Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forhåndsregistrering i merverdiavgiftsregisteret?

perksp

Member
Jeg er i en situasjon nå hvor jeg skal inngå avtale om leie av lokaler. Her kreves det at firma er registrert i merverdiavgiftsregisteret for å leie. (slik at utleier får tilbake mva eller noe) Uansett, firma er ikke etablert enda, det skal etableres ved bruk av "hylleselskap" Ifølge MVA-registeret kan det forhåndsregistreres om man regner med å gå over 50.000 grensen iløpet av 3 uker etter registrering. Dette er ikke et alternativ for meg, men jeg vet det vil overgå 50.000 innen 12 mnd. Siden vi er "avhengig" av å være registrert i mva for å leie lokale, hvordan kan vi få til dette?
Kan jeg "fakturere" moderselskapet i utlandet for å få en registrering? dette blir jo bare å flytte på penger.
Hvilke muligheter har jeg for å bli forhåndsregistrert uten å tjene 50.000 iløpet av de første 3 ukene? Noen med erfaringer rundt dette?
 

alterego

Medlem
Det høres ut som du din virksomhet faller utenom unntakene for forhåndsregistrering i merverdiavgiftsregisteret.

Som du viser til er hovedregelen at du kan registrere virksomheten når den har oppnådd kr 50.000 i salg eller uttak i løpet av en 12 måneders periode.

Ønskes forhåndsregistrering kreves det at du vet du vil omsette for minst kr 50.000 de 3 første ukene etter oppstart. I spesielle tilfeller kan søknad innvilges når virksomheten har gjort betydelige anskaffelser av avgiftspliktige varer og tjenester (minst 250 000 kroner inklusive merverdiavgift) før virksomheten får omsetning.

Når det gjelder fakturering av morselskapet er det ok så lenge det leveres en reell motytelse. Fiktiv fakturering er ikke lov. Vær også oppmerksom på at det er særlige regler for transaksjoner mellom nærstående i aksjeloven § 3-8.
 

Rismoen

Medlem
Få noen som er MVA registrert til å "motta" fakturaen for deg. Så fakturer de beløpet videre til deg, selvfølgelig med et lite "gebyr" som takk.

Hadde dette vært en mulighet?
 

perksp

Member
Dette blir en tøff oppgave ser det ut til. Synes reglene for registrering er litt tunge, burde vært mye lettere.
Dette skal selvsagt gjøres på lovlig vis og ikke noe tull. Det vil jo bli kjøpt inn utstyr samt varer, men ikke for så mye som 250.000.- det er ganske sikkert. Mulig 50-100.000.-

Har vurdert det som du nevner over Rismoen, men hvordan få til dette i praksis er vel en annen ting. Mulig en regnskapsfører kan mer om dette. Er jo litt idioti om dette skal hindre for å leie et lokale syns jeg.
 

perksp

Member
Det er litt synd at det ikke går andre veien, slik at om jeg får faktura selv på 50.000.- så havnet jeg i mva registeret :) Da kunne de bare forskuddsfakturert husleien.

Men om jeg kombinerer utgifter ved oppstart, dvs utstyr, lagerbeholdning og husleie, så blir dette samlet en god del kroner. Kanskje dette vil holde for forhåndsregistrering. Om ikke grensen på 250.000.- er så hinsides spikret.
 

alterego

Medlem
@perksp Beklager mitt lite løsningorienterte svar, da jeg egentlig var opptatt med noe annet og kún svarte på begrensningen rundt registrering.

Du kan selvsagt leie næringslokaler selv om du ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret. Det er heller ingen grunn til at utleier ikke skal kunne fakturere leie + mva, selv om du ikke er registrert. Det fremstår i det hele tatt som litt underlig at utleier sier dette. Din virksomhet er selvsagt ikke den første i dette landet som er nyoppstartet og som har behov for å leie lokaler.

Ta derfor en ny prat med utleier og si at det ikke er noe problem for deg om han velger å fakturere med mva.

Når omsetningen passerer grensen på kr 50.000 registrerer du virksomheten og ber om tilbakegående avgiftsoppgjør for å få tilbake momsen du har betalt i husleie og andre utgifter du har hatt i oppstarten. Husk også å etterfakturere kundene dine for mva og at det må stå på den opprinnelige faktura at du kommer til å etterfakturere dem. Har du privatkunder legger du bare på 25% på utsalgsprisen eks. mva fra starten og etter at du har passert 50.000 reduserer du utsalgsprisen med 25% og legger til 25% mva.

Håper dette var et bedre svar og lykke til med oppstarten :)
 

perksp

Member
Takk så mye for utfyllende svar @alterego :) Dette var gode nyheter. Jeg også syntes det var litt underlig, men det ble begrunnet med at dette var et nybygg og de da ikke fikk refundert mva på bygget om vi ikke var mva registrert.

Jeg er ikke inni alt dette med regler etc, derfor jeg skal overlate alt slikt til en regnskapsfører ;)
 

alterego

Medlem
Det er riktignok noen regler utleier må følge for å kunne registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret og dra fordel av å motregne inngående mva mot utgående mva, men det er utleier sitt problem og ikke leietakers.
 

perksp

Member
Ok, jeg skal uansett ha et møte med utleier, så finner vi vel en løsning på dette. Takk igjen for ditt engasjement i saken og oppklarende informasjon @alterego Tommel opp! :D
 
Topp