Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er fordelene ved firmabil?

Hei alle sammen,

jeg har søkt litt på temaet og føler det er lite informasjon rundt dette med firmabil. Vi har et ENK der bil er nødvendig. Til nå har vi brukt egen bil. Vi ser at det snart er behov for en egen bil til firmaet. Per nå omsettes det ikke for mye, og det er ingen ansatte. Er det noen fordel å kjøpe "firmabil" kontra personlig bilkjøp? Hva er egentlig forskjellen, bortsett fra de grønne skiltene? Er det slik at vi "ikke betaler" mva på bilen? Er det et problem om man bruker bilen privat? Er det andre parkeringsbestemmelser med tanke på hvor lenge man kan stå parkert på gata? Jeg har også forstått det slik at du ikke kan skrive av hele bilens kostnad på 1 år, men må fordele det utifra noen regler.

Generelt, har dere noen artikler å anbefale om teamet?

Brukte søkefunksjonen, men ble ikke klokere!
 

adeneo

Medlem
Nå kjenner ikke jeg reglene inngående, men en firmabil får man vel avskrevet som alt annet (over en viss rekke år for driftsmidler over 15k osv.), driftskostnadene utgiftsføres fortløpende, og de grønne skiltene gjør vel at man får igjen momsen på kjøpet i tillegg.

I tillegg kommer fordelsbeskatning for å disponere firmabil, med diverse satser i forhold til pris, alder, el-bil osv.
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke fullt så enkelt som at en får grønne skilt hvis bilen mangler baksete. Grønne skilt betyr at det er en varebil klasse 2, i tillegg til at det ikke skal være seter bak førersetet må den oppfylle visse krav til størrelse på varerom. Hvis kravene til varebil klasse 2 er oppfylt får en trukket fra mva på kjøp, vedlikehold og drivstoff i den grad bilen brukes i avgiftspliktig virksomhet. Med andre ord, hvis bilen brukes bare i avgiftspliktig virksomhet får en trukket fra all mva, hvis den brukes 50 % i avgiftspliktig virksomhet får en trukket fra halvparten.

Det er ikke egne parkeringsbestemmelser for varebil. Den avskrives skattemessig etter saldometoden med 20 % årlig. Eksempel: Hvis bilen koster 200 000 blir det 40 0000 det første året, 20 % av 160 000 som er 32 000 det andre året osv.

En kan trygt si at det er et problem skattemessig sett hvis den også brukes privat. Da tilbakeføres deler av driftskostnadene pluss en tenkt saldoavskrivning til privat hvert år. Eventuelt kan en bruke en sjablonregel som finnes bl.a. i Lignings-ABC, men den første metoden er ofte rimeligst.

For å få godkjent bil som driftsmiddel i næring må en kjøre 6 000 km i næring årlig. Som et alternativ til firmabil kan en føre fradrag pr. kilometer for bruk av privatbil i næring etter en sats som fastsettes av myndighetene hvert år.

Dette var bare noen smakebiter fra regelverket om bil samt svar på noen av spørsmålene over. Det er et ganske omfattende og komplisert regelverk, og alt for mye å skrive i et innlegg her, men den gode nyheten er at det er få temaer det står så mye om på diverse firmanettsider som akkurat dette, du vil finne lesestoff for flere timer bare ved å google litt. Artiklen fra smbinfo som det er lenket til over inneholder en del, ellers står hele oppskriften i Lignings-ABC i avsnittene om bil Skatteetaten - Stikkord - B, selv om det kan være litt tunglest.

Merk at Lignings-ABC bare handler om det skattemessige, mva har egne regler. Hoveskillet går på at skattemessig brukes det mye sjablonregler, mens mva fordeles etter faktisk bruk. Dette betyr til og med at hvis en har en varebil klasse 2 som ikke oppfyller kravene til skattemessig driftsmiddel, kan en likevel trekke fra mva forholdsmessig for bruk i næring.
 
Sist redigert:
Topp