Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forklaring av CPM

Hei alle,

jeg skulle gjerne fått forklart hva CPM betyr ved nettannonsering. Se HER. Hva betyr 150 på CPM? Hvor mange visninger/klikk vil det si?

Dette er sikkert captain obvious for mange, men vennligst opplys meg da google søk ikke besvarer spørsmålet på en måte jeg forstår :eek:
 

Ole Avranden

utvandret
CPM = Cost Per Mille
Kostnad per tusen visninger av en annonse

Så hos hybel.no betaler du 150 kroner for at toppbanneret skal vises 1000 ganger.
 
Sist redigert:
Tusen takk! Jeg føler jeg vil treffe godt med en annonse der, så det er en annonsekanal jeg vurderer. Skal lese mer på dette med nettmarkedsføring for å se om prisen er "verdt" det. Men 150kr virker jo knall for 1000 visninger. Hvis bare 1 bestiller min tjeneste så er det verdt det (og det er vel kanskje ikke mer enn 1/100 som trykker på en annonse, og 1/10 som så bestiller.).
 

picxx

Well-Known Member
Hvis bare 1 bestiller min tjeneste så er det verdt det (og det er vel kanskje ikke mer enn 1/100 som trykker på en annonse, og 1/10 som så bestiller.).

Legger du på en null til (og plusser på litt ekstra for kjentfolk) er du nok nærmere sannheten.
 
Legger du på en null til (og plusser på litt ekstra for kjentfolk) er du nok nærmere sannheten.

Akkurat hva mener du? Tolket dette begge veier. Hvis det virkelig er 150,- for 1 salg så er det bra, hvis det er 15,- da er det canacas! :D Mens 1500,- blir for dyrt :eek:
 

TorsteinO

Art Director & grunder
lenge siden jeg har drevet med dette, men er ikke cpm på 150 veldig høyt? (ihvertfall med mindre det er en veldig spissa side?)

ut fra regnestykket til Tonny skulle det jo bare være 2 av 100.000 visninger som fører til salg, og det skulle jo da igjen tilsi rundt ... 7500 i annonsekostnader pr salg (men det regnestykket hørtes vel også litt vel pessimistisk ut?)
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Skjønner ikke at folk gidder å kaste rundt seg med annonsekroner i et marked de absolutt har null kontroll over? I dette tilfellet ville jeg lagd en konkurranse (a la, vinn en gratis befaring for renhold, eller vinn en bøtte og en kost) for deretter å betale for leads til konkurransen. Tilspiss demografien til deltakerne til osloområdet. Med en snittpris på 5.- / leads (det er godt betalt!) sitter du igjen med 3000 aktuelle kjøpere av din tjeneste som du kan annonsere mot igjen og igjen og igjen og igjen.......

Men, hver til sitt :)
 
Skjønner ikke at folk gidder å kaste rundt seg med annonsekroner i et marked de absolutt har null kontroll over? I dette tilfellet ville jeg lagd en konkurranse (a la, vinn en gratis befaring for renhold, eller vinn en bøtte og en kost) for deretter å betale for leads til konkurransen. Tilspiss demografien til deltakerne til osloområdet. Med en snittpris på 5.- / leads (det er godt betalt!) sitter du igjen med 3000 aktuelle kjøpere av din tjeneste som du kan annonsere mot igjen og igjen og igjen og igjen.......

Men, hver til sitt :)

picxx, takk for din innsikt! Kunne du vært så grei å lenke til en side som forklarer leads litt bedre? Vi har tenkt på disse to strategiene:

1. Tilby kjente og mindre kjente bloggere i Oslo som flytter (og det ser ut som de gjør det ofte) gratis flyttevask mot noen gode lovord i et blogginnlegg.

2. Ha en facebook-konk der folk i Oslo som flytter kan registrere seg for sjansen til å få 1 gratis flyttevask/vaskehjelp i sin bolig. Alle andre får et gavekort på la oss si 200,- . Vinn-vinn for alle. Jeg tror det er mange som vil engasjere seg ved å fortelle hvorfor de er fortjent til gratis flyttevask/vaskehjelp :)

3. ... Leads! :D
 
Topp