De største mytene innen søkemotoroptimalisering

Category: Google, Søkemotoroptimalisering 154 7

Søkemotoroptimalisering er fortsatt og vil alltid være en vitenskap som er på barnestadiet. Google og de andre søkemotorene utvikler sine algoritmer hele tiden. Teknikker som virket for kort tid siden virker plutselig ikke lenger og man må finne nye metoder for å få nettsteder til å ranke. Det er mye forvirring og feilinformasjon ute og går når det gjelder hva som er de beste metodene for å få et nettsted til å rangere bra i søkemotorene. Og søkemotorene vil ikke dele hemmelighetene sine med oss, de er ofte bedre tjent med at myter lever slik at de kan rangere sider i fred og ro.

Hvilke myter er størst? Her kan du lese om hva de skarpeste hjernene i søkemotoroptimaliseringsbransjen mener.

Patrick Altoft fra Branded3 og Blogstorm

Den største myten er myten om duplisert innhold. Folk tror at om man poster samme innholdet som noen andre så blir man straffet. Det er ikke tilfelle i det hele tatt.

Aaron Wall fra Seobook

Den største myten er at man bare trenger kvalitetsinnhold for å rangere. Noen webmastere ser ut til å tro at det er nok å kun produsere kvalitetsinnhold og levere god service. Men annonsører bruker hundrevis av millioner på reklame på web, ikke uten grunn. Google har selv sagt at merkevare og store navn er løsningen og at det er vanskelig å lage en merkevare på nett uten å ha et stort annonsebudsjett.

Rand Fishkin fra seomoz sin liste med myter:

1. Meta nøkkelord er viktige. (Det er de definitivt ikke).
2. Tettheten av nøkkelord i teksten er viktig for å rangere. (Det er det definitivt ikke).
3. Å registrere nettstedet sitt hos søkemotorene er kritisk for å rangere. (Det har ikke vært viktig siden 1999, men i likhet med myten om meta nøkkelord vil denne myten aldri dø).
4. Søkemotorene straffer deg hvis de oppdager at du driver med søkemotoroptimalisering. (Det gjør de ikke, de oppfordrer deg ofte til å gjøre nettopp det).
5. Å bruke PPC vil hjelpe deg i å rangere. (Stemmer definitivt ikke, det er vanntette skott mellom f.eks. Google sin søkemotor og Google Adwords).

Michael Gray fra Graywolf

Den største myten angående søkemotoroptimalisering i dag er at alle blir behandlet likt. Før så kunne små agressive nettsteder publisere materiale og innhold som ranket fort og som forurenset Google og andre søkemotorer. Som et resultat av dette har Google gjort det vanskelig å rangere på populære og kostbare nøkkelord. Det gjør det vanskeligere å spamme Google med søppelnettsteder. Samtidig gjør det at det blir ekstremt vanskelig for små firmaer å få nettstedene sine til å ranke i Google hvis firmaene jobber innenfor noen av bransjene som Google er blitt mye spammet av tidligere. Det blir for dyrt å konkurrene mot de store merkevarene.

Danny Sullivan fra Search Engine Land og Califa

Jeg vil ikke si at det er en myte, men et av de største problemene de som jobber med søkemotoroptimalisering støter på er at alt dreier seg om trafikk og rangeringer i stedenfor det som virkelig teller, nemlig konverteringer. Det er altfor fristende å bruke mye tid på å få flere og flere til å besøke et nettsted enn å jobbe med nettstedet for å få flere besøkende til å konvertere til salg.

Jeg kan nevne en virkelig myte også og det er at meta nøkkelord virker. Uff så mange som kaster bort tiden sin med å lage meta nøkkelord på nettstedene sine.

Dave Naylor fra davidnaylor.co.uk og Bronco

Det er så mange å velge mellom…

«Betal $500 for optimalisering og siden din vil ranke for alltid» – Søkemotoroptimalisering utvikler seg hele tiden og det burde nettstedet ditt også gjøre.

«Ikke noe en konkurrent kan gjøre kan skade deg» – Det finnes folk som lever av å ødelegge andres nettsteder.

«Link baiting kan ikke straffe seg» – Kanskje ikke i dag…

7 thoughts on “De største mytene innen søkemotoroptimalisering

  1. Mr Vest

    Hmm… Er det virkelig sant alt dette du sier her, eller er det litt ironi inne i bildet? Jeg blir litt sånn småforvirret av noen ting i bloggposten din, Tonny.

    ! Du skriver nemlig først at:

    «Rand Fishkin fra seomoz:
    1. Meta nøkkelord er viktige. (Det er de definitivt ikke).»

    Og litt lenger nede skriver du at:

    «Jeg kan nevne en virkelig myte også og det er at meta nøkkelord virker. Uff så mange som kaster bort tiden sin med å lage meta nøkkelord på nettstedene sine.»

    Er ikke dette det samme som meta-keywords som vi da altså bruker i -delen av nettstedet? Funker ikke slikt? Hvordan kan du si noe slikt? :p

    Hehe, jeg må si, jeg mistenker at mye her er ironi, men nå vet jeg jo ikke så mye om akkurat SEO, men at meta keywords var vitkig trodde jeg så absolutt.?

  2. Tonny

    Meta keywords er nøkkelordene du skriver inn i head i html-koden din.

    Meta keywords er IKKE viktig, det er en myte. Glem at du noen gang har hørt om det. Glem alt du har lest om meta keywords. GLEM DEM!!! 😀

    Listen til Rand Fishkin er hans egen liste med myter som han selv kommenterer i parentes.

  3. Senior

    Den største løgnen som ihvertfall Google prøver seg på er vel at man ikke trenger å bygge linker selv. At en side kan bli populær bare man lager bra innhold. Hah, uten linker kommer man ingen vei.

  4. Mr Vest

    Helt utrolig altså. Hehe, det er nesten slik at jeg ikke tror det faktisk. :p

  5. Kenneth Gvein

    H1 viktig – (det er de definitivt ikke)

  6. Lars

    Mange måter å lage SEO på. Hørt dem alle sammen. Noen er tungvint og andre kjappe. Bare så lenge den funker.

  7. Tonny

    Lars, den kommentaren er godt for hva??

Legg til kommentar