Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har du tips? Trenger domene. Sjanger: Hotell

Bjørn

Domenespekulant
etter hotell.no, er nok mitthotell.no og ditthotell.no førstevalget til de fleste... så self er begge disse regga allerede.
 

zapotek

Medlem
skal det være lett og huske så hadde jeg gått for mitthotell.no eller ditthotell.no

Skal det være lett å huske, så gjør du det motsatte av det alle andre - du velger et unikt navn hvor ordet "hotell" ikke nødvendigvis trenger å være med. Folk kommer ikke til å huske en run-of-the-mill-hotellside som heter mitthotell.no uansett (Tviler på at mr. Spikre har det samme markedsføringsbudsjettet som Hotels.com).

Ville Google hatt like stor suksess om nettsiden het searchengine.com?
 
A

aabbcc

Guest
Google-tanken til Zapotek er ikke så dum. Det flyter over av kjedelige søkemotorer for hoteller og flyreiser på nett - de fleste har kjedelige og anonyme navn som billigfly, eller lignende.

Basert på brukernavnet ditt - hva med spikermatte.no :)
 
grunnen til disse kjedelig navnene er ofte at det gir/har gitt en vis effekt i søkemotorer når det gjelder plassering. og skal man bygge oppe et markednavn det er i det minste veldig dyrt!
 
A

aabbcc

Guest
grunnen til disse kjedelig navnene er ofte at det gir/har gitt en vis effekt i søkemotorer når det gjelder plassering. og skal man bygge oppe et markednavn det er i det minste veldig dyrt!

Jeg ser jo det, men når det etterhvert finnes hauger og lass innen samme bransje så vil jeg tro det er vanskelig å komme opp i google kun på domenenavn, men for all del - kjør på.

aabbcc
 

looper

Medlem
Selv om vi alle kan være enige i at domener har mindre å si enn det hadde tidligere, men de har da ikke mistet hele sin verdi. Dette er en høyst konkurranse utsatt nisje at jeg vet ikke om jeg hadde turt det. Men jeg tror det er mye vinne på Adwords og FacebookAds. Har senest i dag sittet å jobbet med et reisebyrå som skal online og det er ikke tvilt om at det er svært mye penger å hente her.

Selv hadde jeg nok tenkt litt ut at boksen, feriesoket/søket. Men likte godt 1001hotell.no.

Nå vet ikke jeg helt hvilken leverandør du kjører på hotellfronten MET Global eller en annen form for WhiteLabel. MET har ihvertfall en god provisjonsmargin. Er nå en nordmann som eier 123hotels.com og tror det går greit.
 

romeo

Medlem
Hvorfor ikke bruke Booking i domene navn? Jeg ser BookingHotell.no er ledig (.com og .net er tatt) eller Hotelldatabase.no / HotellDB.com siden det er over 100000 hoteller i databasen

Prosjektet ditt hørtes spennende ut. Lykke til med domenevalg.
 

spikre

peterhamre.no
Hvorfor ikke bruke Booking i domene navn? Jeg ser BookingHotell.no er ledig (.com og .net er tatt) eller Hotelldatabase.no / HotellDB.com siden det er over 100000 hoteller i databasen

Prosjektet ditt hørtes spennende ut. Lykke til med domenevalg.

Likte BookingHotell.no, men vil det ikke være bedre norsk å ha domenet HotellBooking.no (type sammensattord-ish)
 

alterego

Medlem
Hotellbooking.no klinger bra.

Mulig du er klar over det, men flere av de store hotellkjedene i Norge har den siste tiden kuttet ut samarbeidet med hotels.com/Expedia og booking.com, da hotellene mener de tar for mye provisjon (gjerne 20-30%) og at kontraktene deres hindrer hotellene fra å tilby bedre priser på hotellenes egne hjemmesider.

Ser også at Choice kjører kampanje på flere nettsteder i disse dager hvor de opplyser markedet om at de beste prisene finner man på choice.no.

Det har også vært skrevet en del negativt om hotelldatabaser, da man som kunde kan risikere at en booking plutselig blir kansellert, uten at man får kompensasjon.

Mye kan tyde på at suksessen til hotelldatabasene er på retur, men kanskje åpner dette også opp for mer uavhengige hotelldatabaser, som nøyer seg med lavere provisjoner?

Nå kjenner ikke jeg planene dine i detalj og kanskje har du tenkt ut en ny og genial måte å gjøre dette på, men jeg ville tenkt meg nøye om før jeg hadde lagt særlig ressurser i å utvikle en hotelldatabase, der hensikten er å få folk til å booke hotellrom mot at du får provisjon. Konkurransen er dessuten enorm!

Som jeg nevnte tidligere i denne tråden ville jeg heller forsøkt å segmentere for å finne en nisje som kan være din unike måte å formidle hotellrom. Egentlig handler det i mange tilfeller ikke om hotellrom i det hele tatt, men at en kunde ønsker en opplevelse og hotellrommet er bare noe som er nødvendig for å få tilgang til opplevelsen. Hva med heller å fokusere på formidling av opplevelser og la dine overnattingsanbefalinger kommer som en følge av disse opplevelsene? Da åpner det seg også en hel verden av mulige domenenavn som er vesentlige i forhold til opplevelsen, ikke hotellrommet.

Forøvrig så har Trip Advisoren grei API du kan bruke.

Lykke til :)
 

alterego

Medlem
Hotellbooking.no er forresten opptatt og drives av en person som de fleste i hotellbransjen vet hvem er. Han har blant annet tilknytning til Alexandra hotell i Loen og Wadahl Høgfjellshotell på Gålå.
 
Topp