Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva øker salget i din nettbutikk

Ctech

Medlem
Hei, folkens...

Jeg vet det er en del her som har og driver andres nettbutikker.

Jeg er interesert i å prøve og samle litt informasjon her om norske nettbutikker og hva som skaper en god nettbutikk i Norge. Og har satt opp noen punkter som jeg synes er viktige.

Om siden:
1. God oversiktlig side, som ser proffesjonell ut.
2. Gode store bilder og beskrivelse av produkter.
3. Vare utvalg nok til at det dekker det jeg trenger. (vil ikke handle fra tre forskjellige butikker)
4. Prisene må være ok
5. At jeg ser gode tilbake meldinger om siden på nett.
6. Kan handle med kort, paypal
7. Rask levering
8. Flere leveringsalternativ

Funksjoner på siden:
1. God søks mulighet
2. Like "vi anbefaler dette til deg" (Basert på produkter du har sett på tidligere og hva du har kjøpt)
3. Topp 10 produkter til salgs
4. Topp 10 siste produkt omtaler
5. Topp 10 siste produkter ved butikken
6. Andre som kjøpte dette, kjøpte også.
7. Muligheten til å abbonnere på bruksprodukter.
8. Muligheten til å gi bort, 10% gavekort til venner.
9. Gavekort
10. Avslag til alle eksisterende kunder / nye kunder (vet ikke hva som er best)
11. Start tilbud, alle nye kunder i August er med i trekningen av et produkt/ting.
12. Mulighet for kunder å anbefale nye produkter til nettbutikken
13. Telefonnummer eller chat - slik at spørsmål kan stilles av kundene

Hvordan skaffe kunder til din nettbutikk:
1. Kelkoo
2. Google Adsense
3. Yahoo ads
4. Affiliates
5. SEO optimalisering
6. Avslagskode på sider som samler dette gjerrigknark.com og gratis.no

Legg gjerne til kommentarer om ting dere ikke er enig i, eller som dere synes burde være med.

Og om noen har noen erfaring med funksjoner som dere har lagt til på deres nettbutikk som har gitt resultater, så kunne dette vært veldig interesant. F.eks "la til topp 10 produkter på velkommst siden, dette økte salget på disse produktene med 10-20%"

Gleder meg til å høre deres erfaringer og meninger :)
 
Sist redigert:

Ctech

Medlem
En annen ting jeg ville legge til "edit stenger jo etter 10 minutter, veldig irriterende"

Som innkjøper av varer for videresalg gjennom nettbutikk, hva er vanlig å ha i fortjeneste på produkter. Jeg forstår jo at det vil være forskjellige % fortjeneste pr produkt.

Jeg ser at innen helse produkter, så er innkjøpspris ca 30-35% under anbefalt markedspris.

Hypotetisk anslag på inntekter/utgifter/profit/profitmargin:

Utgifter:
Inn pris: 100 kr
Driftskostnader 10 kr(faste kostnader, så kommer jo litt ann på omsetning)
Porto ut: 25 kr
Total utg: 135 kr

Inntekter:
Ut pris: 135 kr
Porto inn: 30 kr
Total innt: 165 kr

Fortjeneste: 30 kr (22% fortjenste)
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du er avhengig av å ha et varelager bør du også ha større avanse enn hvis du kan bestille inn varer etter bestillinger du får inn. Jeg sitter på et stor varelager og har 100-300% avanse.

Ståle
 

Ctech

Medlem
Brukbarbok:

Kan jeg spørre noen spørsmål?

  1. Hvordan produkter selger du?
  2. Kjøper du fra importør i Norge?
  3. Er det konkuranse i markedet på de produktene du har?
  4. Er du den eneste som har dette merket i Norge?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
sta: Når sant skal sies så er det faktisk yrket mitt, jeg er salgskonsulent i et firma som selger mobiltelefoner og datautstyr. Du tjener aldri penger på mobiltelefonene, pengene tjener du fra operatøren (telenor/netcom).

Jobbet tidligere (1,5 år siden) på en butikk, hvor vi hadde mellom 25-30% fortjeneste/dekningsbidrag(db) på mobiltelefonene.

Og jeg hadde faktisk faste kunder etc, pga god service. Om en kunde er fornøyd er det bare et svar etterpå: jungeltrommene ;)
 

neXon

Medlem
Da bør du ikke selge ting som datautstyr og mobiltelefoner :)

Elkjøp er helt ned i 15% på noen tilbudsvarer.
Det laveste jeg noen gang har gått er 35% (data).
Men 30% salgsfortjeneste er ganske vanlig i norsk industri.

Som regel selger jeg med 500 - 1500% fortjeneste (Kina/USA import).
Når det gjelder import er alt under 100% uaktuelt :D
 

Kassimaja

Geocacher
Kan jeg spørre noen spørsmål?

  1. Hvordan produkter selger du?
  2. Kjøper du fra importør i Norge?
  3. Er det konkuranse i markedet på de produktene du har?
  4. Er du den eneste som har dette merket i Norge?

Brukbarbok:

1. Vi selger brukte og nye bøker på BrukBarBok - Brukte bøker på nettet
2. Det også, men mest fra andre steder og vi importerer en del
3. Både ja og nei, det finnes konkurrenter, men ingen som som har det samme utvalget som til de samme gode prisene
4. Absolutt ikke
 

Ctech

Medlem
Dette var spennende informasjon.

