Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gjør jeg noe ulovlig her?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hallais sjalabais folkens. Nok ett spørsmål eller muligens start på en liten diskusjon her..

Som kanskje noen her allerede har fått med seg, legger jeg en gang i uka ut VGlista på baredritt.no! VG-lista | Baredritt.no

Idag skulle jeg innom for og sjekke om VG hadde fått litt tempo på seg, og lagt ut VGlista for uke 33. Da la jeg merke til følgende tekst på samme side som VGlista er:

- Grunnlagsdata innhentet i samarbeid med Nielsen Soundscan International.
- Copyright: VG/GGF. Utarbeidet av GGF for VG og NRK.
- Musikken er gjengitt med tillatelse fra TONO/NCB.
- Uautorisert kopiering er ulovlig. Musikken er lisensiert av FONO/IFPI.
- Enhver viderekopiering er forbudt i henhold til Åndsverksloven §45.
- All lyd er tilrettelagt av Arphiola.
- Disse har laget arkivet
- Tilrettelagt av Aptoma AS

Kilde!

Hva betyr egentlig dette? Gjør jeg noe ulovlig når jeg legger ut VGlista slik jeg gjør på Baredritt.no?
 

zapotek

Medlem
Du får ta å kalle den baredritt lista eller noe. Redigerer den såvidt fra VG lista og så skriver du at dette er noen av de 20 mest populære sangene denne uka.
 

picxx

Well-Known Member
Ifølge åndsverksloven er jo dette ikke lovlig.
Du bruker jo andres åndsverk på egen publikasjon uten å innhente tillatelse.

Når det gjelder VG vil jeg nok ikke tro de tar så stor notis av det, da det tross alt rett og slett er reklame for dem.
Men, om man skal følge loven er nok ikke dette lov.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takker for svar alle mann. Da har jeg hvertfall fått bekreftet at dette faktisk er ulovlig :)

Det kan nok stemme at VG ikke reagerer iom at dette er mest reklame for dem, men allikevel skal nok dette bort. Selv taper jeg ikke stort på det... Kan heller lage til norges offisielle drittliste jeg :D
 

Gaasehud

Medlem
Pass litt på med å gi de noe annet navn. Da tar du jo noe fra en annen kilde og bare kaller det noe annet, er ikke det nesten verre da? Når du ikke sier hvor du har det fra? Det blir som at jeg tar alle nyhene til vg og legger dem til i drittnytt.no. Men det er vel kanskje lovlig det, da. :p
 

picxx

Well-Known Member
Det er jo ikke værre enn å ta VG lista, stokke litt om på plasseringen og dermed kalle den drittlista topp 20 eller noe slikt.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er jo ikke værre enn å ta VG lista, stokke litt om på plasseringen og dermed kalle den drittlista topp 20 eller noe slikt.
Hehe, det var noe slikt jeg hadde i tankene. Får gjøre noe med dette i løpet av natta tenker jeg.. :)

brukernavn skrev:
Hva med den lista di fra her om dagen? 20 favoritter eller noe sånt.
Nja, jeg kan ikke huske noe til at jeg har lagt ut noen låter for gratis nedlasting der heller. Jeg ligger dem ut for streaming, men noen nedlasting har jeg aldri hatt. :) Alle låtene jeg legger ut er også tilgjengelig på Youtube..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja sorry, streaming var det selvfølgelig ja. Men det er ikke noe mere lovlig enn å legge det ut for nedlastning. Og youtube blir jo saksøkt hele tida...

Joda, det kan nok stemme at det ikke er lovlig og streame en video uten at dette er godkjent av plateselskapet? denne artisen benytter. Nå er det jo også en rekke forkjellige plateselskap / artister som legger ut låtene på Youtube, så hvorfor Youtube sliter med søksmål det kan jeg bare ikke forstå.
Jeg kan ærlig innrømme at akkurat disse musikkvideoene er det dumt og ikke heller streame fra Youtube, og en av mine planer i nærmeste fremtid, er mer eller mindre og slutte med og streame disse selv, men heller streame direkte fra Youtube.

Nå her jeg også fått bort alt som har med VG og gjøre på hele greia. Nå er det BareDritt-Lista - Norges uoffisielle drittliste det går i, og alle listene som har vært ute til nå, har fått den store gleden av og bli snudd opp ned. :)
Jeg kan ærlig innrømme, at jeg ikke er helt enig i alle listene som ligger ute nå.. Det har seg desverre slik at Bruce Sprinsteen med Born in the USA kom seg opp på 1. plass uke 29 :D

Menmen... Nå har hvertfall ikke VG noe som helst dem skulle sagt! | BareDritt-Lista - Norges uoffisielle drittliste | Baredritt.no :D
 
Sist redigert:
Topp