Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har dere vært borti bedriftsdatabasen.no?

Msites Ltd

Livsnyter
høres veldig snålt ut, det ville jo være stikk mot hele lovens intensjon

Ikke helt, for det må jo fremdeles være lov å kontakte folk på deres offisielle adresse. Hvordan skal man ellers kunne kontakte folk uten fare for en anmeldelse!

Samtidig synes jeg vi tar det litt langt med dette hysteriet rundt spam - og NÅR er det spam?

Hvis jeg kontakter fem kunder med en personlig hilsen og initierer til kontakt med mål om å tilby dem mine tjenester - er det da spam?

Eller er det først når vi sender ut store mengder......??
 
Ikke helt, for det må jo fremdeles være lov å kontakte folk på deres offisielle adresse. Hvordan skal man ellers kunne kontakte folk uten fare for en anmeldelse!

Samtidig synes jeg vi tar det litt langt med dette hysteriet rundt spam - og NÅR er det spam?

Hvis jeg kontakter fem kunder med en personlig hilsen og initierer til kontakt med mål om å tilby dem mine tjenester - er det da spam?

Eller er det først når vi sender ut store mengder......??

Fullstendig enig. Det burde ikke være noe problem å luke ut slikt selv, det aller meste jeg selv betegner som spam havner automatisk der. Om det er noe som ikke havner der, havner det der neste gang...

Men når er det spam som du skriver? Er usikker på definisjonen selv. Det må jo alltid være lov å ta kontakt med en person (etter min mening) enten det er via telefon, mail eller faks - i B2B sammenheng. Om man er ute etter å selge et system som brukes av HMS avdelinger, ville det jo være naturlig å ta kontakt med HMS ansvarlig i bedrifter. Men da kan man ikke det, dersom adressen hans er navn@firma.no? Det høres litt søkt ut etter min mening.

Jeg må legge til at jeg er noe usikker selv. Men mener jeg leste om noen som brukte informasjonen de fant på Brønnøysund og sendte ut massemail og som da slapp unna fordi den adressen var å regne som bedriftens offisielle.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har bare lest kjapt gjennom artikkelen. Er nok ikke mer verdt enn det heller. Men man kan ha det litt morsomt for det *evil grin*

Ifølge artikkelen er det bare 50% av all epost som er spam; i artikkelen om den første bedriften som hadde fått bot - i kristiansand?? husker ikke lenk til artikkelen - var det vel 90% (ifølge semantec tror jeg det var? - for en kilde). Spam-andelen har altså gått ned mens omfanget stadig øker, så det er jo fantastisk! Eller kanskje er bare tallene fantastiske.

Jeg har og drifter flere domener enn de fleste og jeg synes ikke at jeg oversvømmes med spam. Ikke i det hele tatt, så jeg må vel gjøre noe feil.

Det mest geniale er vel at de maser om 'tips en venn' og hva en er av de lenkene helt nederst? Jo... tips en venn.
 

hohohoo

Medlem
Ikke helt, for det må jo fremdeles være lov å kontakte folk på deres offisielle adresse. Hvordan skal man ellers kunne kontakte folk uten fare for en anmeldelse!

Samtidig synes jeg vi tar det litt langt med dette hysteriet rundt spam - og NÅR er det spam?

Hvis jeg kontakter fem kunder med en personlig hilsen og initierer til kontakt med mål om å tilby dem mine tjenester - er det da spam?

Eller er det først når vi sender ut store mengder......??

Telefon og vanlige brev eller annen fysisk post er en måte å gjøre det på, atså kontakte nye potensielle kunder. Det kalles salg, og er gjort med stor suksess både før og etter vi fikk internet. Tips en venn som står nevnt her er vel også lov.

SPAM har vel ikke noe med mengden å gjøre, men det å sende til noen som enten ikke har bedt om om å få det, eller til noen som ikke er eksisterende kunde. Det er forøvrig ganske strikt hva du kan sende til eksisterende kunder også.

En av mine favoritter er denne, spør dine eksisterende kunder om de kjenner noen som har det samme behovet. Referrals: Experience the power of referral marketing with Joanne Black

Jeg er av dem som reagerer negativt når det dukker opp SPAM i innboksen min.
 

kongen

kongemedlem
Men når er det spam som du skriver? Er usikker på definisjonen selv. Det må jo alltid være lov å ta kontakt med en person (etter min mening) enten det er via telefon, mail eller faks - i B2B sammenheng. Om man er ute etter å selge et system som brukes av HMS avdelinger, ville det jo være naturlig å ta kontakt med HMS ansvarlig i bedrifter. Men da kan man ikke det, dersom adressen hans er navn@firma.no? Det høres litt søkt ut etter min mening.

