Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gulldomener - hva er det?

Bjørn

Domenespekulant
Denne diskusjonen blir bare for dum igjen.. enkelte her inne som sørger for.. alle vet jo at profilere.no er det eneste domenet som kan kalles gulldomene her i landet.. andre som bil.no, web.no etc. er det jeg vil kalle sølvdomener..
 

Dag Frogner

Supermedlem
Din kommentar viser jo med all tydelighet hvor skarp (smart) du er med din forståelse, dine meninger og kommentarer, for denne tråden handler ikke om å sette en pris på et domene - den handler om den enkeltes definisjon av uttrykket "Gulldomener".

Siden du ikke skjønte den så skal jeg gi deg teskje-varianten:

Så lenge dere er like flinke til å (over)prise domener, har dere sikkert samme mening om hva som er gulldomener og ikke. Noe må jo være grunnen til de (latterlige) prisene dere forlanger i forhold til andre selgere...
 

PIP

Medlem
Siden du ikke skjønte den så skal jeg gi deg teskje-varianten:

Så lenge dere er like flinke til å (over)prise domener, har dere sikkert samme mening om hva som er gulldomener og ikke. Noe må jo være grunnen til de (latterlige) prisene dere forlanger i forhold til andre selgere...

...rene galleblæra.
 

Bjørn

Domenespekulant
OK, cut the crap!

Orker egentlig ikke blande meg inn i denne diskusjonen, men Må bare få kommentert noe:

1) Gulldomener i Norge som er "GULL-gulldomener" er som Tonny skriver bl.a.: bil.no, båt.no, mc.no, hus.no, hotell.no, lån.no, taxi.no, hytte.no osv. Vil dog si at også domener som biler.no er et gulldomene etter min mening. Domenet er like bra i entall som flertall. Enkelte vil ikke gå med på at domener med særnorske tegn kan være gulldomener, men personlig synes jeg noen få som båt.no og lån.no o.l. går under begrepet.

2) De "virkelige" gulldomenene er domener som ALDRI (nesten aldri) blir tilbudt for salg her til lands. Når så du bil.no, båt.no, hotell.no, hus.no til salgs? Aldri! Blir det så feil å si at "de nest beste domenene" her til også er gulldomener? Tja, jeg synes ikke det, men det kommer ann på domenenavnet!

3) abroke sa: "Gjerne hvor ordet er i entall fremfor flertall.Og selvfølgelig domener som er 1 til 3 tegn". Etter min mening helt feil! Bil.no og Biler.no er etter min mening like bra, og begge burde kalles gulldomener. Ikke mange TLD-er som har 1 tegn (bla. no og com), men JA de som har det kvalifiseres som gulldomener. Når det gjelder 2 tegn er ikke dette nødvendigvis gulldomener. Viktig å skille tegn og bokstaver/tall. Tegn er begge deler. 9z.no vil ikke jeg kalle gulldomene. De beste 2 og noen få 3 bokstavsdomener er gulldomener. Det finnes fortsatt MANGE 2 og 3 bokstavers utløpte/ledige domener under .no, disse er IKKE gulldomener.

4) Santo sa: "Det synes jeg varierer fra ord til ord. Noen er mer verdt som entall, imens andre er mer verdt som flertall". ENIG!

5) Self-Made sa: "For noen er gulldomener lette å finne og omsette..". KUN for de med en stor lommebok. Å finne utløpte gulldomener er så og si umulig, skjer en sjelden gang de blir ledige.. Har man penger og kan kontakte noen som har det, så ja da er det lett...

6) Nav.no er IKKE et gulldomene! Selv om det er det dyreste .no som er solgt.

7) Google.com og Youtube.com er IKKE gulldomener! De er verdifulle, men det er KUN pga. innholdet - ikke domenenavnet.

8) Les.no og leser.no er i grenseland. Etter min mening faller de dog utenfor begrepet gulldomener. Bok.no eller Bøker.no er etter min mening gulldomener!

9) TorsteinO: dine kommentarer og "fakta" så langt utpå jordet at jeg er redd du ikke kan reddes.. prøv å ringe Falken...

10) oevind: "Det at noen her på forumet begynner å blande inn norsk lov og villedende markedsføring i forbindelse med at en presenterer et domenenavn man ønsker å selge er jo helt absurd". AMEN...

11) appelsin: "pølseklypeguiden.net er et gulldomene". Ja, for elskere av pølseklyper er det det ;-)

12) Til slutt vil jeg sitere den dyktige admin av DomeneBloggen.no. Han har virkelig skjønt det: "La meg si det med en gang – å verdsette et domene er ikke enkelt. Ingen kan si at nettopp ditt domene er verdt 100,- eller 10.000,- kroner. Skal vi si det enkelt, kan vi si at et domene er verdt nøyaktig det som kjøper er villig til å betale for det!"

