Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gyldig bilag?

alex1500

Medlem
Hei.

Jeg har en del betalinger til freelancere i utlandet. Disse blir betalt med paypal, med visa kort tilkoblet slik at transaksjone kommer opp i nettbanken også. Bilaget for disse betalingene løser jeg på følgende måte:

Lager en forside (se vedlegg) som inneholder bilagsnr, dato, info om hva kjøpet gjelder, antall, enhetspris, sum pris osv). I tillegg så legger jeg inn (i samme pdf dokument) en utskrift fra paypal som viser transaksjon (viser fra valuta til valuta osv) og utskrift fra banken som viser samme transaksjon i norske kroner (og at den er trekt fra visa kortet via paypal).

Er dette ett gyldig bilag som kan brukes i regnskapet, og som jeg kan får fratrekk for utgiften med?

Må man avstemme bankkontoen som denne betalingen ble utført fra eller kan man holde bankkonto som man brukte til betaling av denne transaksjonen utenfor regnskapet? (har brukt privat bank kort til betaling og har ett enkeltperson foretak).
 

Vedlegg

  • Utgift1.pdf
    43,7 KB · Sett: 24

Steve Cash

Medlem
Du skal ha faktura fra selgeren, du kan ikke lage den selv. Det kommer an på både beløp og hva kjøpet brukes til, men i de fleste tilfeller skal du dokumentere at du har betalt via bank eller betalngskort.

Dessuten kommer dette inn under såkalt snudd avregning hvis det er fjernlevering, og det ser det ut som. Det vil si at du skal betale utgående mva, men kan eventuelt trekke den igjen hvis du har fradragsrett.
 
Ble litt usikker på svarene her nå.

Jeg har selv bestilt endel internettjenester fra utlandet, og betalt med PayPal. Da har jeg satt sammen PayPal-utskriften med beløpet, samt bankkonto-utskrift med beløpet spesifisert. Jeg regner med at dette skal holde. Jeg har heller ikke beregnet mva på beløpet da tjenesten er lever fra utlandet.


§ 5-2-7. Forskuddsfakturering

Salgsdokumentasjon for persontransport, servering, abonnementer, leier, avgifter og lignende kan utstedes før levering har funnet sted, begrenset til en periode på ett år. Det samme gjelder salgsdokumentasjon som gjelder adgang til museer, gallerier, fornøyelsesparker og opplevelsessentre eller rett til å overvære idrettsarrangementer. Salgsdokumentet skal så vidt mulig utstedes innenfor det kalenderår levering finner sted. For andre typer leveranser kan det ikke utstedes salgsdokumentasjon inklusive merverdiavgift før den avgiftspliktige varen eller tjenesten er levert.

Utifra denne forstår jeg det slik at jeg som leverandør av renholdstjenester ikke kan forhåndsfakturere før varen/tjenesten er levert. Jeg har alltid forhåndsfakturert, og ingen har sagt noe på det. Hvor feil blir dette i praksis?
 

Steve Cash

Medlem
Du kan utstede faktura for selgeren når den ikke kan eller vil.
FOR 2004-12-01 nr 1558: Forskrift om bokføring

Sant nok, men jeg tror likevel ikke trådstarter kommer inn under denne paragrafen i bokføringsforskuften.
Bokstav a) Foreninger og samvirklag som kjøper opp varer fra medlemmene. Det er han ikke.
Bokstav b) Andre som kjøper opp produkter nevnt i a). Falle utenfor der også.
Bokstav c) Husflidslag som kjøper fra hjemmeprodusenter. Nei.
Bokstav d) Andre forretninger som kjøper opp produkter som nevnt i c). Nei.
Bokstav e) Dette må være halmstrået. Men det står at kjøper skal beregne omfang, vekt, kvalitet eller lignende som grunnlag for utbetaling hvis han skal lage salgsdokumentasjonen. Gjør han det? Jeg vet ikke, men jeg tviler på det. Jeg antar at transportsentraler som avregner lastebileiere månedlig bruker denne. Der er det slik at de får betalt etter kilometer og vekt på lasset pluss kanskje noen andre faktorer. Dessuten står det i bokstav e) at det skal finnes en skriftlig underskrevet avtale om at kjøper skal lage salgsdokumentasjon. Om de har det vet jo ikke jeg, men jeg tviler på det også.

Kort sagt: Jeg hadde ikke godtatt dette bilaget hvis jeg var trådstarters regnskapsfører.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Ja, sannsynligvis må trådstarter beregne mva etter prinsippet for snudd avregning. Dette gjelder hvis han selv er avgiftsregistrert, eller hvis han som ikke registrert næringsdrivende kjøper fjernleverte tjenester fra ulandet slik at avgiften utgjør minst kr 500 i kvartalet.
 

alex1500

Medlem
(Jeg er MVA registrert.)

Hva kvalifiserer egentlig ett gyldig bilag / kvittering? Hvis f.eks. selger ikke har ført på noen org. nummer. Blir det da avvist som kvittering? Når man kjøper en tjeneste fra utland, så går salget gjerne gjennom en freelance websiden (f.eks. elance.com). Hvem skal da utstede kvittering? Er det freelanceren eller freelance siden? Hva hvis freelancer / freelance siden ikke utsteder en kvittering som er "godkjent" i følge norsk "standard"? Hvordan skal man da få fratrekk for en utgift som faktisk er reell?
 

Steve Cash

Medlem
Krav til salgsdokument går fram av Bokføringsforskriften kapittel 5. Spesielt dette er viktig:
§ 5-1-1. Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:
1. Nummer og dato for utstedelse av dokumentasjonen,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet».
Skattedirektoratet har uttalt i et brev (jeg ikke har for hånd) at hvis norsk selger har glemt å påføre at vedkommende er mva-registrert kan en "reparere" bilaget ved å søke opp vedkommende i brreg.no, sjekke at selger er mva-registrert, skrive ut dokumentasjonen og stifte den fast på bilaget.

Utenlandsk selger har jo ikke norsk organisasjonsnummer, så der er det ikke krav om det, men en faktura med de andre opplysningene, så langt innholdet i paragrafen passer, må være et krav. Det må være selgeren som skal utstede salgsdokumentasjon, står freelanceren som ansvarlig blir det han/hun, hvis det er freelancesiden du kjøper fra blir det firmaet bak den.

Jeg har ikke praktisk erfaring med å kjøpe via slike sider, men jeg vil tro at utenlandsk næringsdrivende må være i stand til å produsere en faktura, omtrent på samme måte som en får hvis en kjøper en bok fra Amazon. Om en ikke får en i første omgang bør en vel spørre. Og hvis en ikke får tak i noen faktura, så vet jeg faktisk ikke helt. Men slik jeg som regnskapsfører ser det, så må det foreligge en form for salgsdokumentasjon som sier hva en har kjøpt. Og får en bokettersyn har en nok et forklaringsproblem uten. I alle fall hvis beløpet ikke er helt bagatellmessig.
 
Topp