Du kan ta kontakt med en personlig firmaepostadresse på 1-til-1-måten men når det kommer til 1-til-mange-måten, altså at man setter epostadresser på en liste for masseutsendelse så er det TOTALT FORBUDT å sende til epostadresser hvor epostadressen er til fysike personer UANSETT om det er til den offisiselle firmaepostadressen hentet fra brreg.
 

hohohoo

Medlem
Det kan hende de er innenfor loven gitt:
"Her til lands betyr endringen at det ikke lenger bare er fra "forbrukere" det må innhentes et forhåndssamtykke, men fra enhver "fysisk person". Det vil altså ikke lenger være tillatt å sende for eksempel e-postreklame til en persons individuelle e-postadresse på jobben, uansett om e-posten inneholder tilbud til virksomheten. Det vil imidlertid fortsatt være tillatt å sende reklame til e-postadresser som ikke tilhører en bestemt fysisk person eller som er oppgitt som den generelle kontaktadressen for et firma eller organisasjon."

Kilde: Forbrukerombudet
Men antallet virker ikke å ha noe å si.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Telefon og vanlige brev eller annen fysisk post er en måte å gjøre det på, atså kontakte nye potensielle kunder. Det kalles salg, og er gjort med stor suksess både før og etter vi fikk internet. Tips en venn som står nevnt her er vel også lov.

SPAM har vel ikke noe med mengden å gjøre, men det å sende til noen som enten ikke har bedt om om å få det, eller til noen som ikke er eksisterende kunde. Det er forøvrig ganske strikt hva du kan sende til eksisterende kunder også.

En av mine favoritter er denne, spør dine eksisterende kunder om de kjenner noen som har det samme behovet. Referrals: Experience the power of referral marketing with Joanne Black

Jeg er av dem som reagerer negativt når det dukker opp SPAM i innboksen min.

For å ta din siste kommentar først, så blir jo din vurdering av spam her subjektivt!

Og, at du kaller alle andre måter å ta kontakt på som salg, men at e-postkontakt som spam - blir for meg litt søkt!

Heldigvis er det langt mellom teori og praksis på dette området.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ikke helt, for det må jo fremdeles være lov å kontakte folk på deres offisielle adresse. Hvordan skal man ellers kunne kontakte folk uten fare for en anmeldelse!

Samtidig synes jeg vi tar det litt langt med dette hysteriet rundt spam - og NÅR er det spam?

Hvis jeg kontakter fem kunder med en personlig hilsen og initierer til kontakt med mål om å tilby dem mine tjenester - er det da spam?

Eller er det først når vi sender ut store mengder......??

Min mening er at det selvfølgelig må være lov å kontakte folk på den registrerte epostadressen (selvom denne er privat), men da må det være noe personlig og ikke bare eposter som sendes ut til tusenvis av gangen hvor ofte mange av mottakerene driver i en helt annen bransje enn det produktet som skal selges tilhører. Ble en lang setning gitt. :p

Hvis du kontakter fem stk med personlig hilsen og sikter rett mot deres bransje med et produkt / en tjeneste som er relevat for hva de driver med er det greit spør du meg. Men når jeg som driver forum for trommeslagere får mail hvor det står at "Nå er siste utgave av kjøpesenterguiden her" så blir det feil og spam etter min mening. Jeg har da 0 interesse av å få oversikt over alle landets kjøpesenter?
 

hohohoo

Medlem
For å ta din siste kommentar først, så blir jo din vurdering av spam her subjektivt!

Og, at du kaller alle andre måter å ta kontakt på som salg, men at e-postkontakt som spam - blir for meg litt søkt!

Heldigvis er det langt mellom teori og praksis på dette området.

Min reaksjon er subjektiv,men hva jeg kaller spam er ikke det. Hva som er SPAM er definert loven.
Det samme med måten du tar kontakt, henvendelser via SMS, E-post og/eller faks til noen som enten ikke har bedt om det elller er kunde, er SPAM.

Skal man sende til 5, så er det i min verden bedre å ta opp telefonen å ringe. Men jeg er med på at vi er ulike der, at noen foretrekker e-post.
 
Topp