Det samme kan vel sies om gulldomener... Det får bli opp til hver enkelt å definere om et domene er gulldomene eller ei - hver har sin smak, og det som for en ikke er et gulldomene, kan for andre være det :)
 

Tony J

Alle skal få
Jeg forstår ikke problemet til noen av de med et problem her:) Gull eller "gull". Det er øyet som ser. Hvis selger ser gull, så skriver personen gull. Hvis noen har et problem med det, så ikke bruk kalorier på å kommentere:) Det er så enkelt å være voksen når man er voksen nok til å forstå hva det er å være voksen! :) Gull,diamant,toppdomene whatsoever floats your boat. Ha en fin dag folkens, snart helg og jul.
 

Bjørn

Domenespekulant
Jeg forstår ikke problemet til noen av de med et problem her:) Gull eller "gull". Det er øyet som ser. Hvis selger ser gull, så skriver personen gull. Hvis noen har et problem med det, så ikke bruk kalorier på å kommentere:) Det er så enkelt å være voksen når man er voksen nok til å forstå hva det er å være voksen! :) Gull,diamant,toppdomene whatsoever floats your boat. Ha en fin dag folkens, snart helg og jul.

Orker ikke skrive like mye som sist, så... AMEN!
 

Self-Made.

Nybegynner
Enig med Bjørn, godt sagt og med at jeg skrev f.eks. "lett å få tak i gulldomener for noen", da var det ikke bare lommeboken, men litt fremsynthet (eller hva det heter) om hvordan markedet er, hvilke nisjer som kan være på fram marsj eller samfunnet generellt, veldig mye å ta tak i og noenganger kan enkelte se et godt domene før andre...
 

Self-Made.

Nybegynner
Noen får starte domeneskolen.no (ledig) og drive kursing i domenehandel.no og det som hører med, fra a-å...med en og annen mentor til inspirasjon.
"Domeneskole" har ikke så mange treff i f.eks. google ei heller "domeneskolen" enda :)
 

duppsko

Medlem
nav er da ikke et gulldomene? Om stortinget oppretter en ny institusjon som heter hablebla blir hablebla et gulldomene. Hadde ikke "nav" eksistert hadde ikke "nav" vært et gull domene. Skjønner? Det handler om hva som kommer til å eksistere og hva som allerede eksistrer.

Gjelder da bare "slike" domener. Ikke båt/fly osv.
 

Bjørn

Domenespekulant
Noen får starte domeneskolen.no (ledig) og drive kursing i domenehandel.no og det som hører med, fra a-å...med en og annen mentor til inspirasjon.
"Domeneskole" har ikke så mange treff i f.eks. google ei heller "domeneskolen" enda :)

... eller fra Å til A (ÅA.NO er et GULLdomene jeg har for salg til den som ønsker å starte en domeneskole.. bud via PM) ;-)

god natt...
 

Bjørn

Domenespekulant
personlig synes jeg både hablebla.no, amen.no, godnatt.no og godnatt.xxx er topp gulldomener.. men nå er det så seint at jeg muligens hallusinerer.. god natt...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
OK, cut the crap!
Helt enig.
Orker egentlig ikke blande meg inn i denne diskusjonen, men Må bare få kommentert noe:

1) Gulldomener i Norge som er "GULL-gulldomener" er som Tonny skriver bl.a.: bil.no, båt.no, mc.no, hus.no, hotell.no, lån.no, taxi.no, hytte.no osv. Vil dog si at også domener som biler.no er et gulldomene etter min mening. Domenet er like bra i entall som flertall. Enkelte vil ikke gå med på at domener med særnorske tegn kan være gulldomener, men personlig synes jeg noen få som båt.no og lån.no o.l. går under begrepet.
Helt enig, bortsett fra det med entall/flertall på biler.
2) De "virkelige" gulldomenene er domener som ALDRI (nesten aldri) blir tilbudt for salg her til lands. Når så du bil.no, båt.no, hotell.no, hus.no til salgs? Aldri! Blir det så feil å si at "de nest beste domenene" her til også er gulldomener? Tja, jeg synes ikke det, men det kommer ann på domenenavnet!
Delvis enig. Du sier jo selv at det der er de "virkelige" gulldomenene, da er vi enige om hva som er gulldomener. Det meste av det du titt og stadig skal selge som "gulldomener" er jo derimot definitivt ikke i samme klasse (der domenenavnet i seg selv gjør det verdifullt), og når du sier at de andre ikke er i samme klasse som de "virkelige" gulldomenene - hvordan kan du da kalle dem "gulldomener"? Det blir bare tåpelig. Et stjerneeksempel her er brennaktuelle "profilere.no" vs "profilering.no". Begge er varianter av samme ord og går på nøyaktig samme tema, men det ene er definitivt *mye* bedre enn det andre (igjen - bare å se på stats hos google for hva som blir mest søkt etter) så er det ett av dem som er gulldomene, det andre er definitivt et andrevalg. Hvis du kunne velge fritt - enten kunne du få kjøpe profilering.no, eller profilere.no - hvilket ville du ha valgt? Svaret avslører veldig kjapt hvilket som er gull, og hvilket som er "second best".
3) abroke sa: "Gjerne hvor ordet er i entall fremfor flertall.Og selvfølgelig domener som er 1 til 3 tegn". Etter min mening helt feil! Bil.no og Biler.no er etter min mening like bra, og begge burde kalles gulldomener. Ikke mange TLD-er som har 1 tegn (bla. no og com), men JA de som har det kvalifiseres som gulldomener. Når det gjelder 2 tegn er ikke dette nødvendigvis gulldomener. Viktig å skille tegn og bokstaver/tall. Tegn er begge deler. 9z.no vil ikke jeg kalle gulldomene. De beste 2 og noen få 3 bokstavsdomener er gulldomener. Det finnes fortsatt MANGE 2 og 3 bokstavers utløpte/ledige domener under .no, disse er IKKE gulldomener.
For to varianter av samme ord vil jeg si det som avgjør hva som er gull og hva som er "sølv" er hva som er mest naturlig å søke etter.
4) Santo sa: "Det synes jeg varierer fra ord til ord. Noen er mer verdt som entall, imens andre er mer verdt som flertall". ENIG!
Helt enig.
5) Self-Made sa: "For noen er gulldomener lette å finne og omsette..". KUN for de med en stor lommebok. Å finne utløpte gulldomener er så og si umulig, skjer en sjelden gang de blir ledige.. Har man penger og kan kontakte noen som har det, så ja da er det lett...
Delvis enig. Det handler jo også om fantasi og framsynthet.
6) Nav.no er IKKE et gulldomene! Selv om det er det dyreste .no som er solgt.
Helt enig.
7) Google.com og Youtube.com er IKKE gulldomener! De er verdifulle, men det er KUN pga. innholdet - ikke domenenavnet.
Tja... delvis enig. De VAR ikke gulldomener, men NÅ er de definitivt være verdt ganske mye samme hva siden man kunne ha putta inn hva som helst av innhold der og fått massiv trafikk. I bunn og grunn samme situasjon som med merkevarer - tenk deg om du f.ex. plutselig fikk muligheten til å kjøpe alle rettighetene til "levis" eller "nike"-merkene for en hundrelapp. Du kunne glatt ha putta det på hva som helst og solgt hakka møkk, ihvertfall en stund.
8) Les.no og leser.no er i grenseland. Etter min mening faller de dog utenfor begrepet gulldomener. Bok.no eller Bøker.no er etter min mening gulldomener!
Helt ærlig tror jeg glatt du hadde presentert dem som gulldomener hvis du skulle selge noen av dem, når vi ser litt på hva du tidligere har presentert som gulldomener.
9) TorsteinO: dine kommentarer og "fakta" så langt utpå jordet at jeg er redd du ikke kan reddes.. prøv å ringe Falken...
Du liker dem ikke - trist for deg.
10) oevind: "Det at noen her på forumet begynner å blande inn norsk lov og villedende markedsføring i forbindelse med at en presenterer et domenenavn man ønsker å selge er jo helt absurd". AMEN...
Tror øyvind misforstod litt der - pip sa noe ala "den dagen det ble regler for markedsføring her på forumet så dro han sin kos", og vel, regler er det allerede svarte jeg da. Å kalle alt mulig rart av domener "gulldomener" i hytt og pine er naturligvis langt fra å være over streken i forhold til loven (jeg har aldri sagt at det er over streken), men regler for markedsføring finnes det definitivt. I Norge, og dermed også her på webforumet.

11) appelsin: "pølseklypeguiden.net er et gulldomene". Ja, for elskere av pølseklyper er det det ;-)

12) Til slutt vil jeg sitere den dyktige admin av DomeneBloggen.no. Han har virkelig skjønt det: "La meg si det med en gang – å verdsette et domene er ikke enkelt. Ingen kan si at nettopp ditt domene er verdt 100,- eller 10.000,- kroner. Skal vi si det enkelt, kan vi si at et domene er verdt nøyaktig det som kjøper er villig til å betale for det!"
Helt enig.
Det samme kan vel sies om gulldomener... Det får bli opp til hver enkelt å definere om et domene er gulldomene eller ei - hver har sin smak, og det som for en ikke er et gulldomene, kan for andre være det :)
Der vanner du ut begrepet igjen, men dette skjønner du tydeligvis ikke. Du starta så bra med å definere dem, så avslutter du med å legge til alt mulig rart i samme kurven.

Ganske grunnleggende markedsføring egentlig: Kaller du alt best hele tiden begynner folk veldig snart å drite totalt i at du kaller noe best.
 
Jeg enig i mye av det du sier Bjørn, men må nesten legge til dette..

OK, cut the crap!

3) Det finnes fortsatt MANGE 2 og 3 bokstavers utløpte/ledige domener under .no, disse er IKKE gulldomener.
må skuffe deg det er i dag ingen ledige 2 bokstavdomener under .no
og det er nesten ingen igjen med 3, de som er ledige der er hovedsakelige de med zxy og q.. så der må jeg dessverre skuffe deg.
 
Topp