Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Helt ny på wordpress

AnneB

Medlem
Jeg er ikke ny på nettet eller i blogverden, men helt ny på wordpress....

Jeg har lyst til å lære meg wordpress, og lage en ny nettside for å øke trafikken til min nettbutikk. Jeg har blogspot i dag med mer enn 1000 innlegg, men ønsker i tillegg et mer "magasin-lingnende" layout enn en ren blogg. Innhold har jeg altså mer enn nok av.

Jeg har også nettbutikk, bygget på Magento - men får ikke til å lage gode nok informasjonssider når det er snakk om mye innhold. Informasjonen og inspirasjon til bruk av produkter som selges i nettbutikken - mye av det innholdet som er i bloggen i dag, men litt mer organisert. Nisjen er hobby.

Jeg har derfor tenkt på en løsning med å lage en ny nettside basert på wordpress, da jeg ser at mange av nettsidene laget på WP er slik jeg ser etter.

Mine spørsmål er da

Bør jeg gå for et subdomene av nettbutikken, eller et helt eget domene.

Jeg ser at wordpress kan integreres med Magento, men ser ikke helt for meg hvordan det fatkisk fungerer i praksis. Noen som har erfaring med det, eller kan vise meg eksempler på integrasjon?

PS. Mine kunnskaper om Magento begrenser seg til brukergrensesnittet i admin panelet. Jeg tør ikke gå inn og rote i kodene selv, da jeg ikke under noen omstendighet tar sjansen på å kræsje butikken. CMS sidene og enkel HTML koding går greit.

Kan jeg eventuelt laste ned wordpress og "tørrtrene" på PC'n min, eller må jeg ha et domene og være online for å teste ut hva jeg kan klare av dette?

Har du eventuelt forslag til en løsning som kan være bra er jeg åpen for alt så lenge det er mulighet for å gjøre det selv uten å være oppegående på alt av koding. Ønsker ikke å kjøpe ferdig nettside, men gjøre dette selv.

Nettbutikken min er: Kreativ Hobby - stempler, scrapping, kortlaging og papirhobby Stempler, scrapbooking, kortlaging og papirhobby
Bloggen er: Kreativ Hobby
 

Steve Cash

Medlem
Det eneste av dette jeg klarer å svare på er dette spørsmålet:
Kan jeg eventuelt laste ned wordpress og "tørrtrene" på PC'n min, eller må jeg ha et domene og være online for å teste ut hva jeg kan klare av dette?
Ja, du kan gjøre dette på din egen PC, jeg har ikke veldig stor erfaring med Wordpress, men jeg gjorde dette både for å lære og for å prøve ut forskjellige design da jeg skulle lage min første side i Wordpress. I tillegg til selve Wordpresspakka må en ha webserver og database lokalt. Jeg tror jeg skal la være å skrive noen kokebok, det er folk her som kan dette tusen ganger bedre enn meg, så jeg driter meg bare ut hvis jeg prøver. Men jeg hadde god hjelp av boka Wordpress for dummies av Lisa Sabin-Wilson pluss artikler på nettet. I løpet av noen kvelder klarte jeg å lage en webside jeg ble ganske fornøyd med, så det er ikke så veldig vanskelig å komme over terskelen til dette systemet.

Akkurat nå googlet jeg frasen "wordpress på egen pc", og fant en del relevante treff. Prøv det, så får du en liten intro. Boka Wordpress for dummies tror jeg bare finnes på engelsk. Jeg kjøpte først en papirutgave, deretter en oppdatert elektronisk utgave fra Amazon. Det er likevel ikke en bok en leser fra perm til perm, den fungerer utmerket å ha på skjerm som et oppslagsverk.

Edit: Og ikke minst brukte jeg support- og forumsidene på wordpress.org.
 
Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Hvis du har 1000 innlegg av ok lengde og kvalitet, ville jeg tenkt meg om før jeg gjorde noe forhastet. Det beste er etter alt å dømme, å opprette et helt nytt domenenavn til magasinet/bloggen. Da slipper du noen form for "integrasjon", og det er heller ikke noe krav om at designet skal gli sammen e.l. Legg ut én ny artikkel hver dag. Merk at alt som er lagt ut på nett før, og legges ut igjen senere, per definisjon er "duplikat innhold". Google hater duplikat innhold.
 

Steve Cash

Medlem
Det er motstridende opplysninger om dette med Google og duplikat innhold. Tonny Kluften skriver dette på bloggen til WF:
Den største myten er myten om duplisert innhold. Folk tror at om man poster samme innholdet som noen andre så blir man straffet. Det er ikke tilfelle i det hele tatt.
De største mytene innen søkemotoroptimalisering | Webforumet.no Blogg
Det skulle ha vært interessant å vite hva som virkelig er sant, hvis jeg får bloggen min på wordpress.com til å bli bra noen gang, har jeg tenkt å flytte til eget domene, og da kommer jeg i samme situasjon.
 

AnneB

Medlem
Hvis du har 1000 innlegg av ok lengde og kvalitet, ville jeg tenkt meg om før jeg gjorde noe forhastet. Det beste er etter alt å dømme, å opprette et helt nytt domenenavn til magasinet/bloggen. Da slipper du noen form for "integrasjon", og det er heller ikke noe krav om at designet skal gli sammen e.l. Legg ut én ny artikkel hver dag. Merk at alt som er lagt ut på nett før, og legges ut igjen senere, per definisjon er "duplikat innhold". Google hater duplikat innhold.

