Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fraktspørsmål igjen

soltrall

Medlem
Altså, det store spørsmålet: Fast frakt eller variabel frakt (a la Posten/Bring sin fraktmodul)?:eek:

Vi sitter og vurderer fram og tilbake, vi har hatt fast frakt tidligere og har nå fraktmodulen til Bring. Men det føles på mange måter ikke helt riktig, av det vi kan se så er det mange flere som er inne i nettbutikken uten å handle nå enn hva tilfellet var før. Dårlig magefølelse.

Siden vi også selger en del småtteri må/bør vi også tilby A-post, iallfall for de minste tingene (under 250 gram). Her har vi lagt oss på en fast pris på kr 49,- for å dekke inn merkostnadene ved små ordre, volumtillegget på de brevene som har det (noen varer veier under 250 g men overstiger målene, så de får et volumtillegg på 22 kr i tillegg til grunnprisen), samt eventuelle tap av varer (har opplevd noen ganger at A-post "fordufter" på veien...).

Men så er det pakkeposten da - jeg klarer ikke å bestemme meg:

- Fast frakt har fordelen at kunden alltid vet hva det koster og hva maksprisen er, og den er lik uansett hvor du bor i landet (ergo ikke "urettferdig" for de som bor i Nord-Norge). Kunden vil i de fleste tilfeller betale mindre enn hva det faktisk koster. Ulempen for kunden er at man da ikke får velge mellom Servicepakke, bedriftspakke, På Døren etc - vi sender alt som Servicepakke. Ulempen for oss er selvsagt at de fleste pakker koster mer enn det vi setter som fast frakt (vi hadde den til 99 kr før iallfall)...

- Fraktmodul har "fordelen" for kunden at man alltid betaler det det faktisk koster, uansett hvor man bor. I tillegg kan man velge mellom flere ulike pakkealternativer. Ulempen for kunden er at man ikke vet hva frakten blir før man har skrevet inn adresse/postnummer (så ikke like oversiktelig), og i tillegg blir frakten i de fleste tilfeller over 100 kr. Fordelen for oss er at kunden alltid betaler det det faktisk koster, så vi går ikke i tap. Men jeg har på følelsen at denne modellen genererer færre salg uansett, og da hjelper det kanskje ikke så mye...

Hva er deres tanker/erfaringer? :) Kan legge til at vi har fri frakt på ordre over 2000 kr, men vi har vurdert å senke denne grensen. Men jeg vet ikke.
 

Grooo

Medlem
Hvorfor kan ikke kundene velge mellom Servicepakke, Bedriftspakke, På døren etc når det er fast frakt?
Går det ikke å få til disse valgene allikevel?


Vi økte fri frakt fra 1500 til 2000 i fjor en gang, merket ingen endring i kjøpsmønsteret på det.

Vi har takstene 39,- (under 350 g), 69,- opp til 1 kg og 99 kr på de over. (På noen varer har jeg da "justert vekta" til å dekke opp for varer som veier lite men har stort volum) Forsendelsene til 39,- og 69,- dekker inn de faktiske kostnader, men de til 99,- koster så godt som alltid mer å sende.
 

soltrall

Medlem
Hvorfor kan ikke kundene velge mellom Servicepakke, Bedriftspakke, På døren etc når det er fast frakt?
Går det ikke å få til disse valgene allikevel?

På Døren er ikke en mulighet alle steder i landet, men har man Bring sin fraktmodul så lukes dette alternativet automatisk bort hvis de ikke kan få det levert der de bor. Derfor kan vi ikke ha det som alternativ ved fast frakt, det fører bare til at vi må ta kontakt med mange kunder og si at de ikke kan få det alternativet likevel...

Bedriftspakke er jo (som navnet tilsier) egentlig ment for bedrifter og skal leveres på en bedriftsadresse, så de må i så fall oppgi en leveringsadresse hos en bedrift - noe mange ikke gjør... Bedriftspakke og På Døren er jo også en del dyrere enn servicepakke, så hvis vi skal ha det som alternativ må vi evt ha enda flere faste fraktalternativer.

Som kunde liker jeg egentlig å vite hva frakten er allerede før jeg begynner å handle...
 
Fast vs. variabel pris er helt klart en veldig godt spørsmål. Etter nyttår starter vi opp med en ny nettbutikk og kommer da til å gå for fast frakt. Jeg hadde ikke tenkt for mye over dette før kjæreste min kom å snakket om at hun hadde lyst på et kjole på nettet, men det var 50 kroner i frakt. Jeg summen på frakten var så liten at det ikke hadde noe å si, men hun hadde stoppet opp..

Så det er nok helt klart en idee å ha fri frakt over et vist beløp også. Vi vurderer å ha både Posten og MyPack(Tollpost) og gi fri frakt om man velger MyPack uansett sum.

Når det gjelder frakten kommer det veldig ann på hvilket marked du er rettet mot. B2B bryr seg lite om frakt. Men det er vanlige folk som tenker på det når de skal handle..
Det kommer også ann på hva andre konkurrenter gjør.
 
Topp