Si jeg tar kontakt med importøren i Norge, og spør hva for priser de har ut. De forteller meg at de selger ut med 35% av butikkpris.

Er dette da en pris jeg burde kunne forhandle ned? Eller er dette en fastsatt ting for de fleste importører.

Hva om det viser seg at jeg kjøper produkter for 50.000 kr det året. Burde man da ha en avtale fra starten om en eventuell tilbake førende omsetnings rabatt. Eksempel: Starter med å betale for eks. varer for 5000 kr, for 35% rabatt... og gjør dette ut året... men når det i etterkant viser seg at kjøp mengde er over 50.000 så får jeg 40% rabatt på alt jeg har kjøpt ... altså 5% av 50.000 = 2.500 i tilbakeførende rabatt.

Er dette avtaler som er viktig å gå inn før man evt vet omsetning. Og hva er vanlig å få i ekstra avslag ved større ordre.

Beklager vis jeg ordlegger meg dårlig. ;-)


------------

Et annen ting, er at mange butikker selger nå varer under "own-brand" altså under eget merkenavn. Ofte da til en billigere penge. Er det noen som har noen erfaring med dette? Hvordan er salgsvolum av slik i forhold til kjente merker? Og er den økte profitten vært brydderiet?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvorfor være ute etter det som er "vanlig" ???

Gjør researchen på markedet, finn salgspris - volum - markedskanaler, så når du har de tallene gjør du en liten analyse på hva som kan være mulig å ta av markedet (volum).

Ut i fra det så finner du ut hvor mye du må legge ned i markedet (markedskanaler) for å få et slikt volum.

Så regner du på alle andre kostnader og finner ut hva dette er.

Nå sitter du med et budsjett på kostnader og forventet salg - da har du også funnet ut hva varen må koste deg inn. Nå er det tid for å forhandle ned prisene så langt du kan.
Med dette som utgangspunkt vet du hva du virkelig må ha som pris fra din leverandør, og kan meget troverdig forklare at hvis han ikke kan selge til den prisen så blir det ikke noen handel. Kommer du enkelt ned på den prisen som er nødvendig har du stort grunnlag for å forhandle ned slik at du kan få et godt overskudd.

Og, dette er selvfølgelig ikke noen fasit - men, en god måte å gjøre det på! Jeg arbeider mye på denne måten når det gjelder produksjon av nye produkter.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Bra råd fra msites her. Det er utrolig hvor mange forretninger nå til dags som går under fordi dem priser seg feil. Det gjelder å finne ut hva slags brukere du har og hva slags betalingsevne dem har. Ta f.eks et simpelt produkt som et salt. Nå vet ikke jeg kilos prisen på det for privatbrukere, men la oss si den er 10 kroner kiloet. Ville det brydd deg noe særlig om det gikk opp til 20 kroner? Høyst sannsynlig ville du ikke lagt merke til det engang, som privatforbruker iallefall. For produsenten vil det hatt utrolig mye å si da inntekten ville gått opp betraktelig.

Sett deg ned og gjør en nøye prisanalyse. Det er mange som "taper" penger på å prise seg for lavt.
 

Ctech

Medlem
Msites Ltd

Dette her forstår jeg, men hovedproblemet er jo å estimere salgsvolum. Det er lett å si at jeg tror jeg klarer å selge 2 av produkt x pr dag, men det blir jo bare et amatørmessig estimering.

Dette er hvordan jeg ville gått frem:
- Velge søkerord for et produkt, si "foo".
- Finne søkervolum (10.000 søk i måneden) (si 30% har tenkt å kjøpe) (hvert 10 søk er unik bruker)
- Finn antall konkurenter (10 stk)
- Sett anslagsvis markeds volum til hver konkurent. (nr1-40%, nr2-30%, nr3-10%, nr4-8%....)
- Estimer sin sides kvalitet og produkt pris i forhold til konkurentene. (mellom 3-4 i markedet)
- Og utifra det kalkulere en mulig markedsandel du kan ta over det neste året. (rundt 6% markedsandel)

Kalkulere: 10.000 * 30% * 10% = 300 kjøpere i måneden.
6% markedsandel = 300 * 6% = ca 17 kjøpere i måneden.
Antall salg i måneden = 17.

Dette er jo tall tatt ut av luften, men hva synes dere om fremgangsmåten?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er selvfølgelig umulig å si nøyaktig hvor mye man må selge hver månede, derfor er det vanlig å sette opp flere budsjetter. Det mest vanlige er vel break-even og en målsetning.

Break-even: Hva du må ha for å gå i null. Da tjener du ingenting, men du taper ingenting heller. Hvor mye må du selge for å ikke gå i null?
Mål: Hvor mye vil du tjene? Hvor mye må du så selge for å tjene så mye?

Eventuelt kan du ha enda flere budsjetter, f.eks kortidssmål og langtidsmål også.

Fremgangsmåten din for å regne ut potensielle brukere blir kanskje litt unøyaktig på internett. Er du sikker på at du klarer å nå ut til alle brukere? Gjennom PPC eller SEO? Så er jo spørsmålet hvor bra landingssidene dine er. Det blir nesten litt umulig å regne på.
 
Topp