Takk for tips.
Den nye siden skal være mer som et "magasin" eller oppslagsverk, og det innholdet som kommer der blir redigert og ikke rene kopier. Kommer til å slå sammen flere blogginnlegg til ett innlegg med samme tema, og jobbe mer med tekstene for å få bedre synlighet i nettopp google. Så jeg tror google skal slippe å hate det :)

Den ordinære bloggen skal fortsette som før, da den gir mange kunder inn i nettbutikken - den oppdateres nesten daglig. Problemet med den er at det blir veldig uoversiktelig når det har blitt så mye, med så mange innlegg. Mye av det gamle er fremdeles aktuelt, men det "drukner" i de nye innleggene.
 

AnneB

Medlem
Det eneste av dette jeg klarer å svare på er dette spørsmålet:
Ja, du kan gjøre dette på din egen PC, jeg har ikke veldig stor erfaring med Wordpress, men jeg gjorde dette både for å lære og for å prøve ut forskjellige design da jeg skulle lage min første side i Wordpress. I tillegg til selve Wordpresspakka må en ha webserver og database lokalt. Jeg tror jeg skal la være å skrive noen kokebok, det er folk her som kan dette tusen ganger bedre enn meg, så jeg driter meg bare ut hvis jeg prøver. Men jeg hadde god hjelp av boka Wordpress for dummies av Lisa Sabin-Wilson pluss artikler på nettet. I løpet av noen kvelder klarte jeg å lage en webside jeg ble ganske fornøyd med, så det er ikke så veldig vanskelig å komme over terskelen til dette systemet.

Akkurat nå googlet jeg frasen "wordpress på egen pc", og fant en del relevante treff. Prøv det, så får du en liten intro. Boka Wordpress for dummies tror jeg bare finnes på engelsk. Jeg kjøpte først en papirutgave, deretter en oppdatert elektronisk utgave fra Amazon. Det er likevel ikke en bok en leser fra perm til perm, den fungerer utmerket å ha på skjerm som et oppslagsverk.

Edit: Og ikke minst brukte jeg support- og forumsidene på wordpress.org.

Takk for tips. Skal google "wordpress på egen pc" og lese og lære...
 

Steve Cash

Medlem
Takk, endelig en konkret framgangsmåte, TorsteinO. Det var det jeg brukte også, men kom ikke på hva det heter. Men jeg husker det var veldig enkelt å installere.

En må bare passe på at en endrer en fil i Wordpress-installasjonen til å peke mot sin lokale server? Stemmer ikke det? Og hvis en vil legge det en har laget ut på nettet, må en endre igjen, men da får en melding fra hosten om hva en skal sette inn tror jeg.
 

zapotek

Medlem
Det er motstridende opplysninger om dette med Google og duplikat innhold. Tonny Kluften skriver dette på bloggen til WF:De største mytene innen søkemotoroptimalisering | Webforumet.no Blogg
Det skulle ha vært interessant å vite hva som virkelig er sant, hvis jeg får bloggen min på wordpress.com til å bli bra noen gang, har jeg tenkt å flytte til eget domene, og da kommer jeg i samme situasjon.

Du blir ikke nødvendigvis straffet som sådan, men du klarer IKKE å ranke godt på duplikatinnholdet. Det er ikke sikkert Google gidder å vise kopien i det hele tatt. Hvis ikke så hadde det jo bare vært å kopiere alt innholdet på Wikipedia og cashet inn.

Originalinnholdet har også fordelen av lengre tid i søkemotorene, mer "thrust" og innlenker.

Om du absolutt skal flytte innholdet, så pass på å lage en 301 redirect på hver eneste URL som flytter adresse.
 

Steve Cash

Medlem
Takk for avklaring, zapotek. Dette sier meg langt på vei at jeg bør ta i bruk eget domene med self hosted wordpress før jeg begynner å legge inn lange arbeidskrevende artikler, i stedet for å skrive på wordpress.com først, og så eventuelt flytte innholdet senere.
 
Sist redigert:

Travellingman

Nettgrunder
Takk for tips.
Den nye siden skal være mer som et "magasin" eller oppslagsverk, og det innholdet som kommer der blir redigert og ikke rene kopier. Kommer til å slå sammen flere blogginnlegg til ett innlegg med samme tema, og jobbe mer med tekstene for å få bedre synlighet i nettopp google. Så jeg tror google skal slippe å hate det :)

Den ordinære bloggen skal fortsette som før, da den gir mange kunder inn i nettbutikken - den oppdateres nesten daglig. Problemet med den er at det blir veldig uoversiktelig når det har blitt så mye, med så mange innlegg. Mye av det gamle er fremdeles aktuelt, men det "drukner" i de nye innleggene.

Gabfire Themes --->afflink har mange gode magasin themes. Du kan også teste ut de forskjellige temaene her Gabfire Themes Playground - Register and try our themes før du evt kjøper et ;) Gabfire har også usedvanlig god support om du trenger hjelp til noe :)
 
Topp