Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google Adwords

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Uten å vite dine kunnskaper rundt Adwords, størrelsen på budsjettet ditt, målgruppen din i detalj og kjennskap til mediaeffekt.no, så er det vanskelig å si om det er en god deal eller ikke. Det jeg derimot kan si er at om mediaeffekt.no er seriøse og faktisk har peiling på Adwords, så vil de høyst sannsynlig gjøre en langt bedre jobb en deg og raskt tjene inn sine egne kostnader gjennom optimalisering av Adwords konto.

Jeg har alt for mange ganger snakket med SMB-eiere som skal drifte egne Adwords kontoer. Trossalt, Google har gjort det fryktelig lett å komme i gang. Du blir synlig, du får klikk og alt ser bra ut. Det du ikke vet er at du rankerer dårlig og betaler skyhøye klikkpriser. Annonsene dine er dårlig og landingssidene likeså. Du har et forferdelig oppsett og fordeling på tvers over hele kontoen. Google sine roboter gjør en dårlig jobb i å fortelle deg dette i risk for at du skal slutte å annonsere.

Som de fleste andre fag hvor det er profesjonelle aktører så tar det lang tid å bli flink. Du må spørre deg selv om du vil drifte egen bedrift eller om du skal mestre alle fagene som trengs for å bygge opp bedriften din. Skal du som SMB-eier gjøre alle oppgavene i egen bedrift mister du raskt fokus på kjernen og blir en jack-of-all trades. Jobb heller med å sette bort oppgavene som kan settes bort (ta et steg av gangen, slik at du ikke får en dårlig pengestrøm for tidlig).

Spørsmålet er ikke om 2500,- er mye for å optimalisere en Adwords-konto. Spørsmålet er om Mediaeffekt.no er kvalifisert for jobben?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
de mente; i stedet for å lage en ads så lager de flere ads under de forskjellige søkeordene for at vi eks. skal være like synlige når folk søker "sofa" eller "senger"

Jeg skjønte det, greia er at det er mildt sagt vanskelig å holde den slags løfter. Enkleste problemstilling av alle - hva om de selv, eller et annet byrå skulle ha en annen kunde som ønsker det samme? Vips - bare en kan være øverst, og de kan dermed ikke holde løftet ovenfor begge.

Hvis to sider og annonser ellers er identiske, så er det som avgjør hvem som kommer øverst i annonsene til å avgjøres av hvem som er villig til å betale mest, eller rettere sagt - hvilke annonser som vil gi google best inntjening - altså antall klikk pr visning, ganget med betaling pr klikk. Hvis du tenker et par skritt lenger her nå, så ser du at det går å komme seg øverst samme hva, bare man er villig til å betale nok.

Derfor blir jeg veldig skeptisk når et firma nærmest helt uten videre lover at de skal få deg øverst, siden det sannsynligvis betyr at de lover mer enn de kan holde, enten det er pga uvitenhet eller løgn.

Det de KAN love, hvis de er flinke, er bedre resultater for en gitt sum enn du ville få til alene. Men noen andre kan alltid kjøpe seg opp over deg, det er sånn adwords funker.
 

Altberger

Medlem
Å sette opp Adwords er kjempelett samt at klikkene er relativt billige. Du selger jo møbler så det er sikkert litt omsetning per salg.---

Spør firmaet hvor mye de setter av til kampanjen og hvor mye de skal ha i provisjon.
Om du er fornøyd med den summen de setter av til deg etter at de har tatt sin provisjon og du ikke har lyst til å sette deg inn i det selv, ja da ville jeg slått til!

Adwords funker.

Om et selskap er nystartet så har de neppe mange referanser. Men... Adwords er jo så lett å lære. De klarer det sikkert.

