Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forum

stigolsen

Member
Hei,

Henter inn informasjon om hvordan å skaffe nye medlemmer til et nytt forum.
Finnes det noe skreverier om dette, og har dere noen tips?

Stig
 

Steven

Member
Skal du hente informasjon fra oss på dette forumet?

Tips: "Inviter venner/bekjente funksjon"
Kommer litt annpå hva slags forum du har.
Vær kreativ og forsøk å se det fra leserens perspektiv.

Det som fungerer best etter mine erfaringer er å spille på forumets nisje, lage god innhold, gode diskusjoner og ha med flere "spillere" på laget.

Hadde norges største forum innenfor Starcraft 2 (Norsk Torsk) hvor vi var tett samlet og snakket daglig med hverandre. Nå skal det nevnes at dette forumet var for spesielt interesserte og var åpent for alle som hadde interesse innenfor spillet Starcraft 2.

Tips 2: Lag signatur bilder til dine medlemmer, har du aktive medlemmer som er moderatorer, som igjen er aktive på andre fora? Be dem bruke signaturen på de andre foraene.

Kunne gitt deg mye mer... men er nesten nødt til å vite hva slags kategori forumet ditt går under :)
Finnes ingen snarveier på å skape ett godt forum - gotta go old school.
 

stigolsen

Member
Takk!

Ja, man må bruke de kanalene som finnes for tips og råd.
Forumet er et IPB-forum. Finnes det inviter venner-funksjoner for dette?
Hvordan skaffer man moderatorer, er det vanlig å betale dem?
 

Steven

Member
Moderatorer jobber vanligvis som frivillige da det er sjeldent ett forum har bra med inntekt (her kan jeg ta feil, forteller bare fra mine egne erfaringer).

Forum skal være ett diskusjonsområde for folk med interesse innenfor det forumet handler om.
 

Travellingman

Nettgrunder
Takk!

Ja, man må bruke de kanalene som finnes for tips og råd.
Forumet er et IPB-forum. Finnes det inviter venner-funksjoner for dette?
Hvordan skaffer man moderatorer, er det vanlig å betale dem?

Eh, det høres nesten ut som du har lite erfaring med diskusjonsforum i det hele tatt?

I dag er det vanskeligere enn noen sinne å bygge opp et forum, med mindre dette er en nisje hvor et forum kanskje mangler.
Ønsker deg lykke til ;)
 

erlsae

Medlem
Det er umulig å "lykkes" med et forum hvis du ikke har noen som kan starte det med deg. I såfall skal du ha gullhår i ræven. IP Board er vel den forumløsningen Norges største forum bruker (diskusjon.no), så det burde vel være OK. Dessverre har det seg slik at diskusjon har nærmest monopol på forum her i Norge, så jeg håper for din del at det er en nisje du skal lage et forum til...

Innenfor hvilken kategori skal forumet ditt være ?
 

Tonny Kluften

Administrator
For en innstilling dere har!

Hehe, enig at det blir mye negativt fokus her. Men hvis du vet at det er et marked for din ide + at du vet at det er veldig mange som er interessert i emnet + at det ikke finnes noe godt sted å diskutere det, da kan du starte opp. Hvis du tviler på det jeg nevnte, eller hvis du ikke har en klar ide på hva du vil lage så kan du glemme det.
 

Boo

Medlem
For en innstilling dere har!

Til en viss grad enig.
Men du må tenke på at folk her har fått det samme spørsmålet xxx-tall ganger uten sett noen har lykkes.
Du gir jo ikke noe informasjon om forumet. Ut fra hvilken nisje du satser på så kan det være forskjellig anbefalinger.

Blir som å spør "Jeg trenger en pc, hvilken er best for meg."
 
En catch22. For å få brukere må du ha innhold, men for å få innhold må du ha brukere.

Et tips (sleipt, men fullt ut greit) er å snakke med deg selv der. Lag falske brukere, opprett kategorier/underkategorier, lag tråder og svar i vei under forskjellige brukernavn.

Optimiser gjerne trådene/kommentarene dine for SEO ved å bruke keywords. Google's søkeordplanlegger er grei å finne keywords i.

