Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har ca 20 000 e-postadresser.. Selge?

picxx

Well-Known Member
Takk for oppklaringen der kongen :)
 

lpride

Medlem
Så lenge en epostadresse er til en person, om epostadressen står oppført på en firmanettside, brreg eller hva som helst, så blir det å regne som spam hvis du sender epost for å selge noe. Du kan selvfølgelig sende en enkel forespørsel om mulig samarbeid etc, men ikke masseutsendelse for å selge noe. fornavn.etternavn@firmanavn.no er å regne som en peronlig epostadresse og ikke en generell firmaepostadresse. post@firmanavn.no er å regne som en generell epostadresse.

Om jeg har ola.nordmann@firmanavn.no, og denne er satt til primær e-postadresse i brønnøysund, er det IKKE lov å sende. Selv om det er kontaktadresse.



Man kan velge den kontaktinformasjon man vil oppgi i det man registrerer seg som næringsvirksomhet. Næringsvirksomheter har ikke det samme markedsføringsvernet som andre forbrukere. Om adressen inneholder fornavnet og etternavn er revende likegyldig. Man kan jo også navngi foretaket sitt med sitt eget personlige navn.

Same tankemåte brukes på personer som jobber i den offentlige forvaltninga. Sender du en e-post direkte til en enkeltperson, og innholdets karakter kan med rimelighet sies å være relevant til forvaltningenhetens virkeområde, er mottakeren bundet av bestemmelser i bl a forvaltningsloven og offentleglova med mindre det er regulert annerledes i en særlov.

Om en person registrerer et foretak og oppgir foretakets e-postadresse til å være "blabla@gmail.com" eller "fornavn.etternavn@firmanavn.no" - to e-postadresser som forøvrig brukes av personlig karakter ellers, så kan man markedsføre seg mot denne e-posten etter de bestemmelser som gjelder næringsvirksomheter seg i mellom. Man trenger da ikke hensyn ta forbrukerrettigheter.

Husk at man kan markedsføre seg pr fysisk post til næringsvirksomheter. Det samme gjelder pr e-post.

Det er utgangspunktet. Gjerne henvis meg til eventuelle rettsregler jeg ikke måtte være klar over.
 
Sist redigert:

Lasse

Medlem
Dette er ikke riktig. Utdrag fra Forbrukerombudets hjemmesider:

Henvendelser som sendes til en fysisk persons private e-postadresse,
mobiltelefon eller faksmaskin vil være omfattet. Det samme gjelder henvendelser
som sendes til en fysisk persons individuelle e-postadresse på
jobben, for eksempel til e-postadressen ola.nordmann@firmaX.no, uansett
om e-posten inneholder tilbud til virksomheten. Forbudet gjelder også selv
om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et
foretak i Brønnøysundregisteret
eller i et annet firmaregister.
Det er imidlertid tillatt å sende markedsføring til e-postadresser som ikke
tilhører en bestemt fysisk person, f.eks. post@firmaX.no
 

lpride

Medlem
Takk for svar. Som du så på slutten av mitt forrige innlegg var jeg åpen for at intuisjonen min ikke var korrekt. Men, likefullt, jeg vil gjerne ha en henvisning til en rettsregel.
 

kongen

kongemedlem
Om jeg har ola.nordmann@firmanavn.no, og denne er satt til primær e-postadresse i brønnøysund, er det IKKE lov å sende. Selv om det er kontaktadresse.

Du kan sende forespørsel eller be om tilbud for å selv kjøpe tjenester/produkter fra firmaet på denne kontaktadressen, men du kan IKKE legge denne epostadressen i en epostliste for masseutsendelse for å selv selge noe til firmaet.
 

jirh

New Member
Loverket

Takk for svar. Som du så på slutten av mitt forrige innlegg var jeg åpen for at intuisjonen min ikke var korrekt. Men, likefullt, jeg vil gjerne ha en henvisning til en rettsregel.

Kapittel 3. Særlige former for markedsføring mv.

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon.

LOV 2009-01-09 nr 02: Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven)

hentet fra marknadsførngsloven på lovdata.no
hele loven finner du via linken.

mvh
JIRH
 
Topp