"Hvis to sider og annonser ellers er identiske, så er det som avgjør hvem som kommer øverst i annonsene til å avgjøres av hvem som er villig til å betale mest, eller rettere sagt - hvilke annonser som vil gi google best inntjening - altså antall klikk pr visning, ganget med betaling pr klikk. Hvis du tenker et par skritt lenger her nå, så ser du at det går å komme seg øverst samme hva, bare man er villig til å betale nok. "

Det er helt sant. slik er det ofte med betalt MF - den som betaler mest (i dette tilfelle per klikk) kommer først :)

Men kanskje ikke velg kampanje på de ord det er størst konkurranse om? Er jo mange gode ord som ikke koster like mye.


men når det koster 2500kr for arbeidet så er det kanskje verdt å prøve det i 3 måned?
de her er nok en del proffere enn at jeg skulle gjort det selv.
men vet det er en del useriøse aktører ute å går, folk/firma som tilbyr 10 000 for en sånn jobb i måneden osv... så hva syns dere om 2500kr pr.mnd?
 
Sist redigert:

testdriver

Ha det bra..
Støtter Kenneth fullt ut her. Veldig fornuftig skrevet.

Ja, Adwords er lett å bruke, men nybegynnere ender alltid opp med å betale mer enn nødvendig pr klikk. Det tar mange, mange år å bli god i Adwords. Det må analyseres og optimaliseres hele veien, kontinuerlig, både i Adwords og på landingssidene. Det er en profesjon.

På generell basis er ikke 2.500,- mye i det hele tatt, men det er som det blir nevnt her umulig å svare på uten å kjenne disse folkene og uten å vite hva som skal gjøres. Søkevolumet må riktignok være av en viss størrelse for å forsvare outsourcing av slike jobber.

Forresten, de som tar 10.000,- i måneden for en slik jobb er ikke nødvendigvis useriøse. ...Jeg har kunder som betaler mer. Nevner ikke hele min liste av gjøremål for å optimalisere en Adwords-kampanje her, men det tar tid. Mye tid. Og når en ekstremt godt optimalisert Adwords-kampanje kan endre fortegn på en skakkjørt bedrifts bunnlinje, og beviselig være årsaken til en økt omsetning på flere hundre tusen kroner i måneden, så er det kanskje ikke så ille...?
 

hokhang

Medlem
vi tenker det samme som kenneth sier! ;)
Bedre å la proffe folk ta av denne jobben enn at man er amatør og trur man skal klare alt selv hvor det til syvende og sist medfører at vi bruker mer penger enn nødvendig og bommer totalt på markedsføringen.
for oss som driver med kapital varer så trur jeg dette kan være godt investerte penger med tanke på et salg eller to så vil vi få igjen de investerte pengene.

Vi har startet med et budsjett på 3000kr (100kr i budsjett hver dag) i måneden på google adwords og se hvordan det utvikler seg.
 

HPF

Medlem
Skal du som SMB-eier gjøre alle oppgavene i egen bedrift mister du raskt fokus på kjernen og blir en jack-of-all trades. Jobb heller med å sette bort oppgavene som kan settes bort (ta et steg av gangen, slik at du ikke får en dårlig pengestrøm for tidlig).
Vi er forskjellige og outsourcing av AdWords kan nok være riktig for noen. Er man litt over middels lærenem så mener jeg AdWords er noe en SMB-eier best ordner selv. Ja, du vil gjøre feil i begynnelsen, men du vil lære etterhvert.

Hadde det vært så enkelt at jeg kunne outsource Adwords, "glemme det" og vite at det ble gjort en god jobb så hadde jeg kanskje outsourcet selv. Men så enkelt er det ikke.

Når jeg gjør jobben selv så gjør jeg valg basert på mine kunnskaper om produktet og markedet. Hvor mye tjener jeg på produktet? Hvor mange har jeg på lager? Fortjener produktet en egen landingsside? Bør jeg flytte ad'en over til en annen kampanje? Er det verdt å betale så mye for det keywordet? Hvilke av Googles forslag til keywords er relevante? Hvilke negative keywords bør jeg bruke? Hvilke produkter skal fases ut? Hvilke produkter skal inn?

Skal de du har outsourcet AdWords til gjøre en god jobb må de fortløpende oppdateres med informasjon så uansett må du som SMB-eier bruke tid på dette. Og min påstand er da at den tiden du bruker på å kommunisere med de du har outsourcet til kan du like gjerne bruke til å vedlikeholde AdWords selv. Så er det sannsynlig at de som har AdWords som fulltidsbeskjeftigelse kunne ha gjort enda mer ut av annonsekronene, men på den annen side har man råd til å gjøre litt feil for de pengene man sparer på å gjøre det selv.
 
Topp