Etterhvert som folk søker på Google, finner de poster fra forumet ditt. Og jo mer aktiv du er på ditt eget forum; dvs jo oftere Google finner nytt innhold der, vil du ranke bedre. Når folk ser at det er aktivitet der, selv om den kun er din egen, vil de registrere seg og poste selv. Ta vekk en falsk bruker i ny og ne når medlemstallet øker så har du et godt forum i løpet av et år; kanskje tidligere alt etter hvor aktiv du er :)
 
Eh, det høres nesten ut som du har lite erfaring med diskusjonsforum i det hele tatt?

I dag er det vanskeligere enn noen sinne å bygge opp et forum, med mindre dette er en nisje hvor et forum kanskje mangler.
Ønsker deg lykke til ;)

Hver gang jeg hører noen si "vanskelig" så tenker jeg på spørsmålet : "Er det vanskelig eller er det lett å åpne en dør?" Innimellom kan det virke praktisk talt umulig. Hvis man ikke plutselig oppdager en nøkkel. Da kan det plutselig bli enkelt.
 

kaieivindm

Member
En catch22. For å få brukere må du ha innhold, men for å få innhold må du ha brukere.

Et tips (sleipt, men fullt ut greit) er å snakke med deg selv der. Lag falske brukere, opprett kategorier/underkategorier, lag tråder og svar i vei under forskjellige brukernavn.

Optimiser gjerne trådene/kommentarene dine for SEO ved å bruke keywords. Google's søkeordplanlegger er grei å finne keywords i.

Etterhvert som folk søker på Google, finner de poster fra forumet ditt. Og jo mer aktiv du er på ditt eget forum; dvs jo oftere Google finner nytt innhold der, vil du ranke bedre. Når folk ser at det er aktivitet der, selv om den kun er din egen, vil de registrere seg og poste selv. Ta vekk en falsk bruker i ny og ne når medlemstallet øker så har du et godt forum i løpet av et år; kanskje tidligere alt etter hvor aktiv du er :)

Dette provoserer voldsomt, å lage falske brukere! Kan ikke forstå at noen vil oppfordre andre til en gang å gjøre dette! Gi meg EN positiv måte utfallet kan bli med å lage falske brukere? Dette er noe som stort sett oppdages rimelig fort, og folk blir forbannet om dette er tilfellet!

Og er enig med @stigolsen , for en negativitet det er her!
Har fader ikke vært her inne mer enn 2 dager, og allerede ser jeg hvordan stemningen er her. Mye sterke meninger her inne!

@stigolsen jeg var i samme båt som deg for under et år siden, var forbanna klar over at diskusjon.no har monopol på forum i Norge innom mange områder! Men folk her sier vi ikke skal ta opp kampen mot de?! Pisspreik! Gjør som du vil! Feiler du? Javel, så har du en rikere erfaring å ta med deg videre til neste idè!

Av og til lønner det seg å IKKE spørre andre om meninger, for du vil ikke høre det du selv tror uansett.

Ønsker deg lykke til, med hva nå enn du går for! :)
 

erlsae

Medlem
Støtter Kong_Harry fullt her. Det å lage falske brukere er absolutt det som kan gjøre forumet suksessfult. Ja - det er sleipt, men av og til må man gjøre det sleipe for å lykkes. Man kan ikke lage et forum og reklamere for det på Google og vente at en mann på 34 plutselig skal bli aktiv på forumet ?

Jeg skjønner ikke problemet med å være direkte og faktisk si det som det er ? Det Travellingman skriver er realiteten, og realiteten er ofte hard og brutal.
 

Tonny Kluften

Administrator
Er falske brukere skadelig for forumet på noen måte?
Ja, hvis de ikke klarer å holde en normal god og naturlig flyt seg i mellom i diskusjoner.
Nei, hvis de gir like god informasjon til leserne som ekte brukere, og det er informasjon brukerne er ute etter.

Hvis du absolutt skal bruke mye tid på falske brukere og poster så finn deg et svensk/dansk/engelsk forum, finn gode informative og hjelpsomme tråder der og oversett til norsk og post på ditt eget forum. Men klarer du ikke å oversette godt nok så blir det katastrofe, og avslørt. Og det tar veldig mye tid.
 
Topp