 15, § 20 annet ledd, § 26, § 27, § 28, § 29, § 30 eller § 31, straffes med bøter, fengsel inntil 6 måneder eller begge deler dersom ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. Medvirkning straffes på samme måte."

Altså, du risikerer bøter og fengsel i 6 måneder for å sende spam. Ved å sende spam så kan du miste mer penger enn de få kronene du tjener på å sende ut spammen, og du mister friheten din. Medvirkning straffes på samme måte.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Noe OT, men siden "sinnamail" er oppe til diskusjon. Hva gjør du nå King, og resten av folket når de får en "sinnamail"? Skygger banen, ber om unnskyldning, ser en mulighet, starter en diskusjon.....

Det må da være en utmerket anledning for upsells av f.eks. mailfiltreringssoftware eller noe lignende?
 

SolidHost

Medlem
Skjønner ikke at det er noe å diskutere. Det står jo klart angitt i loven; Næringsvirksomhet og fysiske personer. Selv om et enkeltmannsforetak består av en enkelt person, så er dette både en fysisk person og næringsvirksomhet og dermed ikke lov. Loven nevner ingen unntak for enkeltmannsforetak.

Fant ingen kilder fra konkurransetilsynet (Og skjønner vel egentlig ikke hva Konkurransetilsynet har med dette å gjøre?), men kom over vurderiner fra et advokatfirma: Uønsket reklame - HETLAND HARALD ADVOKAT

Edit: Kom over denne, så kanskje n0stra har misforstått?;

Eier du et enkeltmannsforetak eller annet lite firma med faks, og plages også her av reklame, kan du dessverre ikke reservere deg mot faksreklame.
Kilde: VG Nett| Dine Penger : Slik blir du kvitt reklamen

n0stra må gjerne poste kildene her. Til dere andre som søker etter mer info på nettet; vær nå obs på at det som refereres til de fleste plassene i denne tråden er den gjeldende markedsføringsloven. Det finnes åpenbart utallige høringsutkast og andre dokumenter som er laget i forbindelse med utkastet og høring av loven og som daterer seg tilbake i tid, men disse gjelder selvfølgelig ikke, da dette er innsigelser/utkast/høringsutalelser til den nye loven.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
ja, jeg er også interessert i om det stemmer (som sagt tidligere - jeg har aldri sett det "enkeltpersonforetakunntaket" n0stra snakker om, men kan på sett og vis se at det kan være en logikk i at det kunne være sånn).

Og bare så "kongen" ikke begynner å mase igjen:
Jeg har lest det du sier, og du trenger ikke å skrive det på nytt. Jeg sier ikke at det er noe slikt unntak - jeg sier at det er interessant hvis det n0stra sier stemmer, at det kunne være en viss logikk i et slikt unntak, og at jeg har lyst til å se kilden nostra fant. Videre, siden du (dvs "kongen") såvidt jeg vet ikke er lovgivende myndighet her i landet, eller har noen større kompetanse på området enn resten av oss her, så er det totalt uinteressant med det maset ditt om hva du tror (selv om du mener at du "vet"), for ikke å snakke om når du begynner å opplyse om straffenivået.
 

kongen

kongemedlem
Videre, siden du (dvs "kongen") såvidt jeg vet ikke er lovgivende myndighet her i landet, eller har noen større kompetanse på området enn resten av oss her, så er det totalt uinteressant med det maset ditt om hva du tror (selv om du mener at du "vet")

Jeg sier ikke hva jeg tror, jeg refererer til loven. Og tydeligvis har jeg mer innsikt og større kompetanse på området enn de som tror det er lov å sende uadressert reklame til personlige epostadresser.
 

kongen

kongemedlem
Hva er det du er sur for, loven er klar og tydelig. Loven kan ikke mistolkes til å tro at det finnes et unntak slik at man kan sende spam til en person som driver et enkeltpersonsforetak.

Du kan godt være uenig i loven, men loven er klar og tydelig på hva du kan gjøre og ikke gjøre.
 

Nutz

Med lem
Kan ikke de som er i tvil om dette bruke Peters metode da?
Kjøre på, fullt løp, utfordre rettvesenet på dette.
De siste som ble dømt, ble bøtlagt med 50 øre per mail bare. :D
 
Topp