Hva betyr "vi kan sosiale medier"??

En tråd i 'Viral Markedsføring' startet av picxx, 28 Okt 2010.

  1. Bjørnar

    Bjørnar Gründer

    Innlegg:
    1.914
    En politisk rådgiver har ingenting med eksterne PR-byråer å gjøre, de er ansatt av partiet.

    --

    Skjønner egentlig ikke hva du vil med tråden, er det for at du ser eksempler på overbetalte personer som tar seg litt vel godt betalt for å "opprette profil"? I så fall; 110% enig...
     
  2. peterandrej pensjonert moderator

    Innlegg:
    2.568
    Mente jo selvfølgelig eksterne rådgivere. Beklager.
     
  3. soltrall Medlem

    Innlegg:
    14
    Ja, helt enig. Det er egentlig de jeg mener også:)
     
  4. peterandrej pensjonert moderator

    Innlegg:
    2.568
    Helt enig jeg også. Det er mange aktører i bransjen som ikke akkurat har voldsomt med kompetanse på det feltet de bedriver. Uten å nevne navn, selvsagt.
     
  5. kongen

    kongen kongemedlem

    Innlegg:
    2.748
    Hva er forskjellen på sosiale nettverk og sosiale medier?
     
  6. adeneo

    adeneo Medlem

    Innlegg:
    1.611
    Nå er jo du en av de som driver med dette profesjonelt og som er regnet som en som har "kompetanse" innen sosiale medier, men kan du litt kort fortelle hva det er snakk om, hva slags kompetanse/utdannelse kreves egentlig for å sette opp en profil/side på facebook eller twitter, for å ikke snakke om hva det kreves av kompetanse for å "lære" noen hva som bør og ikke bør skrives i slike medier.

    Jeg kan fint lite om dette, utover at jeg selv har mine egne private profiler på de fleste av disse "sosiale mediene", men for meg virker det innlysende hva en direktør, en politiker eller et stort selskap bør skrive eller ikke bør skrive på nettet, det virker til og med så innlysende at jeg ikke kan forstå at noen ønsker å betale fett for at andre skal fortelle dem ting som en veloppdragen syvåring allerede vet.
    Den gruppen mennesker og selskaper som det henvises til tidligere i tråden, altså de som ligger litt over snittet i kjendisstatus, bør vel allerede ha en viss erfaring med medier, dog kanskje ikke sosiale, men er det virkelig så komplisert at man trenger egne guruer innen denne sjangeren, eller er det bare en godt betalt tullestilling skapt av smartinger for å melke de som ikke skjønner bedre.

    Det er godt mulig jeg tar feil, og at det virkelig kreves mye kompetanse for å få noen til å fremstå i et visst lys på sosiale medier, og det er derfor jeg spør om litt mer spesifikk informasjon om hva du mener kreves og hvor denne såkalte kompetansen kommer fra, kan jeg for eksempel melde meg på kurs på NKI i "Guru for Sosiale Medier GK1" eller noe slikt ????
     
  7. peterandrej pensjonert moderator

    Innlegg:
    2.568
    Siden "sosiale-medier-ekspert" ikke er noen beskyttet tittel stilles det naturlig nok ingen kompetansekrav for den som skal utøve yrket, men man må/bør ha en relevant bakgrunn for å kunne gi kvalifiserte råd. Selv har jeg bakgrunn fra markedsføring og kommunikasjon, i tillegg til bred praktisk erfaring.

    Verdt å merke seg er at jeg ikke jobber mot de store bedriftene med egne kommunikasjonsbyråer, men mot små bedrifter og - helst - frilansere som har behov for en sparringspartner innen markedsføring på (og utenfor) nettet. Mine tjenester handler ikke om å sette opp profilsider på FB/Twitter, men heller om den strategiske bruken av dem.

    På den måten skiller jeg meg fra mange andre aktører på markedet, som i større grad tilbyr nettopp opprettelse av FB-sider og Twitter-profiler, samt opplæring i bruk av disse. Det stilles helt opplagt mindre krav til formal- eller realkompetanse for å sette opp en FB-side sammenlignet med å sette opp kampanjer der FB-siden spiller en viktig rolle.
     

Del denne siden