Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har dere vært borti bedriftsdatabasen.no?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg fikk nylig en totalt uinteressant reklame-epost som ville ha meg til å kjøpe noe. Dette var sendt til min epost-adresse dag @ trommeportalen.no

Ringte firmaet som sendte meg denne og de sa at de hadde fått infoen fra Bedriftsdatabasen som er offentlig tilgjengelig informasjon. Jeg kan aldri huske å ha registrert meg her, men jeg antar at man blir registrert her automatisk når man har eget firma?

Og er det ikke slik at man uansett ikke har lov til å sende reklame til personlige epostadresser slik som min?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg fikk nylig en totalt uinteressant reklame-epost som ville ha meg til å kjøpe noe. Dette var sendt til min epost-adresse dag @ trommeportalen.no

Ringte firmaet som sendte meg denne og de sa at de hadde fått infoen fra Bedriftsdatabasen som er offentlig tilgjengelig informasjon. Jeg kan aldri huske å ha registrert meg her, men jeg antar at man blir registrert her automatisk når man har eget firma?

Og er det ikke slik at man uansett ikke har lov til å sende reklame til personlige epostadresser slik som min?

Tipper de mente Brønnøysundregistrene og ikke bedriftsdatabasen, og ja du blir automatisk registrert der når du registerer et nytt firma. Og uadressert reklame er ikke lov til å sende til personlige epostadresser, men du driver jo firma og derfor er du jo næringsdrivende. Så da er det lov.
 

Kassimaja

Geocacher
Brønnøysund selger informasjon om norske firma til forskjellige bedriftsdatabaser så det kan ha kommet den veien
 

Santo

Active Member
Ja, Brønnøysundregisteret videreselger informasjonen man registrerer så det holder i lange baner....

Mitt beste råd (til de som ikke liker spam og telefonsalg) er derfor å holde epost, telefon og faksnumre unna informasjonen du registrerer om firmaet ditt i Brønnøysundregisterets database.

Da slipper du ihvertfall masse spam-henvendelser...
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Du kan såvidt jeg husker ikke (enkelt) ta bort epost-adressen fra brønnøysundregistrene, men du kan jo alltid bruke "brreg_must_die@domenet.no" med en forward et visst sted ;)

Det er ikke noe problem å fjerne epost fra en oppføring.

Det gjøres på samme måte som når man fjerner et telefonnummer, eller oppdaterer en adresse. Altså med en endringsmelding via deres elektroniske skjema.

Men om man gjør en nyregistrering er det selvfølgelig aller best å aldri registrere disse dataene (telefon, telefaks, mobil og epost) i registeret.
 
Sist redigert:

hohohoo

Medlem
Tipper de mente Brønnøysundregistrene og ikke bedriftsdatabasen, og ja du blir automatisk registrert der når du registerer et nytt firma. Og uadressert reklame er ikke lov til å sende til personlige epostadresser, men du driver jo firma og derfor er du jo næringsdrivende. Så da er det lov.

Er det? Trodde det bare var lov å sende e-post til eksisterende kunder. I alle fall til personlige adresser i bedrifter.
 
Sist redigert:
Nei, det er ikke lov å sende til "navn@bedrift.tld", enkelt og greit

I bunn og grunn er det slik. Men mener jeg har sett eller lest noe om at e-postadressen man bruker når man registrer seg i brønnøysund, selv om den skulle være fornavn.etternavn@online.no eller liknende blir å regne som bedriftens offisielle e-postadresse. Det var et firma som sendte ut masse-epost på denne måten og de vred seg da unna nettopp pga av at dette var bedriftens offisielle adresse. Noen som husker akkurat dette?

Faktisk, min personlige mening, er at markedsføringsloven er vel streng i forhold til B2B. Jeg får uansett hundrevis av spam om dagen - for det meste utenlandsk, om noen mer seriøse bedrifter også gjorde slikt hadde jeg ikke tatt skade av. Var det helt uinteressant hadde jeg merket det som søppel og ikke fått problemer senere.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ja, har vært borti denne nettsiden mange ganger! Bruker den titt og ofte for å finne info om norske bedrifter! En enkel og god side synes jeg!

Kan selvfølgelig ikke uttale meg om det er andre som bruker den, eller om det er et godt sted å annonsere!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
I bunn og grunn er det slik. Men mener jeg har sett eller lest noe om at e-postadressen man bruker når man registrer seg i brønnøysund, selv om den skulle være fornavn.etternavn@online.no eller liknende blir å regne som bedriftens offisielle e-postadresse. Det var et firma som sendte ut masse-epost på denne måten og de vred seg da unna nettopp pga av at dette var bedriftens offisielle adresse. Noen som husker akkurat dette?

Faktisk, min personlige mening, er at markedsføringsloven er vel streng i forhold til B2B. Jeg får uansett hundrevis av spam om dagen - for det meste utenlandsk, om noen mer seriøse bedrifter også gjorde slikt hadde jeg ikke tatt skade av. Var det helt uinteressant hadde jeg merket det som søppel og ikke fått problemer senere.

mener å huske at det ble endringer i loven nettopp for å spesifisere at denne typen mailadresser (adresser som tydelig hører til "fysiske personer") ikke var lov å spamme samme hva

Setter bom for spam på jobben? - Forbrukerportalen
 
mener å huske at det ble endringer i loven nettopp for å spesifisere at denne typen mailadresser (adresser som tydelig hører til "fysiske personer") ikke var lov å spamme samme hva

Det stemmer det og slik tolker jeg også loven. Men husker en sak (etter den nye markedsføringsloven) hvor noen hadde sendt ut epost hentet til adresser hentet ut fra Brønnøysund og da mener jeg de slapp unna nettopp fordi den adressen ble regnet som bedriftens offisielle eller noe i den duren.
 
Topp